Gå til innhold

Hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt kamera etter jul... Men, vet ikke om jeg bør kjøpe digitalt eller speilrefleks....

Jeg skal ta bilder av mennesker, barn og venner og familie. Situasjonsbilder. Jeg vil ha bildene med så best bildekvalitet som mulig. Jeg bruker bildene til å lime inn i album, lage kort, kalendere og gaver.... Mest i størrelse 10*15cm, men også noe forstørrer jeg opp litt...

Jeg har mest lyst på speilrefleks pga at jeg synes det blir best bilder av det, men jeg vet ikke om jeg kommer til å orke å bære det med meg.. Litt upraktisk med store kameraer til bunad osv.... Kameraet bør ha god batterilevetid da jeg bruker det mye i løpet av fjellturer og andre turer...

Prisen bør helst være under 4000kr...

Har sett litt på sony cyber-shot DSC - P92, og Casio Exilim ex-z4......

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speilrefleks tar kanskje de beste bildene, men de er jo som du skriver ofte store og tunge. Ellers er den største fordelen med speilrefleks utskiftbar optikk. Ut fra det du skriver om dine behov og hva du ønsker å betale, vil jeg si følgende:

Digitalt speilrefleks koster fra ca 10000 (trykkfeil endret..)og oppover

Analoge speilrefleks koster fra 2500 eller noe.

Du må bestemme deg om du ønsker et analogt eller digitalt kamera, det er liksom to forskjellige verdener. Vil du ha et speilreflekskamera har du som du ser over egentlig ikke noe valg. Om du kan leve med et ikke-speilreflekskamera, ville jeg sett på følgende digitale kompaktkameraer:

Olympus Camedia 7500 UZ http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=2715, koster ca 4800 hos nettbutikker som mpx.no. Du bør legge et ekstra minnekort til i prisen.

HP photosmart 850 http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=1136, som koster ca 3500 hos mpx.

Begge disse kameraene er gode kameraer med litt look-alike-speirefleks stil (de har en såkalt elektronisk viewfinder). Du finner masse info om kameraene på nettet.

Om du skulle ønske et enda mindre kamera, ville jeg sett på feks noen av Canon sine Digital Ixus kameraer, men det finnes et stort utvalg av gode slike kameraer i prisklassen rundt 4000kr.

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar

En liten liste, som kanskje hjelper deg litt på vei.

Analoge speilreflekser :

For amatøren : Nikon F75, ca. 4000 med objektiv.

For den litt mer avanserte hobbyfotografen : Nikon F80. ca. 6000 med objektiv.

For den avanserte : Nikon F100. ca 10.000 uten objektiv.

For proffene : Nikon F5. ca. 15-16.000 uten objektiv. (har valgt Nikon grunnet bedre lysmåler enn andre merker=riktigst eksponerte bilder).

Digitale speilreflekser :

For amatører : Canon EOS300D. ca. 10-11.000 med objektiv.

For litt mer avanserte hobbyfotografer : Canon EOS 10D evt. Nikon D100. ca. 13-16.000 kroner.

Proffene bruker gjerne kamera som NIkon D2H, Canon 1D osv... men disse husker jeg ikke prisen på.

Digitale kompaktkamera i mini-klassen :

Canon Ixus 400, ca. 4-4500. Skryt for best bildekvalitet.

Pentax Optio S4, ca. 4-4500. Veldig lik Casio Z4 (likt linsesystem og lignende), men mindre og med bedre spesifikasjoner.

Olympus Mju-400, ca. 3500-4000. Tåler en vannsprut.

Digitale kompaktkamera med litt størrelse :

Olympus C750, ca 3500-4500. 10x optisk zoom, og en del manuelle muligheter. Blitzsko.

Canon Powershot G5, ca 6-7000. 5 megapixler, 4x optisk zoom, meget god lysstyrke på linsa, blitzsko, mange manuelle muligheter.

Canon Powershot A80, ca 3500-4000. Lillebroren til G5 med 4 megapixler og noen færre manuelle muligheter. Meget god batterilevetid.

Nikon Coolpix 5400, ca. 7-8000. Vidvinkel, bra optikk, blitzsko, mange manuelle muligheter, men mangler fokushjelpelys.

Minolta Dimage A1. Ca. 10-12.000. Meget godt objektiv, som eliminerer ønsket om utskiftbar optikk. 7x optisk zoom, optisk bildestabilisator, makro, meget skarp optikk. Blitzsko, mange manuelle muligheter.

Om du vil ha speilrefleks eller digital kommer ann på deg selv. Her er noen punkter.

Analog speilrefleks : Kvalitet som digitalt ikke kan matche. Raskere, utskiftbar optikk, flere manuelle muligheter enn digitalt i samme prisklasse. Frihet. God batterilevetid. Filmen må fremkalles før bildene kan ses. Filmkostnad. Store kamera. ISO verdi og hvitbalanse kan ikke byttes midt i filmen (film har én ISO verdi og kalibrert for enten utebelysning/blitz eller tungsten/glødelamper, ikke begge deler.

Digitalt : Du ser bildene med en gang de er tatt. Kan lastes ned til datamaskinen for behandling med en gang. Kan skrives ut på egen skriver minutter etter bildet er tatt. Lettere digital behandling. Du kan slette bilder du ikke vil ha. Renere, men mer sterile/kliniske bilder. Dårlig batterilevetid i forhold til analog. Slipper filmkostnad (minnekortene kan brukes om og om igjen. ISO verdi og hvitbalanse kan forandres fra bilde til bilde. Kan lages meget små.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...