ErlendRU Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Har jobbet i et relativt stort norsk IT-selskap nå siden august 2017. Har ingen direkte IT-relatert stilling, men jobber som koordinator, en slags prosjektleder light med alt fra leveringslogistikk, ordre, koordinering av in-house ressurser og tredjeparter +++ Tjener 410.000,- i fastlønn med mulighet for bonus + mobil, internett og forsikringer. Trives i grunn veldig godt, fint arbeidsmiljø og variert hverdag. Føler jeg gjør jobben min bra og påtar meg endel arbeidsoppgaver som nødvendigvis ikke ville tilfalt meg, men som henger litt i løse lufta. Føler jeg blir verdsatt for jobben jeg gjør. Har en litt lite spesialert bachelor (har jeg sett i etterkant) i blant annet logistikk fra 2014, men slet endel med å få jobb før jeg fikk napp på denne jobben i 2017. Jeg synes egentlig allerede da lønna var litt lav utfra hva jeg forventet meg når jeg gikk inn i arbeidslivet (annet enn butikkjobber og manpower jeg hadde hatt tidligere), men uten noe relevant erfaring og rimelig desperat etter en jobb tok jeg det jeg ble tilbudt i lønn der og da. I fjor var det en litt dårlig periode, med flere nedbemanninger, som jeg dog overlevde fordi det ikke gikk på ansiennitet. Det var jo da veldig positivt. Det største problemet var at lønna også ble fryst, så ingen gikk opp i lønn da. Så nå har jeg jobbet der i snart to år, uten å ha gått opp en krone i lønn. Men, jeg vet at selskapet ligger generelt lavt i lønnsnivå, ut fra det jeg har hørt fra andre, og at de ser på de fleste som mulige og erstatte i den grad. Kollegaer jeg har som har jobbet vesentlig flere år enn meg ligger bare så vidt over meg i lønn, men tror samtidig ikke de forhandler noe, kun tar den årlige økningen. Et annet argument er at vi pdd. har en bonusordning på avdelingen som vi har tilnærmet null personlig kontroll over. Det går på blant annet salg og budsjettoppnåelse, men dette har vi ingen kontroll over, det er ikke langt unna 100% av dette som blir styrt direkte av våre kunder. 100% bonus skal utgjøre 10% av totallønna, så fastlønna er da 90% av potensiell total. I fjor fikk jeg vel ca. 20.000 i bonus Argument nr. 2 er at det har vært endel endringer i organisasjonsstrukturen i det siste, noe som har medført større arbeidsmengde og belastning for vår avdeling. På lengre sikt ønsker jeg å forme meg en egen stilling som samler endel av disse nye oppgavene, men per nå blir de bare en ekstra del av alt annet, så til nå i 2019 har stressnivået vært heftig høyt. Det er såpass at sykemeldingene har rent inn og da blir det bare enda mer for oss som sitter igjen og gjøre. Så jeg har lyst til å forhandle på lønna nå, men usikker på hvor langt jeg skal dra den. Er det en fair taktikk og si at jeg hadde forventet meg opp mot 500k på dette tidspunktet og da regne med at man møtes litt på halvveien? Så litt usikker på hva jeg skal gjøre her og hvor hardt det er lurt og gå ut. Er det på generelt grunnlag innafor å forvente en såpass solid lønnsøkning på 2 år eller er det bare mine forventninger som er litt høye? Vet hvertfall at hvis ikke bedriften er villig til å møte meg med noe utover den årlige lønnsveksten så kommer jeg nok til å holde øynene åpne etter noe annet. Som kanskje kan være et argument i seg selv. Tar gjerne imot tips på alle aspekter rundt dette, hvordan det er lurt og gå frem/hvor mye etc. etc. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Høres helt ærlig ut som du burde vurdere å finne en annen jobb om du vil opp i lønn. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Enig med Sampson. Å gå fra 410 000 til 500 000 i en bedrift som er kjent for å knipe igjen på lønnen tror jeg er lite realistisk. I hvertfall hvis det går litt dårlig for bedriften. Da vil de nok bruke dette argumentet for det det er verd. Å si at du vurderer å finne en ny jobb kan slå begge veier. Om de ser på deg som lett å erstatte er det kanskje nettopp dette de gjør ved neste omstrukturering, da de nå vet at du ikke er fornøyd og sannsynligvis kommer til å si opp uansett. Om du derimot ikke er lett å erstatte kan det hende du kan få en god økning, men ofte vil de i samme slengen pålegge deg flere arbeidsoppgaver, og det høres ut som om du har mer enn nok arbeidsoppgaver allerede. Så jeg anbefaler deg å se etter en ny jobb. Det høres ikke ut som om ting kommer til å bli bedre der du er, og om lønnen går opp vil ikke nødvendigvis stressnivået gå ned. Hilsen en som nylig har vært igjennom en lignende situasjon. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Tar gjerne imot tips på alle aspekter rundt dette, hvordan det er lurt og gå frem/hvor mye etc. etc. Det beste er å få et konkret tilbud et annet sted fra og så gå til sjefen og spør om han kan matche det tilbudet. Uansett hvordan sjefen svarer deg, har du alle kort på hånden og kan velge å bli eller bytte. Men uten et konkret tilbud er det vanskelig å få mye mer i lønn, uansett om firmaet går godt eller dårlig. Du må gi de en god grunn til at de må godta å øke kostnadene deres såpass mye. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Forhandler dere ikkje lønn i det heile tatt? Den såkalte årlige aukninga som du snakker om blir vell forhandla av ein tillitsvaltrepresentant? Dersom det er tradisjon for at arbeidsgiver sjølv bestemmer om og når det skal være lønnsjustering så forstår eg godt at lønna er lav. Så dersom dere ikkje har forhandlingar så bør dere absolutt organisere dere slik at dere i det minste har ein tillitsvalt som kan pushe litt ekstra på for at det blir årlige lønnsforhandlingar, og at resultatet blir større enn konsumprisendringa eller som passeleg del av verdiskapninga i bedrifta det året. Bonusordninga ser ikkje ut til å være det heilt store tillegget, og når du heller ikkje sjølv har stor påvirkning på bonusen, så er bonusen ei rein gåve frå arbeidsgiver som du kan få. Når du fyrst har ein jobb med lav lønn så bør du ta imot det du får, men bonusen burde definitivt vært bakt inn i lønna. Med ei slik bonusordning som du har no, så kan du aldri stole på at du får bonusen sidan sjefne når som helst kan trekke tilbake heile bonusordninga. Bonusen gir heller ikkje pensjonsoppsparing, eller blir tatt med som grunnlag dersom du blir arbeidsledig og NAV skal berekne kor mykje du skal få i dagpengar. Det å gå inn i ei lønnsforhandling med forventning om å få 22% lønnsaukning, trur eg er svært lite realistisk. For å få til slik lønnsutvikling så må du vanligvis vise til endra arbeidsoppgåver/ansvar, at du er avlønna svært urettferdig i forhold til kollegaer, eller fordi arbeidsgiver er redd for å miste deg til ein anna arbeidsgiver. Eit alternativ som nok er lettare å svelge er nok å prøve å få til ei avtale om ei rask lønnsutvikling over nokre få år. Det kan f.eks. være at du får gehør for å inngå ei avtale om at dersom du fortsatt står i jobben om 5 år, så skal lønna justerast opp til eit bestemt beløp (eg anbefalar at beløpet blir definert på ein måte som sørger for at beløpet blir justert med prisveksten, som f.eks. å bruke grunnbeløpet i folketrygda, der ein G er p.d.d. ca 97k. Du kan f.eks. inngå avtale om at du skal ha 5,2G som i dag er ganske nøyaktig 500k). Realistisk sett så må ein stort sett bytte jobb (eller true med å bytte jobb) for å få dei heilt store lønnsjusteringane. Arbeidsgiver vil ikkje betale deg meir enn det som er nødvendig. Eg vil derfor anbefale at du startar å sjå deg litt rundt etter andre jobbar. Det er forresten heilt vanleg at ein søker ny jobb utan å informere sin arbeidsgiver, og at ein kun oppgir dagens arbeidsgiver som referanse når ein har komt så langt at eit jobbtilbud er like rundt hjørnet. No når du har litt arbeidserfaring så vil du nok mykje lettare få napp hos potensielle arbeidsgivere. Ved å søke på litt andre jobbar så vil du også få deg ein realitetssjekk for kor mykje du faktisk er verdt i ditt arbeidsområde. Får du jobbtilbud med lønn over 500 000 kr så har du nesten ikkje råd til å takke nei til jobben, og det er kanskje ikkje heilt realistisk å forvente at din noværande arbeidsgiver vil være i stand til å matche tilbudet for at du ikkje skal bytte jobb, men det kan være at du får ei kraftig lønnsaukning på f.eks. 50 000 kr i året for å berre fortsette i den samen jobben. Men for at dette skal fungere så må du nesten være villig til å bytte jobb om det spissar seg til. Det er fort gjort å havne i ein svært dårleg situasjon om du trapper opp på sjefens kontor og seier at du slutter om du ikkje får meir lønn, og deretter må gå tilbake til arbeidsplassen din med halen mellom beina etter at du har fått nei til svar. Eg ville derfor sett på disse snart to åra som arbeidstrening for den jobben du skal ha i framtida. På neste jobb har du betre grunnlag til å kreve meir lønn slik at du sett deg i ein betre forhandlingssituasjon i framtidige lønnsforhandlingar. PS: Du bør også gjere deg nokre tankar om kva dagens arbeidssituasjon er verdt i dag og på sikt. Kva trur du realistisk sett skjer med lønna di framover? Kva vil bonusen i snitt utgjere per år? Og kva taper du i pensjonssparing på å ha bonus i staden for lønn? Kva tener du på forsikringane du har gjennom jobben kontra kva rabattar du kan oppnå andre stadar? Og ikkje minst kva er eit godt arbedidsmiljø verdt for deg? Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 19. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2019 Takk for gode svar! Jeg er faktisk litt usikker på hvordan det funker, har ikke satt meg godt nok inn i det tydeligvis, men har inntrykk av at lønna i utgangspunktet kun blir justert etter konsumprisendringen, med mindre man selv forhandler. Nå var det et dårlig år i fjor som nevnt, så var ikke noe poeng å dra det opp da. Har i grunn ingen forventning om å bare bounce rett opp på 500.000,- sånn uten videre, men heller bruke det som et mål litt i fremtiden, og håpe at de kan møte meg litt på halvveien frem mot det. Men hva som er en lur taktikk i så måte er litt av det jeg prøver å få innspill på. Ingen er uerstattelige, men tror samtidig ikke bedriften er spesielt interessert i å miste meg heller, for den rollen jeg har + de andre på teamet har mange ulike oppgaver innen flere felt og det er ikke bare å sette hvem som helst inn der med en halvtimes opplæring. Har jobbet der i nå snart 2 år og er langt fra utlært, og det samme kan man si om flere av de andre som har jobbet 5 år + og enda mer. Så vil nok være i bedriftens interesse og beholde de fleste av oss også. Har forøvrig hatt øynene åpne etter noe nytt ganske lenge nå, men har ikke vært spesielt aktiv på utkikk etter noe, ei heller søkt på noe konkret. Måtte i så fall blitt et par åpne søknader noen steder jeg har blinket meg ut og egentlig ønsket å jobbe i flere år. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Forhandlinger er spennende. Det er garantert potensiale om du har verdi i bedriften, samtidig er måten du gjør det på viktig. Anbefaler deg å lese Never split the difference av Chris Voss. Svært mange gode reelle eksempler på forhandlinger i alt fra gisselsituasjoner til jobb og forretning fra hans jobb i FBI. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Høres ut som du har riktig lønn, spør du meg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Har en litt lite spesialert bachelor (har jeg sett i etterkant) i blant annet logistikk fra 2014, Hva betyr dette? Har du en bachelorgrad eller ikke? Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Har flere venner som jobber innen noe av det samme som deg, de har ikke no merkbart mere enn deg i lønn, grunnet at de ikke har noen spesiell IT utdannelse!Men, hvis lønn er viktigere enn trivsel, siden du sier at du trives godt, så er jo muligheten for å søke ny jobb en mulighet! Stor arbeidsmengde og belastning finner du i de fleste yrker, uten at dette har stor innvirkning på lønna, hvertfall innenfor de bransjer jeg jobber! Anbefaler også boka "never split the difference", kanonbok Endret 20. mars 2019 av kla3torsk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå