Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Matlaging til familien.


Anbefalte innlegg

Jeg og fruen har nylig gått fra leilighet til rekkehus og har fått oss betydelig større kjøkkenplass.

Vi har også et lite barn på 1 år som har begynt med fast føde.

 

Samtidig er verken jeg eller fruen noen supre kokker. Hun hater å lage mat og blir uggen av å tenke på hva som skal lages hver eneste dag, jeg derimot føler selv at jeg ikke har noe imot matlaging, men jeg har noen "sære" krav jeg ønsker kan følge med hvis jeg først skal bli en "hjemmekokk" og trives med det.

 

Det skal være enkelt å holde styr på, enkel rengjøring, helst billig og ikke minst sunt.

 

Så jeg leter etter råd fra andre som kanskje har vært i en lignende situasjon.

Tips til hvordan man kan forenkle matlaging generelt, kjøkkenmaskiner/verktøy feks.

 

Hvor søkte dere inspirasjon?

 

Slik det er nå er det veldig "enkelt" hos oss, Det blir mye pasta og kjøttdeig, boller i hytt å pine og masse oppvask.. Noe som gjør totalen litt mindre motiverende.

 

takk på forhånd :)



Anonymous poster hash: 859d2...bb8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min inspirasjon er enkel:

 

Hva er enkelt, godt og raskt?

Stekepannen brukes flittig. Stekepannen settes på platen til oppvarming, før man finner frem ingrediensene. F.eks strimlet svinekjøtt, paprika som kuttes, annet av grønnsaker man måtte føle for, mais, tomatpure, evt tacosaus. Stek svinekjøttet først, før man har I grønnsaker.

Tøm over I kasserolle etterhvert om mengdene gjør det trangt om plassen. Denne kan varieres ganske mye, alt kan byttes ut med hva man enn har av rester I kjøleskapet, f.eks at par pølser og karbonader som kuttes opp sammen med poteter og andre grønnsaker om man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør alt i oppvaskmaskinen!

Hvis noe ikke tåler oppvaskmaskinen, kjøp tilsvarende som tåler oppvaskmaskin.

 

Kjøp noen krydder (i tillegg til kryddermix'er). Chili, basilikum, oregano, rosmarin, timian, pepperkvern, sitronsaft, mm. Da kan man eksperimentere og variere litt med smaken på maten, selv om ingediensene er ca samme.

 

Av utstyr, så er stavmikser kjekt. Og hvitløkspresse! Ellers bruker jeg ikke noe særlig verktøy. 

 

 

"Boller i hytt og pine"?

Jeg bruker ikke så ofte boller under matlaging. Men uansett, de går jo i oppvaskmaskinen..

 

"Det skal være enkelt å holde styr på, enkel rengjøring, helst billig og ikke minst sunt."

Dette blir enkelt, siden du ikke har som kriterie at det skal være godt... :p

Men hvis jeg skal komme med noen tips om sunt/billig: Bønner (edit: erstatt deler av kjøttdeig, saftig og godt), spirer, løk, rotgrønnsaker.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke stort av utstyr(en god kniv og noen kjeler), men du må lære deg noen grunnoppskrifter som gir deg litt variasjon i hva du lager tilpasset til tiden du har til rådighet. Du kan lage god mat til hele familien på under 30 minutter aktiv tid fra grunnen av. Noen ting krever lengre koketid, men da kan du sitte i sofaen å vente evt så kan du koke det ferdig dagen før. Mange gryter, supper, lapskaus, fårikål o.l kan du fint lage ferdig dagen før og bare varme opp. Hvilke oppskrifter du velger bør du finne ut av selv utfra det du og familien liker å spise. 

Lenke til kommentar

Til to voksne og 1 barn:

 

Kiwi:

 

Lapskausblanding fryst 800 gram

Torsk fersk ca 600 gram

Grønnsaksbuljongterninger

Pepper

Baguetter grove fryste

Meierismør

 

Sett varmeovn på 200 grader og legg i 5-6 baguetter.

 

Ha 1.2 liter vann i 3 liter kjele. Ha i alt (utenom baguetter) og kok opp. Kvern i fersk pepper. Skru ned varme til lav og la trekke i 5-7 minutter under omrøring.

 

Ha en skål meierismør på bordet til baguettene.

Lenke til kommentar

Hjemmelagde supper er ofte enkle, sunne, billige og veldig gode. Kan fint steke noen biter kjøtt (velg type selv) eller bacon og putte oppi mange av dem for variasjon/mer mat. Evt bønner som legges i mot slutten av koketid.

Ovnsbakt kyllingfilet og grønnsaker er en enkel favoritt her: dytt kyllingfilet (kan også være frossen) og oppkuttede grønnsaker (frosne fra pakke går også fint) i ildfast form inn i ovnen og vent. Litt krydder og olje på toppen er fint.

 

Selv er jeg helt avhengig av stavmikser-settet mitt (inkluderer en mini-foodprosessor som er super til å kutte løk etc).

Ellers enig i at du kommer langt med en god kniv, skjærebrett, ei stekepanne og et par kjeler.

Et enkelt alternativ, når det kommer til apparat, er en såkalt slowcooker. Den står og lager maten for deg gjennom dagen: ymse supper, gryter og lignende. Men disse er visst ikke så vanlige her i landet.

 

Tips ang oppvasken: om du syns det ble litt mye, si at kona kan ha ansvar for den og du for matlagingen.

Eller dere kan ta den sammen. Svigerforeldrene mine eier ikke oppvaskmaskin, så dersom min kjære og jeg er der så tar vi den sammen (vaske og tørke).

Eventuelt så dytter du i øreproppene og lytter til ei lydbok eller litt musikk mens du holder på. Min tante hadde mange koselige små ‘egenstunder’ ved vasken etter leggetid på denne måten, før de fikk oppvaskmaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SousVide maskin og Crockpot. GENIALE apperater.

Spess Sousvide. Kort sakt: Hiv alt i en pose. Sleng det oppi maskina og vent til ferdig. Kanskje fres det kjapt i panna.

Crockpot: Google oppskrifter. Som regel er det bare å kaste alt oppi og vente på at det skal bli ferdig.

 

Ellers går det meste inn i stekeovnen på en halvtime-45min. Kylling og laks? Inn i ovnen. Frosne wok grønnsaker? Ovnen 30min. 

Dama er utdannet kokk så vi har MYE forskjellig krydder i skapet. Det hjelper å ha litt av hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...