Generalb0y Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Hei, jobber ganske mye for tiden, å dama er gravid, under en mnd til termin.. å av en eller annen grunn så er det bestandig jeg som må ta reisejobbene. Har prøvd å nektet, men da havnet jeg i en heftig krangel og diskusjon med sjefen, prøvde å fortelle han at det må da være noen andre i firmaet som kunne ta den reisingen, men da fikk jeg til svar at dette var en reisejobb å måtte bare finne meg i dette, å når de andre i firmaet får være i nærområdet av sitt hjem å jobbe så føler jeg meg urettferdig behandlet. De har ikke noen gravid dame som sitter hjemme å trenger litt hjelp å støtte. Det er flere folk å ta av i firmaet, men der holder det med at de sier nei, så slipper de å reise. Så hva skal jeg gjøre? Har jobbet utenbys igjennom hele svangerskapet, mens de andre har bare vært i nærområdet av hjemme sitt. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Gå til legen og forklar situasjonen din så får du kanskje sykemelding en måneds tid, eller finn en annen jobb. Jussen om det de gjør er riktig får noen andre ta. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Det kjem litt ann på kva arbeidsavtale du har, og kva konsekvensar det får for arbeidsgiver å bruke nokon andre. Du vil kunne bruke arbeidsmiljøloven § 10-6, 10. ledd: (10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Fyrste delen tek for seg at du har rett til å sleppe overtid dersom vektige sosiale grunnar talar for det. Reise vil vanlegvis medføre arbeid utover avtalt arbeidstid. Du har også rett til å sleppe dersom arbeidsgiver kan legge jobben på nokon andre, eller arbeidet kan utsettast. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Hva sier egentlig arbeidsavtalen din om reising? Det kan hende sjefen synes det er enklest å bruke deg til reising da du klager minst på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå