Gå til innhold

Norge vil binde seg til EUs klimamål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jasså, vil 'vi' det altså?

 

Er det ikke mer korrekt å si at et mikroparti, som kun fikk stemmer fordi Høyre-velgere stemte taktisk på dem, vil det? Og derfor har det blitt slik?

 

Koalisjonspolitikk er mye rart, men det er hverken representativt eller demokratisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jasså, vil 'vi' det altså?

 

Er det ikke mer korrekt å si at et mikroparti, som kun fikk stemmer fordi Høyre-velgere stemte taktisk på dem, vil det? Og derfor har det blitt slik?

 

Koalisjonspolitikk er mye rart, men det er hverken representativt eller demokratisk.

 

Hva er udemokratisk ved at 50% av velgerne får enkelte av sakene sine gjennomført, mot et system der feks kun 30% blir hørt?

Lenke til kommentar

Det bør ligge en bedre analyse til grunn og beregnes bedre enn å bare kutte utslipp med motorsag. For eksempel har norsk kraftkrevende industri og bergverk verdens laveste CO2-utslipp per produsert tonn på grunn av vannkraften. Jo mer Norge produserer på bekostning av land med dårligere kraftsammensetning desto bedre er det. Selv om det isolert sett gir høyere utslipp her hjemme. Et annet problem er hvordan man regner utslipp fra internasjonal flytrafikk og skipstrafikk. Poenget må jo være å redusere totalen globalt og ikke se med tunellsyn på norske utslipp. Andre land har sikkert andre dilemmaer.

 

Poenget er at vi bør samarbeide om globale utslippsreduksjoner og det å sitte på hver sin haug og bare tenke på sitt er ikke en god samarbeidsmåte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jasså, vil 'vi' det altså?

 

Er det ikke mer korrekt å si at et mikroparti, som kun fikk stemmer fordi Høyre-velgere stemte taktisk på dem, vil det? Og derfor har det blitt slik?

 

Koalisjonspolitikk er mye rart, men det er hverken representativt eller demokratisk.

 

 

Forslaget må vedtas av Stortinget, så jo da, det er så representativt og demokratisk det får blitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jasså, vil 'vi' det altså?

 

Er det ikke mer korrekt å si at et mikroparti, som kun fikk stemmer fordi Høyre-velgere stemte taktisk på dem, vil det? Og derfor har det blitt slik?

 

Koalisjonspolitikk er mye rart, men det er hverken representativt eller demokratisk.

 

Her skjønner jeg ingenting av hva du mener. Dette er jo ikke et soloutspill fra partiet Venstre, men et utspill fra Regjeringen, her representert ved minister Elvestuen. Dette er altså noe Regjeringen i så fall gjør.

Lenke til kommentar

Det bør ligge en bedre analyse til grunn og beregnes bedre enn å bare kutte utslipp med motorsag. For eksempel har norsk kraftkrevende industri og bergverk verdens laveste CO2-utslipp per produsert tonn på grunn av vannkraften. Jo mer Norge produserer på bekostning av land med dårligere kraftsammensetning desto bedre er det. Selv om det isolert sett gir høyere utslipp her hjemme. Et annet problem er hvordan man regner utslipp fra internasjonal flytrafikk og skipstrafikk. Poenget må jo være å redusere totalen globalt og ikke se med tunellsyn på norske utslipp. Andre land har sikkert andre dilemmaer.

 

Poenget er at vi bør samarbeide om globale utslippsreduksjoner og det å sitte på hver sin haug og bare tenke på sitt er ikke en god samarbeidsmåte.

På nokre område har vi lågare utslepp enn andre. På andre område har vi høgare utslepp. Utsleppa pr nordmann er 20% høgare enn utslepp pr EU-borgar eller pr kinesar.

 

Industrien i Noreg har redusert utsleppa, men spesielt i oljesektoren har utsleppa auka kraftig. Dei er nesten dobla sidan 1990. Vi har gode føresetnader for å redusere utslepp både i olje- og transportsektoren. Spesielt innan vegtransport ligg vi godt an etter kvart som eksosbilar vert fasa ut, og vi har fleire lågthengande frukter. Ei forsterka kraftline frå Varangerhalvøya til Melkøya, for å gjere Melkøya mindre avhengig av gasskraft, kan gje stor reduksjon i CO2-utsleppa der. Fangst og lagring av CO2 frå hydrogeproduksjonen på Hærøya kan òg gje stor reduksjon i utsleppa. Trugsmål om bøter frå EU kan vere eit sterkt incitament for å gjennomføre.

 

Dette er eit internasjonalt samarbeid. Ved å knyte oss opp mot EU-måla, kan ein ikkje fuske ved å flytte utslepp frå eit EU-land til Noreg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste europeiske land reduserer sine utslipp ved å erstatte kullkraft med vind og sol. Selv om slik overgang i utgangspunktet ikke er lønnsom, har sterk økning i CO2-kvotepriser, sammen med subsidier gjort at denne overgangen har skutt fart. Vi kan ikke gjøre som resten av Europa fordi vår vannkraft allerede er utslippsfri. For å redusere lokal forurensing er overgang til elbiler riktig. Ingen land i verden har en høyere konsentrasjon av elbiler enn Norge - Bergen topper faktisk listen over elbilbyer i hele verden. Vi har en stor metallurgisk industri drevet av vår vannkraft som leverer viktige metaller i det internasjonale marked. Denne industrien har CO2-utslipp som er like uunngåelig som CO2 fra mennesker som puster. Så når vår miljøminister nå binder oss til EU's utslippsmål, og vår overivrige statsminister til alt overmål mener at vi skal gå lenger enn EU's mål, så må det være lov å spørre om disse menneskene har peiling på hva de driver på med. Tror de virkelig at flere bomveier og høyere miljøavgifter i vårt lille og rene land vil redde verden fra den påståtte miljøkatastrofen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De aller fleste europeiske land reduserer sine utslipp ved å erstatte kullkraft med vind og sol. Selv om slik overgang i utgangspunktet ikke er lønnsom, har sterk økning i CO2-kvotepriser, sammen med subsidier gjort at denne overgangen har skutt fart. Vi kan ikke gjøre som resten av Europa fordi vår vannkraft allerede er utslippsfri. For å redusere lokal forurensing er overgang til elbiler riktig. Ingen land i verden har en høyere konsentrasjon av elbiler enn Norge - Bergen topper faktisk listen over elbilbyer i hele verden. Vi har en stor metallurgisk industri drevet av vår vannkraft som leverer viktige metaller i det internasjonale marked. Denne industrien har CO2-utslipp som er like uunngåelig som CO2 fra mennesker som puster. Så når vår miljøminister nå binder oss til EU's utslippsmål, og vår overivrige statsminister til alt overmål mener at vi skal gå lenger enn EU's mål, så må det være lov å spørre om disse menneskene har peiling på hva de driver på med. Tror de virkelig at flere bomveier og høyere miljøavgifter i vårt lille og rene land vil redde verden fra den påståtte miljøkatastrofen?

Utslepp frå vanleg landbasert industri er redusert sidan 1990. Dei største industriutsleppa kjem frå:

1. Landbasert oljeindustri (raffineri, gassanlegg)

2. Sementproduksjon.

3. Gjødselproduksjon (hydrogen til ammoniakkproduksjon)

 

Metallindustri er ikkje blant dei største utsleppskjeldene. Vi treng ikkje røre dei for å kutte utsleppa totalt med 40%.

 

Olje- og gassutvinning i Nordsjøen slepp ut mykje meir enn all industri til saman. Der må vi gjere store kutt. Litt av dei bør komme av seg sjølv når gamle felt vert avløyst av nye elektrifiserte felt. Hydrogenproduksjon er ein god kandidat til CO2-fangst. For sementproduksjon er målet klimanøytralitet ved å erstatte oljefyring med flis og avfall, og produsere betong som absorberer meir CO2 frå lufta og er CO2-nøytral gjennom livsløpet. Her òg kan CO2-fangst vere aktuelt, sidan kalksteinen avgjev veldig rein CO2 når han vert brent.

 

Landbasert olje- og gassindustri kan i alle fall delvis elektrifiserast. 2% av norsk kraft vert produsert av gasskraftverket på Melkøya i Finnmark. På motsett side av Finnmark har Varanger Kraft AS konsesjon på mange MW vindkraft, som dei ikkje får bygd pga manglande nett-kapasitet ut. Dette er lågthengande frukt.

Lenke til kommentar

De aller fleste europeiske land reduserer sine utslipp ved å erstatte kullkraft med vind og sol. Selv om slik overgang i utgangspunktet ikke er lønnsom, har sterk økning i CO2-kvotepriser, sammen med subsidier gjort at denne overgangen har skutt fart. Vi kan ikke gjøre som resten av Europa fordi vår vannkraft allerede er utslippsfri. For å redusere lokal forurensing er overgang til elbiler riktig. Ingen land i verden har en høyere konsentrasjon av elbiler enn Norge - Bergen topper faktisk listen over elbilbyer i hele verden. Vi har en stor metallurgisk industri drevet av vår vannkraft som leverer viktige metaller i det internasjonale marked. Denne industrien har CO2-utslipp som er like uunngåelig som CO2 fra mennesker som puster. Så når vår miljøminister nå binder oss til EU's utslippsmål, og vår overivrige statsminister til alt overmål mener at vi skal gå lenger enn EU's mål, så må det være lov å spørre om disse menneskene har peiling på hva de driver på med. Tror de virkelig at flere bomveier og høyere miljøavgifter i vårt lille og rene land vil redde verden fra den påståtte miljøkatastrofen?

 

Industrien i Norge er med i EU sitt kvotesystem. Bedrifter får en del gratis kvoter og bedrifter som er utsatt for konkurranse utenfor EU får alle sine kvoter gratis. Industrien i Norge kan øke utslippene uten å bryte avtalen med EU. De kan bare kjøpe kvoter hvert år.

 

Det er kun i ikke pliktig sektor (transport/landbruk osv) som inngår i den nye avtalen med EU. Det er her Norge må kutte utslipp, ikke i industri/offshore.

Lenke til kommentar

Hva er udemokratisk ved at 50% av velgerne får enkelte av sakene sine gjennomført, mot et system der feks kun 30% blir hørt?

Hestehandel er det dem driver med.

 

På tide vi moderniserer demokratiet litt og, liten utvikling der de siste 200 år. Rart med all denne informasjonen i informasjons alderen. 

 

Og vi klarer ikke og komme opp med noe bedre? Endrings angst, mennesker som er redd for og miste makt etc. Derfor utvikling innen politikk står stille.

 

Med alle dagens verktøy.. Er dette det beste demokratiet vi kan få til?

Lenke til kommentar

 

Hva er udemokratisk ved at 50% av velgerne får enkelte av sakene sine gjennomført, mot et system der feks kun 30% blir hørt?

Hestehandel er det dem driver med.

 

På tide vi moderniserer demokratiet litt og, liten utvikling der de siste 200 år. Rart med all denne informasjonen i informasjons alderen. 

 

Og vi klarer ikke og komme opp med noe bedre? Endrings angst, mennesker som er redd for og miste makt etc. Derfor utvikling innen politikk står stille.

 

Med alle dagens verktøy.. Er dette det beste demokratiet vi kan få til?

jeg håper for guds skyld du ikke får ditt direkte demokrati. Den fullendte populisme og kortsiktige tankegangen uten snev av forutsigbarhet.

 

men for all del. bruk gjerne virkemidler for å sikre legitimitet og et så gjennomsiktig samfunn som går an.

Lenke til kommentar

På nokre område har vi lågare utslepp enn andre. På andre område har vi høgare utslepp. Utsleppa pr nordmann er 20% høgare enn utslepp pr EU-borgar eller pr kinesar.

 

Vi vet egentlig iikke det. Det vi vet er hva vi slipper ut sammenliknet med hva EU-land ok Kina sier om sine utslipp. BBC har hatt artikler om ulovlige utslipp disse landene ikke ønsker å etterforske, så det er helt klart naivt å tro på alt som blir påstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På nokre område har vi lågare utslepp enn andre. På andre område har vi høgare utslepp. Utsleppa pr nordmann er 20% høgare enn utslepp pr EU-borgar eller pr kinesar.

Må heller ikke glemme at vi her Norge har verdens nest største personlig forbruk så alle må redusere levestandarden/kjøpelysten for og få ned den totale produksjonen.

 

Spesielt innan vegtransport ligg vi godt an etter kvart som eksosbilar vert fasa ut

Vi alle kan ikke kjøpe/bytte til elbiler det er ikke miljøvennlig, vi må finne alternative løsninger som er miljøvennlig, selv om vi bytter til el-biler vil produksjonen og transport av disse fortsatt bruke mye resurser, så vi må få ned det totale mengde kjøretøyer i verden ikke øke denne mengde. Forbruket totalt må ned.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

jeg håper for guds skyld du ikke får ditt direkte demokrati. Den fullendte populisme og kortsiktige tankegangen uten snev av forutsigbarhet.

 

men for all del. bruk gjerne virkemidler for å sikre legitimitet og et så gjennomsiktig samfunn som går an.

Populisme er allerede her, Trump vant sin plass pga det. Polariser velgerne, bruk sterke uttrykk som vekker følser i velgerne.

 

Hva kan være grunn til at det offisielle "rasistiske" partiet i Norge får en velger boom når det har vært en flykningkrise? Populisme.

 

Vi er nærmere et oligarki enn et demokrati. Hva er oddsen for at det finnes 2 statsministere, i samme familie. Far og sønn... De er en stor kammerat gjeng, og har du noen upopulære meninger hos dem. Så kommer du ingen vei, samme om folket er enig med deg eller ikke.

 

Du kommer aldri til. Fordi de kontrollerer plattformen.

 

Fult mulig med langsiktig tenking og, men da må du begrunne og forklare til folket hvorfor de burde bruke mye penger på ett eller annet. Det vil kreve transparenthet som vi ikke har sett her til lands.

 

Populisme har alltid vært endel av politikk, men siden sosiale medier. Har politikk blitt så si ren populisme.

 

Har lite og gjøre med politikk systemet, men hvordan vi mennesker er kodet fra naturens side.

Klart vi burde ha noen sikringer mot ren populisme, men det gjelder med begge system.

Lenke til kommentar

Vi vet egentlig iikke det. Det vi vet er hva vi slipper ut sammenliknet med hva EU-land ok Kina sier om sine utslipp. BBC har hatt artikler om ulovlige utslipp disse landene ikke ønsker å etterforske, så det er helt klart naivt å tro på alt som blir påstått.

Du og jeg vet heller ikke hvor mye vi slipper ut. Det er hva de ansvarlige sier vi slipper ut. Hvorfor skal det være forskjellig her og der?

Lenke til kommentar

De aller fleste europeiske land reduserer sine utslipp ved å erstatte kullkraft med vind og sol. Selv om slik overgang i utgangspunktet ikke er lønnsom, har sterk økning i CO2-kvotepriser, sammen med subsidier gjort at denne overgangen har skutt fart. Vi kan ikke gjøre som resten av Europa fordi vår vannkraft allerede er utslippsfri. For å redusere lokal forurensing er overgang til elbiler riktig. Ingen land i verden har en høyere konsentrasjon av elbiler enn Norge - Bergen topper faktisk listen over elbilbyer i hele verden. Vi har en stor metallurgisk industri drevet av vår vannkraft som leverer viktige metaller i det internasjonale marked. Denne industrien har CO2-utslipp som er like uunngåelig som CO2 fra mennesker som puster. Så når vår miljøminister nå binder oss til EU's utslippsmål, og vår overivrige statsminister til alt overmål mener at vi skal gå lenger enn EU's mål, så må det være lov å spørre om disse menneskene har peiling på hva de driver på med. Tror de virkelig at flere bomveier og høyere miljøavgifter i vårt lille og rene land vil redde verden fra den påståtte miljøkatastrofen?

 

Klimajernevaska folket trur lille Norge skal redde verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du og jeg vet heller ikke hvor mye vi slipper ut. Det er hva de ansvarlige sier vi slipper ut. 

Det er korrekt

 

 

Hvorfor skal det være forskjellig her og der?

Den første forskjellen er at norske myndigheter liker å være flinkeste gutt i klassen, så jeg tror de gjør sitt aller beste for å finne ut av utslippet i Norge. Den andre forskjellen er at det som nevnt gjøres målinger, og Norge er ikke beskylt for snusk. Og den tredje forskjellen er at flere land ble fersket i den samme analysen. Den fjerde forskjellen er det disse landene nektet blankt, de ville ikke engang undersøke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...