Obi von Knobi Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Jeg bor i utlandet, og skal reise hjem til Norge i påsken. Jeg trenger en henvisning fra fastlegen min nå, sånn at jeg kan få en time når jeg er hjemme, eller så tidlig så mulig etter det hvis ventelista er lengre. Jeg vil helst ikke vente helt til påsken med å få henvisning, og så vente enda lengre etter det. Derfor lurer jeg på om det er mulig på noe vis å få en henvisning fra min norske fastlege mens jeg er her i utlandet? Det gjelder søvnapné som jeg trenger en polysomnografi-test for, hvis det har noe å si. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Har du allerede blitt diagnosert med det eller er dette for å finne ut av om du har det? For hvis du allerede har en diagnose burde det ikke våre så vanskelig å få til, men hvis dette er for å diagnosere det kan det kanskje bli litt mer kronglete siden legen gjerne har lyst til å prate med deg først. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Du kan få time til fastlegen vi telefon/internett Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 (endret) De fleste fastleger krever tilstedeværelse av pasienten, for å kunne skrive henvising. Årsaken er krav fra Helfo og til dels prioriteringsforskriften. Er du derimot kjent av fastlegen, og denne kjenner til ditt problem godt, og samtidig kan redegjøre for at det er formålsløst å kreve at du må komme til time for å kunne foreta en henvising, ja da skal det la seg gjøres å få dette over telefon. Et problem er dog at korteste oppgitte ventetid for søvnregistrering, er 10 uker, og da er påska over. Kilde: https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=207 Endret 18. mars 2019 av Skandinav 2 Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 ... Jeg vil hvertfall få satt det igang så fort så mulig, så får jeg reise hjem igjen når jeg får time. Men det høres ut som jeg må møte fastlegen personlig, ja. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå