Gå til innhold

Norges største båtmesse: Nå kan de største påhengsmotorene matche innenbordsmotorene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste du om utenbordsdieselen i artikkelen også?

Ja, men de er noen tunge beist på 350kg som forandrer Metasenter negativt ved at du forskyver vekten helt akter samt høyere opp, en moderne større båt har allerede høyt stabiliseringspunkt og en motor i bunnen av skroget gir en mer positivt stabilitet.

 

Men vi vil nok se denne løsningen med hekkmontert motoren på flere typer båter siden de frigjør endel plass innvendig.

 

Men som jeg nevnte så er en mer hurtiggående båt mer egnet til hekkmonterte motorer om det er bensin eller diesel.

 

Edit: til sammenligning så veier en 250hk V8 Mercury firetakter bensin 239kg og koster ca. 230.000.-

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, men de er noen tunge beist på 350kg som forandrer Metasenter negativt ved at du forskyver vekten helt akter samt høyere opp, en moderne større båt har allerede høyt stabiliseringspunkt og en motor i bunnen av skroget gir en mer positivt stabilitet.

 

Men vi vil nok se denne løsningen med hekkmontert motoren på flere typer båter siden de frigjør endel plass innvendig.

 

Men som jeg nevnte så er en mer hurtiggående båt mer egnet til hekkmonterte motorer om det er bensin eller diesel.

 

Edit: til sammenligning så veier en 250hk V8 Mercury firetakter bensin 239kg.

 

Enig, men nå som utenbordsdieslene begynner å bli store og sterke, så kanskje det går an å bygge større båter tilpasset slike, som ikke er hurtiggående? De koster vel omtrent det samme i innkjøp som innenbordsmotorer med samme effekt.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, men nå som utenbordsdieslene begynner å bli store og sterke, så kanskje det går an å bygge større båter tilpasset slike, som ikke er hurtiggående? De koster vel omtrent det samme i innkjøp som innenbordsmotorer med samme effekt.

Det positive er manøvrerbarhet og frigjøring av plass innvendig samt støy, vi vil nok se mere av denne løsningen etterhvert på mellomstore båter i fartsområdet rundt 20 knop++, gjerne åpne båter alla Windy kasmin.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jepp. En ulempe derimot (i mine øyne) er at det ødelegger de fine linjene, så håper ikke Windy går for dette på Khamsin eller noen andre modeller. På en annen side har jeg sett tilsvarende båter med "innebygget" utenbordsmotor. Mener det var en modell fra Sea Ray. Da får man noen av fordelene med utenbords. Er kanskje en grunn til at det ikke er blitt en suksess, dog.

 

edit: f.eks Sea Ray 370 Venture

 

sea-ray-370-venture.jpg

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Er det noen mer stillegående og miljøvennlige motortyper på vei til markedet? Sommeridyllen forringes i mine øyne for dem som oppholder seg langs kysten av et "evigvarende" støy fra båtlivet ved populære sommersteder, virker som om mange kjører ofte på bånn gass (er det økonomisk fordelaktig?).

Endret av mandela
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen mer stillegående og miljøvennlige motortyper på vei til markedet? Sommeridyllen forringes i mine øyne for dem som oppholder seg langs kysten av et "evigvarende" støy fra båtlivet, virker som om mange kjører ofte på bånn gass (er det økonomisk fordelaktig?).

 

Ja, disse nye utenbordsdieslene skal være betydelig mindre støyende enn sine bensinsøsken, så det er jo noe. Ellers oppholder jeg meg så mye som mulig ved kysten selv om sommeren, og kan ikke si at jeg er særlig plaget av støy. Litt liv og røre må man vel regne med i Oslofjorden i hvertfall.

Lenke til kommentar

Jepp. En ulempe derimot (i mine øyne) er at det ødelegger de fine linjene, så håper ikke Windy går for dette på Khamsin eller noen andre modeller. På en annen side har jeg sett tilsvarende båter med "innebygget" utenbordsmotor. Mener det var en modell fra Sea Ray. Da får man noen av fordelene med utenbords. Er kanskje en grunn til at det ikke er blitt en suksess, dog.

 

edit: f.eks Sea Ray 370 Venture

 

De siste par tre-fire årene så har utenbordsmotorer virkelig hatt sin renessanse i USA. Når amerikanerne endelig skjønte begrepet skjærgårdsjeep så tok de den helt ut - masse snacks å velge mellom fra 30-60 fot. Med alt fra doble, triple, kvadruple installasjoner eller hva med fem el seks som enkelte gærninger velger på sine åpne jeeper?

 

Men det er klart skal du ha 50 fot, med en liten kabin og toalett samt 60 høyttalere med sub woofere, griller og 8 kjøleskap samt 4 tanker som kan fylles med sjøvann slik at fisken kan fraktes levende til land så krever det krefter om en ønsker å marsje nord om 60 knop. Flere av disse leveres jo også med ganske plasskrevende gyroer som holder båten mest mulig plan selv i ganske frisk sjø og bølgehøyde. Og bare gyroen tar vel minst like stor plass som en innenbords v8. Nå har de den plassen.

 

Fleksibiliteten utenbordsmotorene gir i forhold til design, plassutnyttelse etc er nok det som vil drive fram populariteten på store utenbordsmotorer også på denne siden dammen.

Lenke til kommentar

Er det noen mer stillegående og miljøvennlige motortyper på vei til markedet? Sommeridyllen forringes i mine øyne for dem som oppholder seg langs kysten av et "evigvarende" støy fra båtlivet, virker som om mange kjører ofte på bånn gass (er det økonomisk fordelaktig?).

Ja det er endel støy dessverre. Og i 20 år nå så har liksom vannscooteren vært den som har fått skylden for bråket om sommeren. Men det stemmer jo ikke. Det er de båtene/strykejernene som går for full maskin og gjerne med "rake rør" som bråker mest. Bodde for en tid tilbake i 4 år i sjøkanten i et populært område for båttrafikk. Litt lengre ut og rundt en odde var det en som eide en 24 fots hydrolift av sporty modell, med en knapp på dash'n åpnet han et spjell på eksosen slik at det ble "åpne luftveier", masse lyd og veldig høy lyd. Men du verden det var som den søteste sommermusikken når den hydroliften flytta seg i skjærgården. For en lyd. Det var lyden av sommer og flat sjø. Gjorde vel rundt 70 knop vel?

 

Nei bånn gass er definitivt ikke økonomisk fordelaktig, selv ikke på planende båter med særdeles effektive skrog. Det koster masse ekstra drivstoff å hente ut de siste 10-15 eller whatever mer knop du kan hente over det som regnes som cruise/marsj fart. Der motoren jobber i sitt optimale turtallsområde og skroget trimmes godt. Men det er jo å sjøen som overalt ellers. Fart er gøy, selv om det koster skjorta. Dessverre så generer jo denne leken masse støy som ofte blir direkte plagsomt for de som forsøker å kose seg i områder med stor båttrafikk.

 

Alle til lags kan ingen gjære el noe slikt?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen elbåter? De aller fleste lystbåter kjører skjelden mer en to-tre timer på de fleste turene. Utrolig mye mer miljøvennlig, kraftigere enn mange fossilmotorer og lyd og vibrasjonsløst.

 

Flere stater i usa forbyr nå fossilmotorer i innsjøer pga for mye utslipp av olje og drivstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det noen mer stillegående og miljøvennlige motortyper på vei til markedet? Sommeridyllen forringes i mine øyne for dem som oppholder seg langs kysten av et "evigvarende" støy fra båtlivet, virker som om mange kjører ofte på bånn gass (er det økonomisk fordelaktig?).

 

Ja, disse nye utenbordsdieslene skal være betydelig mindre støyende enn sine bensinsøsken, så det er jo noe. Ellers oppholder jeg meg så mye som mulig ved kysten selv om sommeren, og kan ikke si at jeg er særlig plaget av støy. Litt liv og røre må man vel regne med i Oslofjorden i hvertfall.

Hadde vel ikke vært mindre liv og røre om alle båtene var elbåter og like mange folk var på vannet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen elbåter? De aller fleste lystbåter kjører skjelden mer en to-tre timer på de fleste turene.

Der tar du feil, mesteparten av båtene er type båter du kan overnatte i og de blir gjerne benyttet hele helgen på en holme i nærheten av hjemmehavnen og 3 til 4 uker på sommerferie. joller til fiske kunne nok brukt elektrisk fremdrift men pr.dags dato er ikke teknologien godt nok for langtidsbruk av fritidsbåt med eldrift.

Lenke til kommentar

Litt lengre ut og rundt en odde var det en som eide en 24 fots hydrolift av sporty modell, med en knapp på dash'n åpnet han et spjell på eksosen slik at det ble "åpne luftveier", masse lyd og veldig høy lyd. Men du verden det var som den søteste sommermusikken når den hydroliften flytta seg i skjærgården. For en lyd. Det var lyden av sommer og flat sjø. Gjorde vel rundt 70 knop vel?

 

Noe alla dette :)

 

850 hk, 87 knop.

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En demonstrasjon på hva man kan få til med oppskremte hester til å ha på hekken.

Så blir det som med bilene, at en lampe lyser og instruksjondboken henviser til " your nearest dealer".? Ikke noe å dra på langtur med uten "følge"

og en "stinn" konto. Dette er for å imponere dem med et overfladisk forhold til sjølivet.

Som drømmer om, motor med båt, i stedet for det normale, båt med motor.

Heldigvis er det folk som ser større glede i sjøen enn bare "hestene på hekken".

Amerikanerne tar gjærne med seg bilvanene på sjøen, de elsker "store bål" og owerkill.

Så er det også noen her som tror dette er saliggjørende. Men hver sin smak,...sukk...

Den dagen det kommer en flott treskøyte med....?....nei, da lever forhåpentligvis ikke jeg.

Innenbords motorer er nødvendig lenge enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vel ikke vært mindre liv og røre om alle båtene var elbåter og like mange folk var på vannet?

 

Neida, jeg ville ikke savnet motorbrøl så veldig mye. Dog er det nok dessverre en stund til eldrift vil bli bra nok til å funke til all bruk. 

Lenke til kommentar

 

Ingen elbåter? De aller fleste lystbåter kjører skjelden mer en to-tre timer på de fleste turene.

Der tar du feil, mesteparten av båtene er type båter du kan overnatte i og de blir gjerne benyttet hele helgen på en holme i nærheten av hjemmehavnen og 3 til 4 uker på sommerferie. joller til fiske kunne nok brukt elektrisk fremdrift men pr.dags dato er ikke teknologien godt nok for langtidsbruk av fritidsbåt med eldrift.

El hadde vært perfekt hadde bare batteriene kunnet tillate lengre turer.

Dårlig med ladekontakter ute på øyene.

Vi trenger et batteri som kan lage strøm av salt sjø.....!

Her ligger rikdom og ære og venter.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen elbåter? De aller fleste lystbåter kjører skjelden mer en to-tre timer på de fleste turene.

Der tar du feil, mesteparten av båtene er type båter du kan overnatte i og de blir gjerne benyttet hele helgen på en holme i nærheten av hjemmehavnen og 3 til 4 uker på sommerferie. joller til fiske kunne nok brukt elektrisk fremdrift men pr.dags dato er ikke teknologien godt nok for langtidsbruk av fritidsbåt med eldrift.

El hadde vært perfekt hadde bare batteriene kunnet tillate lengre turer.

Dårlig med ladekontakter ute på øyene.

Vi trenger et batteri som kan lage strøm av salt sjø.....!

Her ligger rikdom og ære og venter.

Solceller, vind og bølgegenerator er alternativer. Samt nødgenerator selvsagt. Mye av utstyret som benyttes når man ligger stille til land bruker lite strøm. Varmtvann og matlaging kan gå på gass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...