Redaksjonen. Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Overrasket forskerne: Spindelvev kan gi roboter muskler Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Her ligger det uante muligheter. Nå vil jo luftfuktighet kunne generere energi, eller bevegelse. Utrolig spennende. Får nesten varmgang i hjernen bare av å forsøke å se for meg og å tenke på alle mulighetene som nå åpnes om de klarer å lage dette syntetisk samt skalere opp. Og disse sikkerhetslinene er vel også de sterkeste trådene i edderkoppnett? Da vil det jo sikkert også veldig mange praktiske bruksområder på helt enkle ting også. Alt fra treningstøy til setetrekk i varebiler til klær for vektere, politi etc. Endret 21. mars 2019 av bojangles Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Her ligger det uante muligheter. Nå vil jo luftfuktighet kunne generere energi, eller bevegelse. Utrolig spennende. Får nesten varmgang i hjernen bare av å se for meg å forsøke å tenke på alle mulighetene som nå åpnes om de klarer å lage dette syntetisk samt skalere opp. Og disse sikkerhetslinene er vel også de sterkeste trådene i edderkoppnett? Da vil det jo sikkert også veldig mange praktiske bruksområder på helt enkle ting også. Alt fra treningstøy til setetrekk i varebiler til klær for vektere, politi etc. Naturen har de underligste løsninger, å "stjele" dem fører heller ikke til rettsaker om patentrettigheter. Da hadde menneskene vert blakke for en god stund siden. Naturen er slik sett en raus idebank. Grunn til å mistenke at det er lenge til siste "triks" er avslørt. 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 Interessant effekt, men som aktuator i robot? Hva er responstiden? Tipper det er en god del sekunder. Energieffetivitet og presisjon er også egenskaper jeg ikke ser for meg at spindelsvev er i verdensklasse på. Antagelig er det som med alle andre materialer som kan trekke seg sammen, skriver man i rapporten at det kan brukes til roboter blir det mer penger til forskning... Husker på slutten av 90 tallet var det elektroaktive polymerer og metaller med "hukommelse" som var hete kanditater til robotaktuatorer. Fortsatt er det servomotorer og stegmotorer som gjelder. Evt. hydraulikk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå