Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffbart å spre drapsvideo av New Zeland massakre?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Kripos: Har fått inn tips om at nordmenn har delt drapsvideo fra New Zealand

https://www.nettavisen.no/nyheter/kripos-har-fatt-inn-tips-om-at-nordmenn-har-delt-drapsvideo-fra-new-zealand/3423621044.html

For ordens skyld, dette er ikke en type film jeg (eller de fleste tror jeg) har noe ønske å se eller vil savne om forsvinner fra nettet.

Dog ble jeg litt overrasket at deling/spredning av den angivelig er straffbart. Har hørt at Danmark har konkrete lover i så henseende, men hvilke lov i Norge dekker dette?

På "et visst nettsted" ligger det mye klipp som viser ulike autentiske kriminelle handlinger, det være seg slåssing, skyteepisoder, knivstikking, overfall, etc. og jeg trodde den slags kan kategoriseres som (historisk) dokumentar, (hvor det f.eks. er opptil media hvor my de vil vise av, osv.

Er  loven/paragrafen som Kripos i dette tilfelles støtter seg på, muligens ikke veldig allment kjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar de lener seg på straffeloven §§ 266 og 267 om krenkelse av privatlivets fred og hensynsløs adferd. Eventuelt § 185 om hatefulle ytringer avhengig av kontekst (tenk i forbindelse med kommentarer som «Det fortjente de... » eller liknende).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vil bare presiserer at det ikke skjer at noen poster denne videoen her på forumet. Skjer det så ryker det til med vedkommende fortere enn han kan si stop!

Det blir man som regel på Youtube også, pluss at videoene blir lagt inn som 18+

Nei, også på YouTube vil den bli fjernet da den bryter med utallige retningslinjer der. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Selvsagt. Det er vel aldri mer populært å finne eller inneha enn når det er ulovlig.

Husker da Schwarseneggers "Commando" og Stallones "Cobra" kom på 80-tallet. Ble forbudt i Norge, som gjorde dem ekstremt populære, ga heltestatus blant fjortisene i gata som fikk tak i dem. 

Heldigvis finnes det et ganske klart skille på reelle videoer fra kriminelle handlinger og spillefilmer, og har man et nettsted kan man ha det regelverket en mener er riktig for nettstedet. Bl.a. nekte distribusjon/omtale/deling av filmer fra avskyelige handlinger.

Som poster over sier, man finner dem andre steder. Dessverre.

Edit: Og slik spredning være lovstridig også selvsagt, ikke bare brudd med interne retningslinjer. Det kunne se ut som jeg mente det siste kun var tilfelle.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Finner lenker til videoen i kommentarfeltene på liveleak. Og reddits r/gore ble slettet nå etter dette angrepet, tilsynelatende så ble dette for sterkt for begge, men ser ikke hvorfor dette er værre en isis og slikt man fant der før.

Og selv kvaliteten på videoen er så dårlig at du ikke ser hvem det er for det meste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dog ble jeg litt overrasket at deling/spredning av den angivelig er straffbart. 

Samme her.  Som deg, har jeg ingen interesse i å se den, men syns det er veldig rart at de store medier for ikke alt for mange år siden viste oss halshuggingsvideoer i nyheterne og der var det tydeligvis ikke noe problem.  Eneste forskjell er at de "godkjente" videoer var av muslimer som skjærer halsen over på hvite folk, mens rollerne var byttet om i den nyeste videoen, samt at våpenet var et annet. 

Lenke til kommentar

Medvirkning til spredning av hatefulle ytringer, medvirkning til terror hvis hovedhandlingen kan betegnes som dette, und so weiter.

Hvis å spre en video er medvirkning til terror så må vel det bevises at terrorangrep er blitt gjort som følge av av at noen har fått se denne videoen? Eller tar jeg feil?

Hvis disse antagelsene er riktige så følger det vel også at spredning av stort sett alle typer IS-videoer også er ulovlig. 

EDIT: Er ikke det beskyttet å videreformidle hatefulle/diskriminerende ytringer i en nyhetsrapporteringssammenheng?

Aviser og medier har jo lov til å sitere slike ytringer uten at de selv skal bli straffet for de?

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...