torest Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Helge Ingstad-kollisjonen kunne vært unngått med «aktive sjømerker» [Ekstra] Lenke til kommentar
naviga Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Egentlig er det pussig at ikke Kongsberg bedriftene har villet se nærmere på dette. Muligens har de oppdaget at siden de ikke får solgt inn noen nytt om bord i skipene legger de dette dødt. Samtidig må de jo lete høyt og lavt etter en eller annen løsning som gir satellittsystemene redundans. Finner de ikke noe slikt som er pålitelig er hele ideen bakom autonome skip en flopp. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Kunne vel vært ungått ved at de på broen lyttet til meldingen fra Fedje VTS og minsket farten mens de tenkte seg litt om? Fregatten kan fra 22 knop stoppe ila 4 båtlengder = 528m ( http://knmfrigates.blogspot.com/2009/10/fregatt-fakta.html ) Lenke til kommentar
JensX2 Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Med dagens utvikling der vårt nære verdensrom, LEO-, MEO-, HEO- og GEO- satellittbaner, blir utsatt for en hodeløs kommersiell utnytting, så begynner vi å ane begynnelsen på slutten av vår romfarts-era. De mange satellitter som blir satt ut i bane, vil ikke "falle ned", men fortsette i et nærmest evige baner, og smuldre opp som følge av kosmisk stråling og møte med annet romskrot. Dersom vi ikke kan stagge de pågående prosjektene som vil medføre flere ti-tusener av satellitter for 5G blir sendt ut, så vil vi lukke for mulighetene til å benytte verdensrommet for allmenn-nyttige formål, slik som navigasjon og fjernmåling for å kunne forutsi vær og annet. Derfor behøver en nasjon som Norge å opprettholde kompetanse på å opprettholde vår suverenitet og autonomitet gjennom å kunne benytte egne bakkebaserte anlegg til navigasjon og tidsbestemmelse med tilstrekkelig nøyaktighet, både langs kysten vår og i våre egne havområder. Lytt meget nøye til hva Moriba Jah uttaler UNIDIR Space Security Conference 29.mai 2019 https://www.youtube.com/watch?v=6q4dVCeeYrE Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. juni 2019 Del Skrevet 12. juni 2019 Kollisjonen hadde vært unngått om de hadde noe mellom ørene Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 13. juni 2019 Del Skrevet 13. juni 2019 (endret) Egentlig er det pussig at ikke Kongsberg bedriftene har villet se nærmere på dette. Muligens har de oppdaget at siden de ikke får solgt inn noen nytt om bord i skipene legger de dette dødt. Det er ganske vanlig at skip beholder samme teknologi i hele levetiden, spesielt når det gjelder kystflåten. Litt tilleggsutstyr etter behov og oppgradering når det allikevel er nødvendig med utskifting ja, men komplett modernisering er nok ikke vanlig. Det er vanligvis ikke lønnsomt for rederne, og det er gjerne en forutsetning. Mht "aktive sjømerker" så må jo forsvaret også forholde seg til flere scenario der digitale/elektroniske systemer er slått ut evt jammet/hacket. Det er forøvrig noe også offiserer på handelsskip bør ha god kunnskap om og god trening i. Endret 13. juni 2019 av 1J7HHBGW Lenke til kommentar
Chr15t1@n Skrevet 19. september 2022 Del Skrevet 19. september 2022 Med tanke på norskekysten ser jeg ikke helt den store nytten av dette. Kystverket jobber kontinuerlig med å oppgradere merkingen langs leden. De aller fleste merkene har i dag indirekte lyssetting i tillegg til selve navigasjonslyset, samt radarreflektor. En oppegående navigatør klarer seg fint uten enda et system å forholde seg til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå