Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3 '09; Ulyd og luggende brems


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har nylig fått en lumsk ulyd i bilen. Jeg har ikke klart å lokalisere denne, men det er en konstant durelyd som blir tydelig etter 35-40 km/h og blir gradvis kraftigere med farten. Lyden påvirkes ikke av at jeg svinger eller liknende.

 

Samtidig som denne durelyden inntraff første gang begynte jeg også å merke at bremsene lugger litt - altså at de tar ujevnt som om det er en skjevhet noe sted. Det rister også tydelig i rattet ved litt ordentlig nedbremsing.

 

Jeg har, med mine begrensede kunnskaper, hatt av framhjulene og kjent og sett om jeg kan se noe som er skjevt eller sitter løst, men uten hell. Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. Jeg skulle gjerne ha klart å identifisere problemet i det minste, før jeg tar med bilen til verksted og betaler i dyre dommer for at de identifiserer problemet (eller evt ikke løser årsaken).

 

Bilen er mer spesifikt en Audi A3 8PA fra 2009 med 1,9 TDI (motorkode BLS) med framhjulsdrift. 

 

Jeg har kjørt litt med vinder åpne og forsøkt lokalisere durelyden. Den kunne jo tenkes å være hjullager, men lyden endrer altså ikke karakter ved sving overhodet. Jeg føler at lyden er tydeligst bak, men er svært usikker på det. Bak har bilen tilnærmet nye bremseskiver og klosser (gjort på verksted). Men når bremsene lugger og rattet vibrerer ved nedbremsing, er det nødvendigvis noe galt framme da?

 

Takk for innspill og hjelp! 

Endret av SecoY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

During er lik hjullager begynner som begynner å bli slitt. Etter vert så vil du høre lyden når du svinger også kan ta ei lita stund. Normalt når dem blir veldig slitt så vil abs esp begynne å lyse. Så om du ikke finner ut hvilken side det er nå. Så kan du vente til abs slår ut for å så ta diagnose så vil du se hvilken side som er defekt.

Lenke til kommentar

Hvis det rister i rattet ved ordentlig nedbremsing er det vel etter alt å dømme en bremseskive som har 'slått seg'. Det kan tyde på at bremseklossene henger på ved kjøring pga treg calipper, slik at skiven har blitt fryktelig varm. At klossene henger på kan lage den lyden du beskriver.

Basert på min ringe erfaring med div bruktbiler...  :-)

Lenke til kommentar

Du kan jo begynne med å sjekke for slark i alle lager, og sjekke om noen bremser henger.

Har du bukk er dette enklere, men jeg skriver det som om du er på jekk og må ta ett og ett hjul. Bruk alltid støttebukk ved bruk av jekk.

 

Jekk opp slik at hjulet kan rotere fritt. Sjekk at du enkelt kan rotere hjulet med håndmakt (det skal rulle realtivt lett). Få noen til å holde inne bremsen og sjekk at det låser. Slipp opp bremsen og sjekk at det kan roteres igjen. Nå har du sjekket at caliber slipper opp (at stempel går inn og ut som det skal). Ved sjekk av forhjulene må bilen stå i fri.

 

Hold så klokken 6 og 12 på hjulet. Dra frem og tilbake for å se om det er slark. Roter 90 grader og gjør det samme igjen. Gjør dette hver 90 grader på hele sirkelen. Det skal ikke være noe slark, man kjenner om navet er gåent. 

 

Gjør det samme på alle 4 hjul. På bakhjul, hvis du har vanlig brekk (vaier) så kan du trekke opp brekket også ved test av bremsene. Du skal kunne rotere hjulet enkelt etter at brekket er tatt av (det hender at varieren er for stram, så brekket ikke slipper).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill. Starter med oppskriften til Kyrre S. her jeg, så kanskje jeg blir litt klokere.

 

Det eneste jeg tenker er at det burde være et av framhjulene, ettersom det rister i rattet ved nedbremsing (og selv lugger ved svak nedbremsing). Men dette ville kanskje skjedd om problemet var bak også?

 

Takker og hører fra meg etter sjekk.

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig aldri merket kraftig risting ved feil på nav eller caliper som henger. 

Som nevnt lenger oppe her så kan det jo være at en skive er skeiv, pga ekstrem varme (som er pga heng i caliper).

 

Ta av hjulene og roter på skive? Kjennes det ut som det "lugger" - kan du se noe som virker skeivt?

Lenke til kommentar

Du kan jo begynne med å sjekke for slark i alle lager, og sjekke om noen bremser henger.

Har du bukk er dette enklere, men jeg skriver det som om du er på jekk og må ta ett og ett hjul. Bruk alltid støttebukk ved bruk av jekk.

 

Jekk opp slik at hjulet kan rotere fritt. Sjekk at du enkelt kan rotere hjulet med håndmakt (det skal rulle realtivt lett). Få noen til å holde inne bremsen og sjekk at det låser. Slipp opp bremsen og sjekk at det kan roteres igjen. Nå har du sjekket at caliber slipper opp (at stempel går inn og ut som det skal). Ved sjekk av forhjulene må bilen stå i fri.

 

Hold så klokken 6 og 12 på hjulet. Dra frem og tilbake for å se om det er slark. Roter 90 grader og gjør det samme igjen. Gjør dette hver 90 grader på hele sirkelen. Det skal ikke være noe slark, man kjenner om navet er gåent. 

 

Gjør det samme på alle 4 hjul. På bakhjul, hvis du har vanlig brekk (vaier) så kan du trekke opp brekket også ved test av bremsene. Du skal kunne rotere hjulet enkelt etter at brekket er tatt av (det hender at varieren er for stram, så brekket ikke slipper).

 

om det er skrudde lager,så kjenner du ikke om det er slark,er det presset lager,så kjenner man det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...