Oddvardm Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Nå er Norsk Hydro utsatt for ransomware hacking. Hva er dette? Jo, det er altså et program som krypterer hele disken din (eller de delene programmet har adgang til) og skriver dataene tilbake til disken i kryptert versjon. Så har kjeltringen serfikatet og du må betale for å få dataene tilbake i ukryptert form. Halllooooo......!!!! Norsk Hydro er angrepet .... panikk panikk og enda mer panikk. Dagsrevyen hopper på og forteller at vi er under angrep....panikk igjen...hva gjør vi nå? pust pes...herregud ungenen mine....og slik fortsetter det. Ingen av ekspertene kommer med noen som helst fornuftig forklaring. Hvis programet som krypterer ikke har tilgang til hele disken vil problemet være løst. Her har noen vært uaktsom og røpet passord og bruker-navn til en eller annen enkel hacking metode. Så har noen gått inn i datasystemet med bruker og passord og enten installert et keyboard avlytter eller litt annen mer avansert program. Poenget er at man skal ikke kunne få administrator rettigheter for da er systemet eksponert. Man må ha god IT strategi hvor hver enkelt bruker har sitt begrensete område og bare det. Hvor mye som Norsk Hydro mistet sier ingen noe om, men jeg tror at det var daglige oprasjons data som ble kryptert. Ingen stor ting, og med bedre data 'hygiene' kan slike angrep lett avverges. Folk som arbider hjemme må ikke få bruke sine hjemme pc'en (laptop) i netverket på jobben, Hjemmekontor skal gå gjennom en terminal (eks Citrix) som gjør at man jobber på en maskin som er på jobben. Aldri bland private pc'er med jobb nettverk. Men hvorfor skremmes vi igjen av dagsrevyen? Kan det være at det er en skjult agenda her? Vi har en satelitt lytte stasjon på Hønefoss (https://www.nrk.no/d...gere-1.13881286) som forer NSA og norsk etteretning med data om gud vet hvem. Vi har et forslag om nytt 'digital grensekontroll' fremmet av Høyre (Erna). Dette grenseforsvaret skal beskytte oss mot terror og (gjett tre ganger) hacking sies det. Halloooo igjen....!!!! Ekspertene (på TV) sier at det er vannskelig å finne frem til hvem som hacker hvem da elekroniske spor er vanskelige å følge: Vet du hva? De har rett! Hva skal man med dette grenseforsvaret som skal forhindre hacking angrep. Jeg mistenker at Norsk Hydro er et arrangert angrep som skal få det 'norske digitale grenseforsvaret' godkjennt i stortinget. Et slikt digitalt grenseforsvar er ment til å spionere på oss - du og meg - med hensikt å kontrollere alle og enhver i Norge. Hei og hå -så er vi igang med konspirasjons teorier igjen. La meg vite hva dere synes der ute! Endret 19. mars 2019 av Oddvardm Lenke til kommentar
El burro Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Avsnitt takk, nytter ikke å lese dette uten. 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Det kan se ut som om hackerne har kommet seg inn på administrator nivå. Huff da. NH må skjerpe seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå