Gå til innhold

RAM på Abit KT7A

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny rambrikke på 256 MB, og har en på 64 MB fra før. Mener at begge er SDRAM PC-133 168Pin.

64 MB'en stod før nærmest PCU'en, altså DIMM 3 (jeg gikk ut fra at det var DIMM 1 uten å sjekke). Det funka fint.

Satt nå 256 MB'en der 64 MB'en stod før (DIMM 3), og &¤ brikka i DIMM 2. PC'en begynte bare å pipe med gjevne melormrom da jeg startet maskinen. Jeg fjernet 64 brikka, og startet på nytt. Samme resultat. Jeg begynte å frykte at brikka hadde blitt ødlagt tross alle mine sikerhetstiltak. Men slik var det heller ikke. For jeg ga meg ikke og erstatet 256 brikka med 64 brikka igjen (DIMM 3). Ja nå startet maskinen fint! Kult! Så slengte jeg inn 64 brikka (DIMM 2)., men PC'en fant bare 256 MB RAM da jeg startet.

Leste så litt i manualen, og oppdaget at DIMM 1 er lengst fra CPU'en. Satt så 256 brikka i DIMM 1, Og beholdt 64 brikka i DIMM 2. NEI! PC nekta å starte igjen, med de samme lange gjevne pipene. Prøvde så bare 64 brikka i DIMM 1. PC'en startet, fant 64 MB RAM, men etter at Bios'en hadde gjort sitt skjede det ingenting!

Prøvde så brikkene flere plasser. Ingen ting gikk.

Satt så bare 256 MB tilbake Nærmest CPU'en (DIMM 3), og det skjedde fortsatt ingenting etter BIosen. Tok da "Load Optimalized Settings" i Biosen, og forandret noen andre småting som ikke har noe med RAM'en å gjøre. Og plutslig kjører PC'en støtt som et fjell, men uten 64 MB brikken. Det er også å merke at manualen min anbefaller å bruke DIMM 1 - 3 i rekkefølge!

Jeg vil anta at dette er et hovedkort problem..

MERK: Jeg er 99.99% sikker på at brikkene ble "klikket" ned i helt "korekt" hver gang jeg satt dem i.

Noen som har ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste i en review av dette kortet (http://www.hardocp.com/reviews/mainboards/abit/kt7a/ står omtrent midt på siden) at hvis en skal ha 2 moduler, så funker det best hvis en har dem i DIMM1 og DIMM3, og at det ikke funker bra med 3 moduler.

Kan jo hende at de to brikkene har forskjellig CAS latency? Prøvd med mindre aggressive mem timings?

[ Denne Melding var redigert av: Roger23 på 2002-03-04 22:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 22:49, Roger23 skrev:

Jeg leste i en review av dette kortet (http://www.hardocp.com/reviews/mainboards/abit/kt7a/ står omtrent midt på siden) at hvis en skal ha 2 moduler, så funker det best hvis en har dem i DIMM1 og DIMM3, og at det ikke funker bra med 3 moduler.

Kan jo hende at de to brikkene har forskjellig CAS latency? Prøvd med mindre aggressive mem timings?

Nei, det var kanskje enn av de få kombinasjonene jeg ikke prøvde (DIMM 1 og 3). Får prøve det i morgen.

CAS latency? Mem timings? Jeg må inrømme at jeg ikke har peiling på hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...