Ketill Jacobsen Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Vil si meg litt enig, i stede for og bruke penger på og utvikle en nytt fly til og møte moderne krav om bakke klarering etc. Så har dem gjort et lappverk av en flyvemaskin og kaller den MAX. Latskap lønner seg sjelden. De tok en snarvei, og nå snubla de over den første roten. Unngår MAX selv. Kan ikke annet enn å si meg 100% enig.Flytting av motorene har gjort at flyet, under visse omstendigheter, faktisk blir ustabilt (går inn i en stall pga en utilsiktet økning av AoA). Å rette dette med et hack (MCAS) er i seg selv en katastrofe. Å påstå at dette kan rettes med en SW oppdatering, er så naivt at jeg får frysninger. Flyet (Max) skulle aldri vært bygget om, og skulle aldri ha blitt godkjent. Dette må få alvorlige konsekvenser for FAA, Boeings ledelse og flyet. Snart har Boeing løst problemet og ingen vil deretter snakke om det. Hva sier du da? Det jeg sier er at et elendig design, samt slurv fra FAA allerede har kostet 346 mennesker livet, og jeg håper inderlig at det blir snakket om dette i mange, mange år framover. Jeg forventer at ikke flere liv skal gå tapt på grunn av denne designtabben, og at økonomiske hensyn i framtiden ikke skal sette ytterligere liv i fare. Dette er og blir en av de største tragediene i flyhistorien, selv om enkelte velger å se en annen vei. Dette minner mer og mer om det katastrofale lappverket man gjorde da man designet MD11 ut fra DC10. Se og lær: https://www.popularmechanics.com/flight/a5702/whats-wrong-with-the-md11/ MD11 har bare hatt en stor ulykke med passasjerer. 229 døde etter varmeutvikling i lyd og bildeanlegg startet brann. Et par crash grunnet mye vind og uheldig design. 200 fly produsert av typen. Luftfartsindustrien har vist svært god evne til å lære av feil uavhengig av om de kommer fra mennesker eller konstruksjon. Den andre ulykken med Boeing 737 MAX 8 i Etiopia skulle definitivt ha vært forhindret etter ulykken med Lion Air-ulykken. Lion Air-ulykken skulle heller ikke skjedd da den skyldtes dårlig design og manglende opplæring av piloter (som igjen skyldtes feil hos Boeing og FAA som prioriterte økonomi framfor sikkerhet i dette tilfellet).. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå