Gå til innhold

Delvis Reisejobb å gravid

Anbefalte innlegg

Hei, jobber ganske mye for tiden, å dama er gravid, under en mnd til termin.. å av en eller annen grunn så er det bestandig jeg som må ta reisejobbene. Har prøvd å nektet, men da havnet jeg i en heftig krangel og diskusjon med sjefen, prøvde å fortelle han at det må da være noen andre i firmaet som kunne ta den reisingen, men da fikk jeg til svar at dette var en reisejobb å måtte bare finne meg i dette, å når de andre i firmaet får være i nærområdet av sitt hjem å jobbe så føler jeg meg urettferdig behandlet. De har ikke noen gravid dame som sitter hjemme å trenger litt hjelp å støtte. Det er flere folk å ta av i firmaet, men der holder det med at de sier nei, så slipper de å reise. Så hva skal jeg gjøre? Har jobbet utenbys igjennom hele svangerskapet, mens de andre har bare vært i nærområdet av hjemme sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem litt ann på kva arbeidsavtale du har, og kva konsekvensar det får for arbeidsgiver å bruke nokon andre.

Du vil kunne bruke arbeidsmiljøloven § 10-6, 10. ledd:

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Fyrste delen tek for seg at du har rett til å sleppe overtid dersom vektige sosiale grunnar talar for det. Reise vil vanlegvis medføre arbeid utover avtalt arbeidstid.

Du har også rett til å sleppe dersom arbeidsgiver kan legge jobben på nokon andre, eller arbeidet kan utsettast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...