Gå til innhold

OneCall nekter å gi tilbake nummeret mitt etter det ble sperret pga. inaktivitet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bodd i utlandet en stund, men har funnet det veldig praktisk å beholde mitt gamle norske telefonnummer, bl.a. for WhatsApp, Vipps, etc., så jeg beholdte et OneCall kontantkort for å spare nummeret. Men etter Roam like home ble rullet ut i Europa gikk det en lengre periode der jeg ikke brukte det norske simkortet mitt, så OneCall sperret det. Fair enough. Men nå har jeg prøvd å få tilbake det samme nummeret igjen uten hell.

 

Det er som om de holder nummeret mitt gissel, men uten å gi meg noen mulighet til å kjøpe det tilbake. Jeg har vært gjennom timevis med chat, telefon etc., men de påstår det er ingenting de kan gjøre for å la meg kjøpe tilbake mitt gamle nummer. Jeg hadde akseptert om jeg var nødt til å kjøpe nytt simkort/abonnement/whatever, men selv da påstår de det ikke er noen mulighet til å velge nummer selv, med unntak av en knapp som gir deg 3 forslag, som kan man trykke på flere ganger. For å tilfeldigvis treffe på et spesifikt nummer må man vel trykke den knappen millioner av ganger?

 

Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan få tilbake nummeret? Er det virkelig ingenting OneCall kan gjøre, eller er det bare noe de sier? Kan jeg få et annet selskap til å kjøpe nummeret av OneCall? Kan jeg klage til noe slags organ?

 

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom et mobilnummer er satt i karantene så kan det normalt ikke aktiveres på nytt. Dette skjer like etter et nummer sies opp og varer normalt i 6 måneder før nummeret frigis til bruk igjen. Når karantenetiden er over så tilbakeføres normalt nummeret til mobiloperatøren som eier nummerserien. 

 

Det var i hvert fall slik for noen år siden, det er mulig praksisen er annerledes i dag når det gjelder hvor lenge karantenetiden er eller om nummeret må tilbakeføres til opprinnelig mobiloperatør, men nummer settes i hvert fall i karantene en periode før det kan tas i bruk på nytt. 

 

Kan hørtes ut som om nummeret til trådstarter er i karantene og overført eller på vei over til tidligere operatør og at OneCall dermed ikke kan aktivere det lengre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

...gikk det en lengre periode der jeg ikke brukte det norske simkortet mitt, så OneCall sperret det.

 

Hvis du hadde abonnement hos Onecall, og betalte regningene, så har de ingen rett til å sperre abonnementet bare fordi "du ikke bruker det"!

Men hvis du derimot sluttet å betale fordi du ikke brukte det, så forstår jeg. Da er nummeret tapt. Man kan ikke velge nummer selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du hadde abonnement hos Onecall, og betalte regningene, så har de ingen rett til å sperre abonnementet bare fordi "du ikke bruker det"!

Men hvis du derimot sluttet å betale fordi du ikke brukte det, så forstår jeg. Da er nummeret tapt. Man kan ikke velge nummer selv.

Står i førsteposten at trådstarter hadde nummeret som kontantkort for å holde på nummeret. I vilkårene for OneCall sine kontantkort så avsluttes de dersom det ikke er trafikk eller påfyll innen 6-9 måneder. Fra vilkårene:

 

Dersom det ikke har vært utgående trafikk (samtaler, SMS, MMS, datatrafikk) de siste 6 måneder for OneCalls etterskuddsbetalte abonnement, eller dersom det har vært mer enn 9 måneder siden siste påfylling for forskuddsbetalte abonnement, kan OneCall sperre abonnementet. OneCall kan avslutte abonnement hvor det ikke har vært utgående trafikk de siste 9 måneder for etterskuddsbetalte abonnement, eller det har gått 9 måneder siden siste påfylling for forskuddsbetalte abonnement.

 

https://onecall.no/vilkar-og-angrerett/privatabonnement

 

Så de kan avslutte nummer basert på at vilkårene over er oppfylt.

Endret av Hedonism
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser nå at det var kontantkort ja... Lesing samtidig som jeg spiser middag er tydeligvis ikke bare lett  :roll:

 

Det var en periode for noen år siden der flere operatører hadde abb. med null månedsavgift, men dyre minutter og sms. Så da tegnet jeg et slikt abb. (Chess for ca. 5 år siden) for å ta vare på mitt privatnummer, siden jeg fikk betalt mobil på jobben.

Har ikke betalt én krone siden, og den virker hver gang jeg skrur på og tester!

Ingen selger slik abb. lenger, men mitt har de ikke prøvd å endre på  :) 
 

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Er det ikkje slik at når eit telefonnummer blir sperra, så er det fritt fram for alle andre å velge seg det nummeret?

 

Så dersom OneCall fyrst har sperra nummeret, så er det ikkje sikkert OneCall lenger har eigarskap i nummeret og dermed myndigheit til å fikse opp i dette.

 

Så det fyrste steger er nok å sjå kven som eventuelt eig nummeret.

Då kan det være ei muligheit å teikne eit abonnement med den operatøren som har nummeret, og be om å få ditt gamle nummer (som nå står som ledig).

Dersom nummeret alt er plukka opp av ein privatperson eller bedrift, så må du gå til dei for å høyre om dei er villige til å gi frå seg eller selge nummeret til deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...