JohannesSvennevig Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Hei. Jeg skal på festival til sommeren og lurer på hvordan jeg skal koble ett bilbatteri(som jeg tar med inn på camp) til Boomblasteren jeg tar med. Har lest rundt omkring, men har ikke blitt så mye klokere dessverre. Her er litt info om strøm og slikt på den: Power Source AC: 110V, 60Hz Battery: DC 15V; "R20 (SUM-1) / D (13D)" Battery x 10 DC (Car Battery) 12V (via an optional car adapter) På forhånd Takk for svar Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Den enkleste løsninga er kanskje å kjøpe et starthjelpsbatteri på f.eks. biltema med 12V "sigarett-tenner" kobling https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-12-v-400-a-2000035160 og en "jvc rv-nb50 car adapter" (bruk google) som plugges inn i sigarett-tenner uttaket på starthjelpsbatteriet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Vet ikke om det er noen god løsning. Det batteriet er på bare 9 Ah, tror det vil gå tomt ganske fort. Et typisk bilbatteri er 60 - 100 Ah. Det vil naturlig nok være større og tyngre. Lenke til kommentar
JohannesSvennevig Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Ja, okey. Skal se på det. Så da er kanskje det batteriet på 72 mer passe? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Jeg har en slik batterikabel til min JVC boomblaster - Jeg fikk tak i en slik med riktig plugg som passet i JVCen, så koblet jeg til en sikring og loddet på batteriklemmer - sort og rød - slik at man ikke kobler feil. Mest mulig Ah er best Endret 20. mars 2019 av Mr_Spock Lenke til kommentar
JohannesSvennevig Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Jeg har en slik batterikabel til min JVC boomblaster - Jeg fikk tak i en slik med riktig plugg som passet i JVCen, så koblet jeg til en sikring og loddet på batteriklemmer - sort og rød - slik at man ikke kobler feil. Mest mulig Ah er best Hvordan batterikabel snakker du om nå? Og funker det startbatteriet som er sendt i linken litt over, eller vil det gå tomt veldig fort? Er snakk om å spille musikk i 4 dager på festival. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Det er dessverre ikke noen felles standard for alle slike 12V plugger - du må neste ha med deg spilleren og teste hos for eksempel Biltema, Clas Ohlsson eller andre aktuelle steder. De kommer gjerne med sigaretttenner plugg, denne fjerner du og huker på en sikring og batteriklemmer i stedet. Et typisk batteri med 50-100Ah, som Hårek skriver, passer bedre til høy spilling over flere dager. Lenke til kommentar
JohannesSvennevig Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Det er dessverre ikke noen felles standard for alle slike 12V plugger - du må neste ha med deg spilleren og teste hos for eksempel Biltema, Clas Ohlsson eller andre aktuelle steder. De kommer gjerne med sigaretttenner plugg, denne fjerner du og huker på en sikring og batteriklemmer i stedet. Et typisk batteri med 50-100Ah, som Hårek skriver, passer bedre til høy spilling over flere dager. Takk for hjelpen! Er ikke spesielt handy av meg.. så får se hva jeg klarer. Kan hende jeg ender opp med hundre D batterier og bytter hele tiden. Lenke til kommentar
JohannesSvennevig Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 kunne jeg ikke brukt en slik https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/spenningsomformer-2000030753 ? bare stikke kontakten inn og andre enden i ett startbatteri med sigarettenner ? hvor lenge ville dette vart eventuelt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 Det er da mye bedre å gå direkte fra batteriet når spilleren har 12V tilkobling. En vekselretter bruker også strøm, så spilletiden vil bli kortere. Virkningsgrad 90%. Dvs hvis batteriet ditt har strøm til 10 timer med 12V tilkobling så får du 9 timer med vekselretter. Lenke til kommentar
JohannesSvennevig Skrevet 21. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2019 Men jeg kan vel ikke koble batteriet direkte på boomblasteren? Den har jo enten sånn AC 230V (50 Hz) tilkobling, eller 12V DC IN. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 (endret) Bilbatteri er jo 12V DC så det skal gå. Må nok lage egen kobling eller finne på annen finurlig løsning. https://www.ebay.com/itm/DC-12V-Car-Cigarette-Lighter-Socket-Cable-Adapter-Battery-Alligator-Clamp-Clip/362580419327?epid=2010662820&hash=item546b7a22ff:g:IiQAAOSwZ5xbUvWt&frcectupt=true Endret 21. mars 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
JohannesSvennevig Skrevet 21. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2019 Den linken du sendte der burde jo duge! Klarer å finne en 12v dc in sigarettenner. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 (endret) Godt mulig de har den i norske butikker. Biltema hadde før. Mulig f.eks. BilXtra eller andre rekvisitaforretninger har inne. https://www.clasohlson.com/no/Batteriledning,-60-cm/36-3903 Endret 21. mars 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
JohannesSvennevig Skrevet 21. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2019 Så da kjøper jeg ett bilbatteri på sånn 60ah, en jvc rv-nb50 car adapter og den fra clas ohlson linken. Så skulle jeg kunne spille musikk på boomblasteren over flere dager før batteriet blir tomt? Takk for all hjelp er helt ubrukelig på slikt hehe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 (endret) Med forbehold om effekten på Boomblasteren og tykkelsen på ledningene til den adaptersaken ja. 60Ah vil gi ca. 18 timer spilling ved 40 watt. Dvs. 40 watt forbruk. Ikke musikkeffekt. 40 watt forbruk vi si ca. 2x10 watt musikkeffekt. Endret 21. mars 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå