Lasha Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Hei, Jeg har bodd i utlandet en stund, men har funnet det veldig praktisk å beholde mitt gamle norske telefonnummer, bl.a. for WhatsApp, Vipps, etc., så jeg beholdte et OneCall kontantkort for å spare nummeret. Men etter Roam like home ble rullet ut i Europa gikk det en lengre periode der jeg ikke brukte det norske simkortet mitt, så OneCall sperret det. Fair enough. Men nå har jeg prøvd å få tilbake det samme nummeret igjen uten hell. Det er som om de holder nummeret mitt gissel, men uten å gi meg noen mulighet til å kjøpe det tilbake. Jeg har vært gjennom timevis med chat, telefon etc., men de påstår det er ingenting de kan gjøre for å la meg kjøpe tilbake mitt gamle nummer. Jeg hadde akseptert om jeg var nødt til å kjøpe nytt simkort/abonnement/whatever, men selv da påstår de det ikke er noen mulighet til å velge nummer selv, med unntak av en knapp som gir deg 3 forslag, som kan man trykke på flere ganger. For å tilfeldigvis treffe på et spesifikt nummer må man vel trykke den knappen millioner av ganger? Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan få tilbake nummeret? Er det virkelig ingenting OneCall kan gjøre, eller er det bare noe de sier? Kan jeg få et annet selskap til å kjøpe nummeret av OneCall? Kan jeg klage til noe slags organ? Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Det er nok ikke så mye du får gjort, du må nok bare innse at du har satt deg selv i denne situasjonen og lære av det. Du kan ikke finne ett nytt nummer du liker? 2 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Fikk du nummeret av OneCall, eller ble det porter inn? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Tipper det er Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som forvalter dette og eventuelt kan gjøre noe med det. Hør med dem. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Tipper det er Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som forvalter dette og eventuelt kan gjøre noe med det. Hør med dem. Nja, er nok heller forbrukerrådet, dersom han skal ta kontakt med noen. 2 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Har du sjekket om nummeret er i bruk? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Her er Nkoms FAQ om mobiltelefoni. https://www.nkom.no/sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar/mobiltelefoni Den svarer ikke direkte på det du lurer på, men en FAQ er jo ikke uttømmende. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Dersom et mobilnummer er satt i karantene så kan det normalt ikke aktiveres på nytt. Dette skjer like etter et nummer sies opp og varer normalt i 6 måneder før nummeret frigis til bruk igjen. Når karantenetiden er over så tilbakeføres normalt nummeret til mobiloperatøren som eier nummerserien. Det var i hvert fall slik for noen år siden, det er mulig praksisen er annerledes i dag når det gjelder hvor lenge karantenetiden er eller om nummeret må tilbakeføres til opprinnelig mobiloperatør, men nummer settes i hvert fall i karantene en periode før det kan tas i bruk på nytt. Kan hørtes ut som om nummeret til trådstarter er i karantene og overført eller på vei over til tidligere operatør og at OneCall dermed ikke kan aktivere det lengre. 4 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Ville prøvd å komme litt høyere opp i systemet enn førstelinje-support hos One call og si at du er villig til å betale for arbeidet. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 ...gikk det en lengre periode der jeg ikke brukte det norske simkortet mitt, så OneCall sperret det. Hvis du hadde abonnement hos Onecall, og betalte regningene, så har de ingen rett til å sperre abonnementet bare fordi "du ikke bruker det"! Men hvis du derimot sluttet å betale fordi du ikke brukte det, så forstår jeg. Da er nummeret tapt. Man kan ikke velge nummer selv. 2 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Hvis du hadde abonnement hos Onecall, og betalte regningene, så har de ingen rett til å sperre abonnementet bare fordi "du ikke bruker det"! Men hvis du derimot sluttet å betale fordi du ikke brukte det, så forstår jeg. Da er nummeret tapt. Man kan ikke velge nummer selv. Står i førsteposten at trådstarter hadde nummeret som kontantkort for å holde på nummeret. I vilkårene for OneCall sine kontantkort så avsluttes de dersom det ikke er trafikk eller påfyll innen 6-9 måneder. Fra vilkårene: Dersom det ikke har vært utgående trafikk (samtaler, SMS, MMS, datatrafikk) de siste 6 måneder for OneCalls etterskuddsbetalte abonnement, eller dersom det har vært mer enn 9 måneder siden siste påfylling for forskuddsbetalte abonnement, kan OneCall sperre abonnementet. OneCall kan avslutte abonnement hvor det ikke har vært utgående trafikk de siste 9 måneder for etterskuddsbetalte abonnement, eller det har gått 9 måneder siden siste påfylling for forskuddsbetalte abonnement. https://onecall.no/vilkar-og-angrerett/privatabonnement Så de kan avslutte nummer basert på at vilkårene over er oppfylt. Endret 19. mars 2019 av Hedonism 5 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Ser nå at det var kontantkort ja... Lesing samtidig som jeg spiser middag er tydeligvis ikke bare lett Det var en periode for noen år siden der flere operatører hadde abb. med null månedsavgift, men dyre minutter og sms. Så da tegnet jeg et slikt abb. (Chess for ca. 5 år siden) for å ta vare på mitt privatnummer, siden jeg fikk betalt mobil på jobben. Har ikke betalt én krone siden, og den virker hver gang jeg skrur på og tester! Ingen selger slik abb. lenger, men mitt har de ikke prøvd å endre på Endret 19. mars 2019 av ozone Lenke til kommentar
Datafriken Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Jeg har en kontantkort hos Telia jeg betaler en 50lapp i "påfyll" hver 11mnd ca for og holde det i live siden Telia sletter kontantkort som ikke er påfyllt etter 12 mnd så. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Er det ikkje slik at når eit telefonnummer blir sperra, så er det fritt fram for alle andre å velge seg det nummeret? Så dersom OneCall fyrst har sperra nummeret, så er det ikkje sikkert OneCall lenger har eigarskap i nummeret og dermed myndigheit til å fikse opp i dette. Så det fyrste steger er nok å sjå kven som eventuelt eig nummeret. Då kan det være ei muligheit å teikne eit abonnement med den operatøren som har nummeret, og be om å få ditt gamle nummer (som nå står som ledig). Dersom nummeret alt er plukka opp av ein privatperson eller bedrift, så må du gå til dei for å høyre om dei er villige til å gi frå seg eller selge nummeret til deg. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 Prøve å starte et abb. hos et annet selskap med det nummeret? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Om du vil så kan du sende meg nummer på PM. Lenke til kommentar
Lasha Skrevet 13. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2019 Hei alle, Takk for alle forslagene. Det som endelig hjalp til slutt var at jeg bare ventet litt og kontaktet kunde-service om og om igjen. Nå har jeg endelig fått tilbake nummeret! 5 Lenke til kommentar
omar2023 Skrevet 21. august 2023 Del Skrevet 21. august 2023 Medlemmer 11 5 Forfatter Skrevet 13. juni 2019 Hei alle, Takk for alle forslagene. Det som endelig hjalp til slutt var at jeg bare ventet litt og kontaktet kunde-service om og om igjen. Nå har jeg endelig fått tilbake nummeret! Hei. jeg slitter med akkurat samme ting. hvordan fikk du til tilslutt , hvor mye betalt du får å kjøpe det nummert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå