JonasAndorsen Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Hei! Kjøpte noe greier fra en nettbutikk her en dag, og var noe jeg reagerte på da jeg kjøpte. En del av varene de hadde var markert med ''Kun 1 igjen! Kjøp nå før det går tomt''. Kjøpte noen av disse, og de hadde fortsatt varer igjen på lager etterpå. De andre varene ble oppdatert (fra 4-5 på lager til 3-4), mens disse ble værende. Lurer på om dette kan være lov? Er jo klart et forsøk på å få folk til å gjøre impulskjøp. Villedende markedsføring? Noe slikt? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Eller unøyaktighet i lagerføringssystemet? Tror ikke det finnes ett eneste lagersystem som er 100% nøyaktig til enhver tid. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Det faller litt i samme gate som å sette ned prisen på produkter de aldri kommer til å ta inn igjen, for å dukke opp i søk som billigst og dermed tiltrekke seg folk som ender opp med å måtte kjøpe noe annet (forhåpentligvis fra samme nettside). 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Lov eller ikke, bare å blokkere siden og anbefale venner å holde seg unna 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Bestilte nylig en klokke fra Ebay. Det stod "Last one". Etter jeg bestilte stod det "Sold Out" i en liten time eller noe sånt, før det igjen stod "Last one". Er nok mange som spiller på denne, men om det er lovlig vet jeg ikke. Tviler på det er lovlig i Norge. 2 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Det kan nok anses for å være urimelig handelspraksis, jf. forskrift om urimelig handelspraksis § 1 nummer 7. Det anses for urimelig handelspraksis å : «Feilaktig (...) hevde at en ytelse vil være tilgjengelig i et svært begrenset tidsrom, eller at den vil være tilgjengelig bare på bestemte vilkår i et svært begrenset tidsrom, for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg.» Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Meld fra til Forbrukertilsynet og skriv her hva du får til svar. 3 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Det kan nok anses for å være urimelig handelspraksis, jf. forskrift om urimelig handelspraksis § 1 nummer 7. Det anses for urimelig handelspraksis å : «Feilaktig (...) hevde at en ytelse vil være tilgjengelig i et svært begrenset tidsrom, eller at den vil være tilgjengelig bare på bestemte vilkår i et svært begrenset tidsrom, for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg.» Dette fordrer vel hensikt om forleding? Som sagt, at lagersystemer viser noen kolli feil er vel mer normen enn unntaket vil jeg tro. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Velkjent triks å stimulere redselen for å ikke få tak i produktet fordi noen andre kom deg i forkjøpet. Dette har ingenting med lagerstyringssystemet å gjøre da disse systemene fungerer brillefint så lenge de blir brukt rett. Det som omtales er menneskelig manipulasjon for å pushe salg. 3 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Velkjent triks å stimulere redselen for å ikke få tak i produktet fordi noen andre kom deg i forkjøpet. Dette har ingenting med lagerstyringssystemet å gjøre da disse systemene fungerer brillefint så lenge de blir brukt rett. Jada. Så brillefint at samtlige virksomheter som lagerfører noe som helst flere ganger i året har varetelling for å synkronisere lagersystemet sitt med den faktiske varebeholdningen sin. Basert på opprinnelig innlegg har vi overhodet ikke noe grunnlag for å anta at butikken har drevet bevisst villedning. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 100% riktig lagerstyring krever at alt registreres riktig. Erfaringsmessig er det ren utopi, derav manuell ettertelling og registrering. Det kan være enkelte usecases hvor man ikke har direkte støtte, men dette utgjør normalt ikke særlig mengde av totalen. Ser man på scenarioet på lager / ikke på lager, er så og si alt faktisk avvik brukerfeil. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 100% riktig lagerstyring krever at alt registreres riktig. Erfaringsmessig er det ren utopi, derav manuell ettertelling og registrering. Det kan være enkelte usecases hvor man ikke har direkte støtte, men dette utgjør normalt ikke særlig mengde av totalen. Ser man på scenarioet på lager / ikke på lager, er så og si alt faktisk avvik brukerfeil. Nettopp. Så da er du enig i at det ikke trenger å dreie seg om bevisst villeding, men et lagersystem som rett og slett viser feil? 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 henrikwl: Hvorfor forsvarer du dette svindleriet så hardt?? Er det du som er eier, kanskje? Basert på det trådstarter skriver, så er det -all- grunn til å tro at det er direkte svindel! Når noen selger en vare, skriver det er utsolgt, og 1 time etterpå skriver det er 1 igjen, mener du virkelig å si at det ikke er grunn til å mistenke svindel eller villédende markedsføring?? Hvis det hadde vært snakk om 253 varer igjen, det ble solgt en vare, det stod 252 igjen, og ved varetelling 1 uke etterpå ble talt feil, da er det noe annet! Men ikke når det skrives med store bokstaver at det er KUN 1 VARE IGJEN!!! Og én time etter den siste er solgt, kommer den samme teksten opp igjen! Da er det manipulering! 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Hvis det hadde vært snakk om 253 varer igjen, det ble solgt en vare, det stod 252 igjen, og ved varetelling 1 uke etterpå ble talt feil, da er det noe annet! Men ikke når det skrives med store bokstaver at det er KUN 1 VARE IGJEN!!! Og én time etter den siste er solgt, kommer den samme teksten opp igjen! Da er det manipulering! Dette er ikke hva trådstarter beskrev. Uansett, så er det enkle forklaringsgrunner til dette også: retur. 2 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Hvis butikken skriver "kun en igjen, kjøp før det er tomt" så må de jo ha belegg for dette. Dersom lagersystemet rutinemessig viser feil synes jeg det blir det helt feil å bruke et slikt utsagn som reklame. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 henrikwl: Hvorfor forsvarer du dette svindleriet så hardt?? Er det du som er eier, kanskje? Basert på det trådstarter skriver, så er det -all- grunn til å tro at det er direkte svindel! Når noen selger en vare, skriver det er utsolgt, og 1 time etterpå skriver det er 1 igjen, mener du virkelig å si at det ikke er grunn til å mistenke svindel eller villédende markedsføring?? Du skrudde virkelig drama-queen faktoren opp til 11, gjorde du ikke? For det første: ingen sitter på en nettbutikk og skriver sånne ting for hver enkelt vare. Med mindre dette er Etsyen til Tante Ågot så har nettbutikksoftwaren en logikk som tilsier at "hvis varebeholdninger mindre enn så-og-så mye, vis denne meldingen". Så, i fra TS fant varen, kjøpte den, betalte den og kom tilbake til siden så var det gjerne noen som hadde kansellert sin bestilling, eller systemet hadde ikke enda rukket å registrere det nyligste kjøpet. Det er den aller enkleste forklaringen. Det får være grenser for offermentalitet, ærlig talt. Det sitter ikke folk bak enhver busk og rundt ethvert hjørne som er ute etter å ta en. 4 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Eller unøyaktighet i lagerføringssystemet? Tror ikke det finnes ett eneste lagersystem som er 100% nøyaktig til enhver tid. Butikker som har slik unøyaktighet i lagerføringssystemet sitt burde vel da frastå å lage slike "1 igjen, kjøp nå!" reklamer/varsler. Det minner meg om PostNords pakke-tracking. Noen ganger når jeg har bestilt en pakker står det "estimert tid til pakken ankommer 6 dager". Dagen etterpå ankommer pakken mitt postkontor. Hvis systemet deres er så upresist ville jeg heller foretrukket en beskjed som bare sier "vi aner ikke hvor tid din pakke ankommer". Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Butikker som har slik unøyaktighet i lagerføringssystemet sitt burde vel da frastå å lage slike "1 igjen, kjøp nå!" reklamer/varsler. Da blir det et argument mot sånne varsler generelt sett, for jeg kan garantere deg at det finnes ikke ett eneste lagersystem som er 100% nøyaktig i stort mer enn en uke etter varetelling. Endret 19. mars 2019 av henrikwl Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Dette er ikke hva trådstarter beskrev. Uansett, så er det enkle forklaringsgrunner til dette også: retur. Direkte sitat!: "En del av varene de hadde var markert med ''Kun 1 igjen! Kjøp nå før det går tomt''. Kjøpte noen av disse, og de hadde fortsatt varer igjen på lager etterpå. De andre varene ble oppdatert (fra 4-5 på lager til 3-4), mens disse ble værende." Prøv å les nøyere neste gang. Du skrudde virkelig drama-queen faktoren opp til 11, gjorde du ikke? For det første: ingen sitter på en nettbutikk og skriver sånne ting for hver enkelt vare. Med mindre dette er Etsyen til Tante Ågot så har nettbutikksoftwaren en logikk som tilsier at "hvis varebeholdninger mindre enn så-og-så mye, vis denne meldingen". Så, i fra TS fant varen, kjøpte den, betalte den og kom tilbake til siden så var det gjerne noen som hadde kansellert sin bestilling, eller systemet hadde ikke enda rukket å registrere det nyligste kjøpet. Det er den aller enkleste forklaringen. Det får være grenser for offermentalitet, ærlig talt. Det sitter ikke folk bak enhver busk og rundt ethvert hjørne som er ute etter å ta en. Jeg er ikke drama queen, jeg er realist, og liker ikke at folk forsvarer svindel. Det er heller bullshitradaren min som ble skrudd opp til 11. Jeg har heller ikke kalt deg navn, så prøv å ha litt klasse og stil du også til å ikke gjør det. Greit nok, jeg skal gi deg den at det -kanskje- var en glipp, men det virker bare så lite sannsynlig når det skrives på den måten det gjør. Og dessuten bør enhver bedrift holde seg for god for å bruke slike kampanjer og slagord hvis det ikke er 100% genuint ment, og 100% sjans for at det ikke kan misforstås, og jeg tror du er enig med meg i at 99% av alle bedrifter gjør det absolutte minimum av hva et offentlig regelverk har slått fast, og helst opererer litt i gråsonen hvis det betyr at de kan tjene en million ekstra i året. Å tro noe annet er naivt. Endret 19. mars 2019 av Taurean 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Direkte sitat!: "En del av varene de hadde var markert med ''Kun 1 igjen! Kjøp nå før det går tomt''. Kjøpte noen av disse, og de hadde fortsatt varer igjen på lager etterpå. De andre varene ble oppdatert (fra 4-5 på lager til 3-4), mens disse ble værende." Prøv å les nøyere neste gang. Jeg leste helt riktig første gangen: Hvis det hadde vært snakk om 253 varer igjen, det ble solgt en vare, det stod 252 igjen, og ved varetelling 1 uke etterpå ble talt feil, da er det noe annet! Men ikke når det skrives med store bokstaver at det er KUN 1 VARE IGJEN!!! Og én time etter den siste er solgt, kommer den samme teksten opp igjen! Da er det manipulering! Håper du er ferdig med å spille dum nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå