Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke faktura - Komplett Bank sender purring. Lovstridig?

accer

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt en del med faktura med et lån. Det gikk greit med den første. Så oppstod det problemet da dem ikke sendte ut mere. Jeg tok kontakt på flere eposter også ringte. Dem sa at det måtte være noe gale med eposten min. Noe som ikke stemmer, dem påstår dem har sendt og jeg nekter for at jeg har fått dem. da jeg pratet med dem så er det bare dårlige unnskyldninger. Dem sender ut purringer med dobbelt beløp på epost,så lenge jeg får det så skulle jeg ha fått vanlig faktura. Virker som dem driver bare med svindel her. da jeg ba dem så sende meg den siste faktura så sendte dem en faktura som hadde godt ut på forfallsdato med 14 dager mens jeg pratet med dem den kom rett inn på innboksen. Så det er ingen grunn til at jeg ikke skal få den en gang i mmd. Er dette igrunn lov. Jeg mener at dette er i strid med det som er lovlig. Selskapet er komplett bank.

Så nå har jeg lyst til egentlig lage en sak på dem men vet ikke hvordan. Er liksom ikke bare å anmelde dem sikkert. Noen som har gode råd på dette.

Nå vet jeg ikke hvorfor denne havnet under motor og trafikk?

Så om mulig så flytt den til rett tråd?

Endret av accer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så I nettbanken din, så kan du se regning #1 og #3, men ikke #2?

Isåfall har du en sak. Men jeg ville tatt screenshot som viser at du har fått 2 regninger, men ikke den i mellom. Send den til dem, og be pent om å få ny faktura uten purregebyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så I nettbanken din, så kan du se regning #1 og #3, men ikke #2?

Isåfall har du en sak. Men jeg ville tatt screenshot som viser at du har fått 2 regninger, men ikke den i mellom. Send den til dem, og be pent om å få ny faktura uten purregebyr.

Det skal jeg ta å gjøre når det er på tide med ny faktura. Så skal jeg prøve dette.

Lenke til kommentar

Dei må dokumentera at dei har sendt den opprinnelege fakturaen. Har dei dokumentasjon på det, må du dessverre betala purregebyret sjølv om du av ein eller annan grunn ikkje har fått han. Kan dei ikkje dokumentera det skal du så klart sleppa purregebyret. Purregebyret kan dessutan ikkje vera høgare enn fastsatt i forskrift (antakeleg 70-80 kr for tida), og fyrst 14 dager etter opprinneleg forfall.

Her er det inkassoforskrifta som gjeld.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dei må dokumentera at dei har sendt den opprinnelege fakturaen. Har dei dokumentasjon på det, må du dessverre betala purregebyret sjølv om du av ein eller annan grunn ikkje har fått han. Kan dei ikkje dokumentera det skal du så klart sleppa purregebyret. Purregebyret kan dessutan ikkje vera høgare enn fastsatt i forskrift (antakeleg 70-80 kr for tida), og fyrst 14 dager etter opprinneleg forfall.

Det er vel hos kunden bevisbyrden ligger for å ikke ha motatt. Firma trenger ikke bevise at de har sendt. Det holder at de sender et brev per post eller elektronisk. Det er så motagers ansvar for å motta faktura/purring osv

Lenke til kommentar

Sånn du legger fram oppførselen til systemet deres skjønner jeg at du ser på det som suspekt.

Det er ikke lov å sende ut purring før vanlilg faktura er sendt først. Juridisk sett er du pliktig å motta post, så ansvaret er ditt for å få posten i postkassen etter at brev er utsendt. Vet ikke om dette er harmonisert til epost også.

Spør om du kan få E-faktura eller Autogiro, evt sendt via epost til e-postboksen din hos Posten.

Alternativt kan du sette opp faste betalinger som går til deres konto. Hvis de bruker KID så må de behandle det manuelt. Betal litt mer enn det som er normalt så du er helt sikkert på at beløpet er nok.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har posten Norge noe ansvar i slike saker?

Det forsvinner en del brevpost i post systemet mellom avsender og mottaker, er dette også mottakers ansvar?

Ikke jeg som har funnet på dette. Reagerte ca likt når jeg fant det ut selv.

Lenke til kommentar

Komplett Bank har mens jeg har vært kunde der hatt en helt tilbakestående praksis for hvordan de sender ut fakturer. De har brukt tre forskjellige e-post adresser de sender ut faktura på. Fra [email protected] til [email protected] til [email protected]

Jeg på grunn av dette kommet unna e-post filtrene mine et par ganger som førte til at jeg nesten ikke husket å betale innen tiden en gang.

De har tydeligvis liten kontroll på hva de holder på med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Purring kan sendes dagen etter forfall om man ønsker det. Det eneste kriteriet for å sende ut putring er at faktura er ubetalt ved forfall. Etter det kan man sende purring når man måtte ønske. Purring med purregebyr kan man derimot ikke sende før 14 dager etter forfall.

Anonymous poster hash: cef51...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett Bank er en drittbank. Den korte perioden jeg var kunde der opplevde jeg ikke noen problemer med faktura som sådan, men jeg hadde andre problemer med dem. Her er høydepunktet (fritt etter hukommelsen):

1. Jeg skulle avslutte kredittkortet mitt, og betalte inn slik at saldo stod i null.
  2. Jeg kontakter Komplett Bank og ber dem avslutte kredittkortet, og de bekrefter at saldo står i null, og jeg ikke skylder dem noe.
  3. Noen uker senere er fremdeles ikke kortet kansellert. Jeg kontakter KB og får vite at jeg skylder dem kr 27 499,-.
  4. Jeg logger meg inn og finner at saldoen fremdeles står i null.
  5. Jeg kontakter atter en gang KB og de lover å finne ut av hva som foregår.
  6. En stund senere finner de ut at beløpet er en reservasjon som har ligget i fire og en halv måned. Jeg hadde ingen mulighet til å se hvilke reservasjoner som var lagt inn på kortet mitt, og reservasjonen hadde heller ikke npoen som helst effekt på saldobeløpet.
  7. Jeg regner sammen samtlige bevegelser inn og ut av kortet, siden opprettelsen, og finner at beløpet stemmer.
  8. Jeg får en faktura fra Komplett Bank og betaler beløpet. Det bannes.
  9. Komplett bank bekrefter at mitt kundeforhold nå vil avsluttes.
  10. Noen uker senere får jeg faktura fra Komplett Bank, som av en eller annen grunn forlanger renter på reservasjonsbeløpet i tiden det var reservert.
  11. Komplett bank får beskjed om å dra der solen aldri skinner, og at de rentene kan de ganske enkelt glemme å få fra meg. Fakturaen kanselleres og beløpet blir ettergitt. Kortet kanselleres og kundeforholdet opphører.

En liten epilog:

På Komplett ser jeg at jeg har noen bonuspoeng, men jeg finner ikke ut hvordan jeg bruker dem. Jeg kontakter Komplett og spør, og får til svar at jeg kan bruke dem når jeg betaler med mitt Komplett Bank mastercard. Jeg gir beskjed om at det er kansellert, og får til svar at "nei, det er det ikke, men vi skal gjøre det med en gang". Jeg har fortsatt bonuspoengene, og kan ikke benytte meg av dem på noe som helst vis.

Etter min mening er Komplett Bank en gjeng med inkompetente svindlere. Hold dere langt unna, er min anbefaling.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vel hos kunden bevisbyrden ligger for å ikke ha motatt. Firma trenger ikke bevise at de har sendt. Det holder at de sender et brev per post eller elektronisk. Det er så motagers ansvar for å motta faktura/purring osv

Om dei sender t.d. eit brev vil dei antakeleg ha ei kvittering e.l. på det. Så lenge kreditor har gjort slik han skal og faktisk har sendt brevet er det kunden sitt problem at rekninga ikkje er motteken, sjølv om det gjerne er posten som har rota ho bort. Om kreditor ikkje hadde trengt å dokumentera noko som helst ville det vera fritt fram for alle å berre senda purringar. Då kan dei jo berre lyga om at dei har sendt den opprinnelege fakturaen - det er bortimot umogleg for kunden å dokumentera at dei ikkje har sendt rekninga.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett Bank er en drittbank. Den korte perioden jeg var kunde der opplevde jeg ikke noen problemer med faktura som sådan, men jeg hadde andre problemer med dem. Her er høydepunktet (fritt etter hukommelsen):

1. Jeg skulle avslutte kredittkortet mitt, og betalte inn slik at saldo stod i null.
  2. Jeg kontakter Komplett Bank og ber dem avslutte kredittkortet, og de bekrefter at saldo står i null, og jeg ikke skylder dem noe.
  3. Noen uker senere er fremdeles ikke kortet kansellert. Jeg kontakter KB og får vite at jeg skylder dem kr 27 499,-.
  4. Jeg logger meg inn og finner at saldoen fremdeles står i null.
  5. Jeg kontakter atter en gang KB og de lover å finne ut av hva som foregår.
  6. En stund senere finner de ut at beløpet er en reservasjon som har ligget i fire og en halv måned. Jeg hadde ingen mulighet til å se hvilke reservasjoner som var lagt inn på kortet mitt, og reservasjonen hadde heller ikke npoen som helst effekt på saldobeløpet.
  7. Jeg regner sammen samtlige bevegelser inn og ut av kortet, siden opprettelsen, og finner at beløpet stemmer.
  8. Jeg får en faktura fra Komplett Bank og betaler beløpet. Det bannes.
  9. Komplett bank bekrefter at mitt kundeforhold nå vil avsluttes.
  10. Noen uker senere får jeg faktura fra Komplett Bank, som av en eller annen grunn forlanger renter på reservasjonsbeløpet i tiden det var reservert.
  11. Komplett bank får beskjed om å dra der solen aldri skinner, og at de rentene kan de ganske enkelt glemme å få fra meg. Fakturaen kanselleres og beløpet blir ettergitt. Kortet kanselleres og kundeforholdet opphører.

En liten epilog:

På Komplett ser jeg at jeg har noen bonuspoeng, men jeg finner ikke ut hvordan jeg bruker dem. Jeg kontakter Komplett og spør, og får til svar at jeg kan bruke dem når jeg betaler med mitt Komplett Bank mastercard. Jeg gir beskjed om at det er kansellert, og får til svar at "nei, det er det ikke, men vi skal gjøre det med en gang". Jeg har fortsatt bonuspoengene, og kan ikke benytte meg av dem på noe som helst vis.

Etter min mening er Komplett Bank en gjeng med inkompetente svindlere. Hold dere langt unna, er min anbefaling.

Jeg har også opplevd et par-tre-fire kjedelige overraskelser hos Komplett Bank.

Den seneste var da jeg prøvde å reklamere på et kjøp betalt med KB MasterCard. Fikk da til svar at 120 dagers reklamasjonsfrist er utløpt.

Har alltid trodd det generelt er lenger enn som så på kredittkorttransaksjoner.

Til og med PayPal har 180 dagers kjøperbeskyttelse, så det høres rart ut om det skulle være dårligere stilt hos kredittkortutsteder.

Kan det virkelig stemme at det bare er 120 dager?

Lenke til kommentar

Sånn du legger fram oppførselen til systemet deres skjønner jeg at du ser på det som suspekt.

Det er ikke lov å sende ut purring før vanlilg faktura er sendt først. Juridisk sett er du pliktig å motta post, så ansvaret er ditt for å få posten i postkassen etter at brev er utsendt. Vet ikke om dette er harmonisert til epost også.

Spør om du kan få E-faktura eller Autogiro, evt sendt via epost til e-postboksen din hos Posten.

Alternativt kan du sette opp faste betalinger som går til deres konto. Hvis de bruker KID så må de behandle det manuelt. Betal litt mer enn det som er normalt så du er helt sikkert på at beløpet er nok.

Problemet er at dem ikke sender ut Efaktura dem sier at det er kun på Epost. Noe som undrer meg litt hvordan det er mulig i dag. Mulig dette er gjort med bevist av dem holde på sånn dem gjør. Er veldig enkelt for dem å si at dem har sendt ut faktura på Epost. Men når vi ikke mottar denne før det har godt over til neste mmd med direkte purring og stenging av konto, Den blir åpnet igjen etter jeg betaler inn det jeg . Så det syntes  er rart at jeg da mottar denne Eposten og ikke den første. virker for meg at dette er kun for å dra inn ekstra penger på purregebyr. Ser det er nokså mange som sliter med dem så for meg så virker det som dem går litt i grå sonen.

Lenke til kommentar

Om dei sender t.d. eit brev vil dei antakeleg ha ei kvittering e.l. på det. Så lenge kreditor har gjort slik han skal og faktisk har sendt brevet er det kunden sitt problem at rekninga ikkje er motteken, sjølv om det gjerne er posten som har rota ho bort. Om kreditor ikkje hadde trengt å dokumentera noko som helst ville det vera fritt fram for alle å berre senda purringar. Då kan dei jo berre lyga om at dei har sendt den opprinnelege fakturaen - det er bortimot umogleg for kunden å dokumentera at dei ikkje har sendt rekninga.

ja det er vel det som er problemet her hvordan vi som kunde kan klare å bevise at dem har sendt den første. jeg vet at det ikke er noe galt med min epost siden jeg får den andre neste mmd. Så er dette som er veldig rart så dette får meg til å skurre på at dem gjør noe som kanskje strider i mot det som er lovlig. Også da jeg snakket med dem på kunde service , sa han at han skulle sende faktura med en gang. Jeg fikk den med en gang når jeg pratet med dem. Men fikk da så faktura som hadde gått ut på dato som skulle ha bli betalt ca 14 dager siden. jeg sitter med en liten følelse på at dem egentlig ikke har så veldig god kontroll på rutinene sine og dem gjør litt som dem vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...