Gå til innhold

hvor mange KB i en MB


henrik_s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1 byte = 8 bit

1 kilobyte = 1024 byte

1 megabyte = 1024 kilobyte

1 gigabyte = 1024 megabyte

 

Dette er det riktige. Altså: 1 mB = 1024 kB

 

Edit: Vanligvis så vil kilo bety tusen, men dette er i titalls-systemet. Det binære-tallsystemet er basert på to-tallssystemet, derfor er 1 kB = 1024 B osv....

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Det svaret du nokk leter etter er 1024.

Dette er dog _feil_. Husk nå at vi snakker om mattematiske betegnelser mye eldre enn datamaskiner. Mega er et prefix som betyr 1 000 000 (10^6). Det de fleste nokk mener når de sier Mega er 1 048 576 (2^20). I 1998 ble det oppfunnet prefixer som skal brukes om det binære tallsystemet. Det korekte for 1 048 576 er å si mebi, med forkortelsen Mi, som MiB. Dette er slik det skal være, matematisk. En annen ting er hva folk mener om du snakker med de. De fleste vil mene 1 048 576 om du sier Mega.

Som en liten tillegsopplysning kan jeg nevne at haridspordusenter regner Mega som 1 000 000, mens microsoft regner det som 1 048 576. Derfor vil du se færre Gb i Windows enn det som står utenpå pakken din. Dette er en diskusjon som er blitt tatt opp mange ganger før, og denne vil sikkert vare litt denne også. Poenget er forskjellen mellom hva som blir brukt, og hva som faktisk er(om man kan si det slik). En grei oversikt finner du forresten her

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt ingen enighet om hva som er riktig her. Noen bruker 1000, andre bruker 1024...

eh! *host!*

 

strengt tatt ingen enighet? er vel som å si at noen syns en

meter er ca 95 cm mens andre liker best meteren med 100 cm.

 

nevn _ett_ filsystem som _ikke_ bruker 1024 kilobytes i en megabyte da?

 

(husk bits og bytes nå da)

Endret av Roskov
Lenke til kommentar

Vell. De som programmerer noe på et lavt nivå, ASM f.eks. skjønner nok dette veldig greit. [ Antakeligvis mange andre også, men de som er vandt med å flytte bits og byte rundt i register i en prosessor har som oftest en litt dypere kjennskap til hvordan ting funker. ]

 

1 bit (binary digit*) = verdien av 0 or 1

8 bits = 1 byte

1024 bytes = 1 kilobyte

1024 kilobytes = 1 megabyte

 

Dette er det eneste riktige når man programmerer.

 

At noen ISP'er og HDD-leverandører ødelegger dette systemet er ikke mitt problem.

Endret av Atypic
Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt ingen enighet om hva som er riktig her. Noen bruker 1000, andre bruker 1024...

eh! *host!*

 

strengt tatt ingen enighet? er vel som å si at noen syns en

meter er ca 95 cm mens andre liker best meteren med 100 cm.

eh host

 

Mega = 10^6

Kilo = 10^3

 

Det er slik det er definert i matematikken/fysikken (sjekk SI-enhetene om du vil).

 

Når jeg sier at det strengt tatt ikke er noen enighet, så er det fordi hd-produsentene bruker 1000, men microsoft etc. bruker 1024.

 

Les litt lenger opp neste gang (MiB og GiB)

Lenke til kommentar
er det ikke sånn at 2^10 er 1024 og 3^10 er 1000?

2^10 = 1024 ja

du mener altså hvis du beholder 10-ern, men erstatter det andre tallet med et som er høyere så får du et lavere resultat? javel?

Regn ut 3^10 for meg du :)

 

Du finner nok ut at du mener 10^3. Og da skjønner jeg ikke sammenhengen med det som har blitt diskutert til nå.

 

Wolverine

Endret av Wolverine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...