Gå til innhold

Google Stadia er navnet på Googles spillplattform

Anbefalte innlegg

Et poeng så klart, men har man skylagring og den slags er det bare å plukke det opp igjen siden. I tillegg kan man jo argumentere for at dette uansette er veien det går nå når man kun har season pass, ufysiske kopier av spillet osv.

Jeg skjønner at det er veien det går, men jeg er allikevel litt skeptisk til det når det gjelder spill og musikk. TV/filmer holder det at jeg ser en gang. Men musikk og spill er noe jeg kan ta frem igjen flere år etterpå. Hvertfall på musikk så kommer jeg netto dårligere ut økonomisk over tid vs å kjøpe musikken jeg hører på.

Jeg er positiv til streaming av spill, men aller helst skulle jeg betalt en engangssum per spill. Det ser jeg kan bli vanskelig å få til da servere og alt må vedlikeholdes. Valgets kvaler... 

Forresten: Jeg lever veldig godt uten fysiske kopier. Jeg kjøper alt digitalt i dag. Men da eier jeg faktisk spillet. En abonnementsordning blir ganske annerledes, jeg leier jo da tilgang til et spillbibliotek.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bekymret over latency til Stadia. Det kommer nok til å bli mer en akseptabelt for folk flest. Tok akkurat å filmet når jeg streamer The Division via GeForce NOW via Wifi til min PC. Latency er ikke et problem. Nå er det lav oppløsning/kvalitet på GeForce NOW. Men latency problemer er mer eller mindre løst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er sterkt imot streaming av spill. Fortsatt 80% av landet og fleste andre land som har dårlig internettlinje. Jeg Får maks 5mbit linje her som tilsvarer 650kb maksimal nedlastingshastighet. 60kbyte opplasting. Alt for dårlig linje til og gjøre det meste.

For det andre jeg betaler ikke tusenvis av kroner for og "leie" spill. Den dagen man ikke lenger kan eie et spill man betaler dyre dommer for, er dagen jeg slutter og spille.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen hardware nødvendig og streaming fra cloud. Hmm, høres kjent ut. Ahhhh! Onlive.

Tror fortsatt at det er et interessant konsept, men holder meg til min egen hardware fram til stabilitet og flyt når man streamer spill blir en knirkefri opplevelse.

Er det noe som potensielt har kapasitet og kapital til dette er det google. Får vente og se!

Lenke til kommentar

Er sterkt imot streaming av spill. Fortsatt 80% av landet og fleste andre land som har dårlig internettlinje. Jeg Får maks 5mbit linje her som tilsvarer 650kb maksimal nedlastingshastighet. 60kbyte opplasting. Alt for dårlig linje til og gjøre det meste.

For det andre jeg betaler ikke tusenvis av kroner for og "leie" spill. Den dagen man ikke lenger kan eie et spill man betaler dyre dommer for, er dagen jeg slutter og spille.

Trenger vel ikke å være sterkt i mot et produkt som ikke er tilgjengelig eller som du ikke er interessert i? Jeg ville ikke si at jeg er sterkt i mot FIFA-spill selv om jeg aldri kommer til å spille dem. Er ikke sikkert at "leie" er så dumt, siden mange av spillene folk har er bare tittel som ligger tilgjengelig i Steam-biblioteket, som ble kjøpt på salget, men som aldri har blitt rørt, og som man uansett ikke trenger å ha en fysisk boks for. Jeg er glad for netflix, at man ikke trenger å ha alle seriene på DVD.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Over ditt eget nettverk er en ting, å sende all den informasjonen ned til Amsterdam og tilbake vil føre til langt mer latency.

GeForce NOW er en full streaming tjeneste. Ikke noe som kjøres lokalt. Så det der er hvor lav latency det kan være.

Lenke til kommentar

Vi kommer etterhvert dit at linje og latency er nærmest saga blott, og da er selvfølgelig dette fremtiden. 5G skal vel kunne teoretisk sett gi fiber hastigheter, noe som kan hjelpe mange som ikke har så gode linjer i nærmeste fremtid. Men jeg er mer nysgjerrig på om det kun er kontroller eller om mus og tastatur kan brukes i tillegg.

Syntes ikke 'stadia' klinger godt med gaming, men håper likevel de får det skikkelig til.

Og det bruker Linux som base, vil det kunne si at flere spill vil kunne dukke opp på Linux?

Lenke til kommentar

Dette var skuffende. De viste ingen first party killer-IP og ser ut til at de kun vil lene seg på third party. De kaller dette "next gen" og skryter av 10.7 TFLOPS som allerede svakere enn de 12-16 det ryktes at PS5 og Nextboxen vil ha. Kontrolleren deres så bare ut som en kopi av DualShock 4 med bedre triggere - med andre ord minimalt fokus på ergonomi (men kan heldigvis brukes med eksisterende kontrollere fra Nintendo og Xbox).

Dårlig førsteinntrykk, men spent på hva som skjer i fremtiden.

Så ps5 skal ha mer tflops en en 2080 og kanskje mer enn 2080 ti? kommer vel ut om 2 generasjoner da

Omtrent hver konsollgenerasjon som har kommet har ligget i toppsjiktet av ytelse på det tidspunktet de kom ut. Kun forrige generasjon (altså PS4) hadde litt lavere, fordi de ønsket å konkurrere mer på pris heller enn hardware. Problemet er ikke at hardwaren er utdatert på lanseringstidspunkt, men at det bare tar 2-3 år før det er utdatert. Og husk, neste generasjon er fortsatt minst et år frem i tid, og da er plutselig ikke 2080 det beste lenger.

Lenke til kommentar

Latterlig å annonsere uten særlig spill da, men vi får se.

Jeg kan se hvor Google vil:

1) Man googler Spill X

2) Første treff er YouTube trailer/video

3) I reklamen før videoen er det en "Play Now"-knapp som starter Stadia.

Lenke til kommentar

Det er nok nettopp reklame som er hele poenget her. Det er jo Google vi snakker om her. Hva tjener de så og si alle pengene sine på? Jo, reklametjenestene deres.

Stadia vil garantert også være bare nok et middel for Googles innsamling av informasjon og salg av målrettet reklame.

Jeg skjønner ikke helt hvordan så mange kan være så positive til dette. En ting er at det fungerer når det demonstreres på en enkelt skjerm, under strengt kontrollerte former, og på Googles egne superlinjer, men saken er at 90% av verden vel ikke har noen superlinjer, og noen steder som har OK linje kan ha databegrensninger som gjør en slik tjeneste ubrukelig. Hele Australia faller vel bort nettopp på grunn av dette.

Og jeg er virkelig spent på å se hvordan denne tjenesten kan takle mange millioner spillere som ønsker å spille det samme spillet samtidig, i så kraftig ytelse som mulig. Maskinparken burde da være så helt sinnsvakt store at jeg er skeptisk til om selv Google kan klare det.

Ja det er nok det. Men dem sa at å fks bruke to var ikke noe problem om utviklere trengte det. Dvs over 20 tflops  :eek: Dem fleste spill vil nok legge seg på lista til hva en medium/high-end PC leverer av grafikk ville en tro. Men at spill laget spesielt med Stadia som deres egne spill vil kanskje pushe langt mer en hva vi vil se nå og i tiden fremover. 

Veldig spent på hva dette vil koste ja... Evnt om en leier spill, kjøper via andre butikker eller om det er en pris for tilgang til et bibliotek av spill.... Forhåpentligvis mer info til sommeren. 

Har sett diverse rykter hinte til at tjenesten rett og slett er gratis, men med en egen butikk hvor du vistnok kan betal for spillene hver for seg. Hva prisen er, eller hvilket eierskap du har til spillene sies det ikke noe om ennå

Samme her, helt enig!

Trenger vel ikke å være sterkt i mot et produkt som ikke er tilgjengelig eller som du ikke er interessert i? Jeg ville ikke si at jeg er sterkt i mot FIFA-spill selv om jeg aldri kommer til å spille dem.

Dette er jo ikke i nærheten av det samme. Han snakker ikke her om et enkelt produkt, men om utviklingen av spill i retning streaming som helhet. Eksempelet ditt ville være mer sammenlignbart og det var snakk om at alle spill fremover skulle bli Fifa-spill. Regner med du ikke hadde hatt en like passiv holdning til det?

Streaming av spill er en utvikling grim_reaper_jib og jeg ikke ønsker velkommen. Dette er ikke en retning vi har noe som helst ønske om at spill som medium skal bevege seg i. Kanskje dette kan bli en grei sidegren av spillmediet om en 10-20 år, men NÅ, og som hovedfokus for hele mediet? Nei, ellers takk.

Lenke til kommentar

GeForce NOW er en full streaming tjeneste. Ikke noe som kjøres lokalt. Så det der er hvor lav latency det kan være.

Ahh, okay, ser ut som jeg husket feil angående Geforce Now fra det jeg husket fra det som det var før, når man måtte ha spillene selv. Ser nå at det har blitt forandret, takk for informasjonen :)

Endret av Sirius Cobra
Lenke til kommentar

Omtrent hver konsollgenerasjon som har kommet har ligget i toppsjiktet av ytelse på det tidspunktet de kom ut. Kun forrige generasjon (altså PS4) hadde litt lavere, fordi de ønsket å konkurrere mer på pris heller enn hardware. Problemet er ikke at hardwaren er utdatert på lanseringstidspunkt, men at det bare tar 2-3 år før det er utdatert. Og husk, neste generasjon er fortsatt minst et år frem i tid, og da er plutselig ikke 2080 det beste lenger.

PS4 var så vidt mid-range iforhold til PC hardware da den ble lansert og grunnen til det er at pris og strømforbruk/varme generering på high-end produkter på PC hadde galoppert ifra et konsoll budsjett.

Dem som forventer at PS5 og NextBox får specs på nivå med en high-end PC kommer til å bli ganske skuffet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tok en ny test med streaming idag. Denne gangen med Ethernet kabel og på maks som GeForce NOW klarer. Dvs 1080p 60fps og 50Mbps. Bilde er nå så bra at en må ha bilde side ved side for å kunne se forskjell på streaming og lokalt. Latency er uforandret. Den er der. Det er ingen tvil om det. Men den er så lav at det er uproblematisk i dem fleste spill. Det er uansett bedre en å spille fks et konsoll spill i 30fps.

Noen minutter spilling og jeg tenkte ikke over latency engang.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke i nærheten av det samme. Han snakker ikke her om et enkelt produkt, men om utviklingen av spill i retning streaming som helhet. Eksempelet ditt ville være mer sammenlignbart og det var snakk om at alle spill fremover skulle bli Fifa-spill. Regner med du ikke hadde hatt en like passiv holdning til det?

Streaming av spill er en utvikling grim_reaper_jib og jeg ikke ønsker velkommen. Dette er ikke en retning vi har noe som helst ønske om at spill som medium skal bevege seg i. Kanskje dette kan bli en grei sidegren av spillmediet om en 10-20 år, men NÅ, og som hovedfokus for hele mediet? Nei, ellers takk.

Vel, hvem har sagt at de skal legge ned fysiske og digitale butikker for spill? Hvis du syntes sammenligningen min hadde passet bedre om alle spill ble FIFA-spill, så betyr det at hvis Witcher 4 og GTA 6 er egentlig det samme spillet hvis de blir tilgjengelige gjennom Stadia....noe som ikke gir noe mening i det hele tatt. Alt har en start, og det kommer til å ta lang tid før de har utviklet teknologien, infrastrukturen og businessmodellen før dette er noe som blir mainstream. Dette kommer ikke til å bli et hovedfokus for spillindustrien før alt er på plass. Ja, du og Grim er mot denne satsingen av en eller annen grunn, mens jeg er for. Å eliminere faktorer som dyr og variert lokal hardware, og ingen jobb og ventetid med å oppdatere spillene er en fordel også. Praktisk, lettvint, fleksibelt.

Lenke til kommentar

PS4 var så vidt mid-range iforhold til PC hardware da den ble lansert og grunnen til det er at pris og strømforbruk/varme generering på high-end produkter på PC hadde galoppert ifra et konsoll budsjett.

Dem som forventer at PS5 og NextBox får specs på nivå med en high-end PC kommer til å bli ganske skuffet.

Hva PC-elitister regner som high-end og mid-range synes jeg varierer fra diskusjon til diskusjon, så jeg kjøper ikke denne.

Joda, VIRKELIG high-end PCer oppe i 30-40 000 kronersklassen og oppover vil konsoller aldri være i nærheten av. Men en "normal" high-end PC som "normale" PC-gamere spiller på nå, type 1080-2080, er LANGT fra uoppnåelig for en konsoll som kommer i år eller neste år. Med andre ord vil den for "normale" gamere tilsvare en high-end ved konsoll-release.

Men kjenner jeg PC-elitister riktig, så skal du vel påstå nå at 2080 er mid-range innen et halvår.

Og for ordens skyld, så spiller jeg både på PC og konsoll. Jeg spiller for tiden på 980Ti, et kort som ble lansert for rundt 6000 kroner for under 4 år siden (altså ETTER PS4), og jeg oppnår ikke like gode grafiske ytelser som jeg får på nyere PS4-spill. På papiret går det kanskje, men i virkeligheten blir det uspillbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva PC-elitister regner som high-end og mid-range synes jeg varierer fra diskusjon til diskusjon, så jeg kjøper ikke denne.

Joda, VIRKELIG high-end PCer oppe i 30-40 000 kronersklassen og oppover vil konsoller aldri være i nærheten av. Men en "normal" high-end PC som "normale" PC-gamere spiller på nå, type 1080-2080, er LANGT fra uoppnåelig for en konsoll som kommer i år eller neste år. Med andre ord vil den for "normale" gamere tilsvare en high-end ved konsoll-release.

Men kjenner jeg PC-elitister riktig, så skal du vel påstå nå at 2080 er mid-range innen et halvår.

Nei, 2080 vil være high-end i ihvertfall godt over et år enda. 

1080 til 2080 er et stort sprik da. Hvis vi ser på Radeon VII (som ligger nogenlunde rundt 2080 i ytelse) som hverken har tensor eller RT kjerner og er produsert på 7nm, er denne en 300W monster til 7500kr per idag, med en nesten like stor GPU som hele SoC'en til PS4. PS4 ligger i sammenligning på 140W under last for vel og merke hele systemet. Så man kan med ganske stor sikkerhet si at neste generasjons konsollene vil ligge et godt stykke under dette. Jeg vil tippe på at de vil ligge et sted mellom 1070 og 1080, eller kanskje rundt 2060 med variable rate shading og DLSS. 2060 som yter rundt 1070Ti-1080 uten VRS og "RTX" anses som mellom klasse kort. 

Jeg spiller selv på både PC og konsoll. Jeg har en i7 6700K og 1070 og har ingen planer om å oppgradere med det første.
Lenke til kommentar

Tok en runde i DOOM idag med GeForce NOW. Og det er null problem å spille det via streaming. Veldig overasket over hvor bra det var. Det er selvklart ikke like bra som å spille lokalt. Men det her....det er mer en bra nok for dem aller aller fleste. Selv med mus og tastatur hvor jeg er vandt til 1:1 bevegelse så var det ikke sjenerende i det hele tatt...

Og med tanke på at Stadia har enda bedre latancy og bilde kvalitet så...ja...steike. Det her kommer til å bli stort. Ingen målbar video dette med konkret informasjon. Men med så mange som har sett på endel andre klipp og hvor en kan se voldsom latency så gjør disse klippa jobben sin synes jeg...

https://www.youtube.com/watch?v=N32M14AhEXI

EDIT: Ifølge nettverks testen i GeForce NOW programmet så har jeg 9ms latency til nærmeste server. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Nei, 2080 vil være high-end i ihvertfall godt over et år enda. 

1080 til 2080 er et stort sprik da. Hvis vi ser på Radeon VII (som ligger nogenlunde rundt 2080 i ytelse) som hverken har tensor eller RT kjerner og er produsert på 7nm, er denne en 300W monster til 7500kr per idag, med en nesten like stor GPU som hele SoC'en til PS4. PS4 ligger i sammenligning på 140W under last for vel og merke hele systemet. Så man kan med ganske stor sikkerhet si at neste generasjons konsollene vil ligge et godt stykke under dette. Jeg vil tippe på at de vil ligge et sted mellom 1070 og 1080, eller kanskje rundt 2060 med variable rate shading og DLSS. 2060 som yter rundt 1070Ti-1080 uten VRS og "RTX" anses som mellom klasse kort. 

Jeg spiller selv på både PC og konsoll. Jeg har en i7 6700K og 1070 og har ingen planer om å oppgradere med det første.

1070 yter ca likt som 980Ti som er det jeg har. Og jeg får som nevnt ikke like god ytelse på dette som på min PS4. Med andre ord kommer nok PS5 til å yte betydelig bedre enn 1070.

Og som jeg også sa: Hva som står på papiret og hva som faktisk dukker opp på skjermen er to vidt forskjellige ting. De fleste anser denne forskjellen som et produkt av lettere optimalisering på konsoll. Selv har jeg ingen aning annet enn hva øynene mine forteller.

Altså, jeg er ikke uenig at PC kommer til å rase fra PS5 rimelig tidlig, men ved lansering vil den være temmelig lik "øvre middelklasse/nedre overklasse" av PCer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...