Hobbit Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 (endret) Vurderer å importere en bil fra Tyskland. Har ikke masse kunnskap om biler - Er det egentlig lønnsomt å importere en brukt bil fra Tyskland (selv eller gjennom mobile24.no)? Fetteren sier at Tyske biler er av dårlig kvalitet (mente at de ikke er laget for vorske veier og norsk vær)! Hvor sant dette er? Har noen praktisk erfaring med en import bil fra Tyskland? Hvis jeg feks kjøper denne bilen så koster den rundt 470 nok. http://www.mobile24.no/bil-til-salgs/bmw/730/367209635 Et raskt søk på finn viser at samme bil kan koste mer enn 600k i Norge. (er ikke kjent med begrepper som mSport, xDrive osv. sammenlignt bare model navn og hk) Dvs at jeg kan spare rundt 150k? Hva med salg av denne bilen, hvis jeg beholder den for feks 2 år, blir det vanskelig å selge den fordi den er en import bil? Endret 18. mars 2019 av Hobbit Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Hei, biler fra Tyskland er ikke noe dårligere enn bilene solgt i Norge. I noen tilfeller kan det hende at de har noe mindre utstyr som er ellers standard i en norsk kjøpt bil,en såkalt vinterjakke. Men de siste årene er det nesten ikke noe forskjell på bilene. Min far har kjøpt seg en brukt Mercedes E klasse i 2008 og har den fortsatt i dag, masse utstyr og ingen problemer. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 en såkalt vinterjakke Noen ganger er det vanskelig å ikke like autocorrect. 9 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Husk at du må stoppe på grensa og betale moms (kjøre på rødt), samt at du må betale engangsavgift osv... + gå gjennom en del byråkrati for å få norske skilter på bilen. Lenke til kommentar
Hobbit Skrevet 18. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2019 mobile24 beregner import avgift (engang, moms osv.), og etter disse avgiftene (bortsett fra skilt) er fortsatt bilen over 100k kroner billigere. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Med 150.000 km på tre år er den i hvert fall ikke småkjørt. :-) Den kan mangle noe vinterutstyr som bedre varmeapparat, ekstra rustbeskyttelse, lyktespylere, varmetråder i speil evt ruter, setevarme osv. Men her er det store forskjeller fra modell til modell, noen mangler helt essensielle ting for vinterbruk andre er lik Tyskland vs Norge. Dette KAN gjøre det noe vanskeligere å selge i Norge (og brukt 7-serie er nok tungsolgt i utgangspunktet). Lenke til kommentar
Hobbit Skrevet 19. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2019 Så dvs at hvis man sjekker grundig om bilen er godt utstyrt, så kan det være lurt å importere! Skjønner at en bil over 400k er ikke så lett å selge, hva med en Mercedez feks CLA / E-serie (2015/2016) modell som kan importeres for under 250k? Blir det også vanskelig å selge den etter 2-3 år? De som har erfaring med kjøp av brukt bil, legger dere virkelig mye vekt på om bilen er importert (som er på salg @Finn)? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 (endret) Vurderer å importere en bil fra Tyskland... Har ikke masse kunnskap om biler... Fetteren sier at Tyske biler er av dårlig kvalitet..... ... er ikke kjent med begrepper som mSport, xDrive osv. sammenlignt bare model navn og hk.... Ut fra det du sier her, anbefaler jeg at du lar dette prosjektet ligge på vent en stund. Endret 19. mars 2019 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Ja, her bør du nok sette deg inn i regler og vanlige feller ved slike kjøp først. I tillegg til å tenke deg godt om du egentlig har råd til å holde en sånn bil på veien. 7-serie utenfor garanti som går i stykker blir DYRT. Ellers blir det visstnok mer og mer vanlig at biler som er solgt nord i Tyskland blir solgt med samme vinterutstyr som norske biler. Og det er mange myter om utstyr og vinter på slike biler, som regel diktet opp av de som importerer bilene til Norge. Bilimport er egentlig en grei affære og ingen hokus pokus, men noen fallgruver finnes, som med alt annet i livet. Et par tips på veien, gjør godt forarbeid, tenk rasjonelt, ikke la penga brenne i lommeboka. Enhver selger spotter en kjøper som er overivrig og da har du null sjanse til å forhandle på prisen. 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. mars 2019 Del Skrevet 19. mars 2019 Ja, her bør du nok sette deg inn i regler og vanlige feller ved slike kjøp først. I tillegg til å tenke deg godt om du egentlig har råd til å holde en sånn bil på veien. 7-serie utenfor garanti som går i stykker blir DYRT. Ellers blir det visstnok mer og mer vanlig at biler som er solgt nord i Tyskland blir solgt med samme vinterutstyr som norske biler. Og det er mange myter om utstyr og vinter på slike biler, som regel diktet opp av de som importerer bilene til Norge. Bilimport er egentlig en grei affære og ingen hokus pokus, men noen fallgruver finnes, som med alt annet i livet. Et par tips på veien, gjør godt forarbeid, tenk rasjonelt, ikke la penga brenne i lommeboka. Enhver selger spotter en kjøper som er overivrig og da har du null sjanse til å forhandle på prisen. En del myter vil jo også stemme, selges en del biler i tyskland som tidligere har gått i feks USA. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Vurderer å importere en bil fra Tyskland. Har ikke masse kunnskap om biler - Er det egentlig lønnsomt å importere en brukt bil fra Tyskland (selv eller gjennom mobile24.no)? Fetteren sier at Tyske biler er av dårlig kvalitet (mente at de ikke er laget for vorske veier og norsk vær)! Hvor sant dette er? Har noen praktisk erfaring med en import bil fra Tyskland? Hvis jeg feks kjøper denne bilen så koster den rundt 470 nok. http://www.mobile24.no/bil-til-salgs/bmw/730/367209635 Et raskt søk på finn viser at samme bil kan koste mer enn 600k i Norge. (er ikke kjent med begrepper som mSport, xDrive osv. sammenlignt bare model navn og hk) Dvs at jeg kan spare rundt 150k? Hva med salg av denne bilen, hvis jeg beholder den for feks 2 år, blir det vanskelig å selge den fordi den er en import bil? Msport og Xdrive er begge ting som er meget ettertraktet å ha på Bmw, du kan ikke sammenligne prisen på en Msprt utgave med en som ikke er det (Her kan prisen skille flere titalls tusen og gjerne hundretusen kr klassen også, det samme gjelder forøvrig Xdrive også, som er Bmw sitt 4hjulsdrift system) 7 serien er ekstremt tungsolgte, dette er jo en dyr bil og de som vil ha en sånn vil helst ha en ny, de detter Myyye ned i pris (Ikke uvvanlig at det er snakk om flere hundre tusen på bare noen få år) Det er også store og tunge biler med mye elektronikk (Mye som kan gå galt der altså) om Du tenker 730D kan du også risikere at Høytrykks pumpen ryker, med de katastrofale følger det har (her snakker vi dyre reperasjoner) At en 730D er kjørt mye har mindre å si, da dette er biler som kan bikke millionen uten problemer og at den er kjørt i Tyskland er også positivt, kjørt på lange strekk og lite småkjøring. Selv har jeg hatt 5 serie i 20 år, men selvfølgelig jeg kunne tenkt meg 7 serie de er jo flotte å se til. 1 Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Jeg har en bekjent som har en slik bil med xDrive. Han hadde masse problemer med bilen. Fordelingskasse røk 2 ganger, koster 70000kr å bytte, også masse trøbbel med luftfjæring, her går kostnader mellom 50 og 100 tusen kroner. 1 Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Hvis du ikke er kjent med begreper som M-Sport og xDrive, så er du ikke nok inne i BMW "verden" til å vite hva som er nødvendig utstyr på en nyere BMW, BMW eiere er alltid veldig bestemte på hvilket utstyr de MÅ ha!Har kjørt BMW i snart 10 år, å det er ofte mange sære eiere som vet hva de vil ha 1 Lenke til kommentar
Hobbit Skrevet 24. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2019 Takk for så mange nyttige tips Et ting som jeg lærte av dere er at eg må lese grundig om hva alle begrepene i forskjellige biler representerer. Som nesten alle dere skrev så kan en 7-serie være tungt å selge (og eie dersom det oppstår noe feil). Gjelder det samme for Audi A7 modell? http://www.mobile24.no/bil-til-salgs/audi/a7/373749677 Den bilen koster 390k inkludert alt av import avgifter, og en rask søk på Finn viser at nesten alle slike biler er over 550k (2016 modell). Hvis jeg vil beholde bilen for 5-6 år, er den bra investering? Har hørt at Audi sine deler er også dyre - har ikke praktisk erfaring. Men hvis det er dyrt å bytte deler (hvis feilen oppstår senere), så gjelder ikke det samme hvis jeg kjøper bilen her i Norge? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 En Audi, nesten hvilken som helst modell (kanskje unntatt urquattro og sportquattro, klassiske biler) vil omtrent aldri være en god investering. Løpende drifts og vedlikeholdskostnader på en bil i den prisklassen vil som regel beløpe seg til rundt 10 tusen per måned, alt inkludert med finansiering, avdrag, servicer, drivstoff, bompenger osv. Hva er din alder og inntekt, for å spørre noe så frekt? Jeg vil prøve å finne ut om dette er noe du bør gjøre i din situasjon, hvis jeg kan styre noen fra å gjøre en dum finansiell ting så blir jeg fornøyd med det. 2 Lenke til kommentar
Hobbit Skrevet 25. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2019 er 28 år gammel, og tjener over 500k. Jeg kan lett tåle 6000-7000 per måned (billån, bompenger, drivstoff osv.) Den skal være min første bil, og jeg prioriterer (siden jeg er ikke ekspert i tekniske ting) utseende + interior på bilen. Tenkte om å kjøpe en av de her => Audi (A5 - A7), BMW (5 serie - 7 serie), Mercedes (CLA, E-klasse, C-klasse), Tesla Model 3. Alle de over (sedan - ikke stasjonsbil) ser jo fint inn og ute. Men nå som jeg leser mer og mer, så er jeg blitt mer forvirret (som er bra på en måte, det får meg til å bli bedre kjent med tekniske ting) Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Kjøp deg heller en helt ny Tesla Model 3. Det er det som er in og kult nå. Bensin og Diesel er ut. En Performance model 3 kjører råtta av alle de bilene du nevner. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Takk for så mange nyttige tips Et ting som jeg lærte av dere er at eg må lese grundig om hva alle begrepene i forskjellige biler representerer. Som nesten alle dere skrev så kan en 7-serie være tungt å selge (og eie dersom det oppstår noe feil). Gjelder det samme for Audi A7 modell? http://www.mobile24.no/bil-til-salgs/audi/a7/373749677 Den bilen koster 390k inkludert alt av import avgifter, og en rask søk på Finn viser at nesten alle slike biler er over 550k (2016 modell). Hvis jeg vil beholde bilen for 5-6 år, er den bra investering? Har hørt at Audi sine deler er også dyre - har ikke praktisk erfaring. Men hvis det er dyrt å bytte deler (hvis feilen oppstår senere), så gjelder ikke det samme hvis jeg kjøper bilen her i Norge? Hva legger du i ordet "investering"? En vanlig bruksbil er aldri investering som i noe man kan putte penger i og få tilbake det samme eller mer - investering når det kommer til bil betyr mer å investere i noe du har stor glede og nytte av. A7, 5/7-serie vil alle gi deg bøtter med kjøreglede, men hva er du ute etter? Plass til mange folk? Plass til mye bagasje? Sportslig kjøring? Hva er det du ser etter? Når det kommer til modellene du peker ut, om du ønsker noe som ser sprekt ut og kjører bra, så synes jeg A7 er et godt valg. 7-serie er topp om du ofte skal ha passasjerer, men er jo en svær bil om du stort sett skal tute rundt alene. Lenke til kommentar
Hobbit Skrevet 26. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2019 med "inverstering" så mente jeg at hvis jeg kjøper en brukt bil nå så den kan selges lett etter 3 år, og tapper ikke feks 50% verdi (av den prisen jeg kjøpte den for). Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Tapsbegrensning med andre ord - joda, man kan absolutt begrense verditap ved å finne et kupp i tyskland, det er vi mange som har gjort opp igjennom - men da gjelder det å kjøpe en bil som er nogenlunde ettertraktet her hjemme, eller sjelden nok. Jeg hentet i sin tid en Smart Brabus Roadster Coupe, hadde den i 3-4 år og tapte bare 10.000 - du må egentlig bare sammenligne finn mot tyskland, samt kjenne litt til markedet for bilen du kjøper, at det ikke blir for sært/tungsolgt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå