Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen rister ved gasspådrag, og bremsing.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny medlem på diskusjon.no, og jeg lurer på ting som skjer med bilen min.

Bilen min er en Renault Megane '99, 1.6(90 hk), og manuell girkasse.

Jeg opplever at bilen min rister ved gasspådrag, når jeg trår inn bremsen, og så rister det i rattet når jeg bremser, men dette her skjer på høye hastigheter over 60 km/t.

Jeg har avbalansert dekkene og kjøpte nye dekk, og hadde bilen min på diagnose. Der sa de at den ene drivakselmansjettet på venstre side var løst, og trengs ny klemme.

Jeg bestilte etter det time på verksted for å gjort dette, men bilen min kjøres det samme som før. 

Greia er at de fra verkstedet sa at mansjettet var løst, har ikke med ristingen å gjøre, og da vet jeg ikke hva jeg kan gjøre med dette.

Jeg tipper på at kanskje er en drivaksel som er bøyd, altså på venstre side, som har ukast, og da kommer vibrasjonene. En jeg kjenner sa at det kan være det også, for han jobbet som bilmekaniker.

Jeg beklager om jeg skrev kanskje for mye :), men skulle ha vært hyggelig å få svar på tråden min :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Risting i rattet ved bremsing er i 99 % av tilfellene kast i bremseskivene. Et bytte av bremseskiver bør fikse dette.

Risting ved gasspådrag er jeg mer usikker på, men mine første tanker går til clutchen. Da en forbrenningsmotor aldri går 100% jevnt rundt, har clutchplaten noen fjærer (evt. svinghjulet på enkelte biler) som skal dempe vibrasjoner fra motoren. Disse kan falle ut eller på annen måte gå i stykker, og om det skjer, kan jeg se for meg at bilen rister ved gasspådrag.

Lenke til kommentar

Bremsene er jo i orden, siden jeg skiftet både skivene og klossene ved forrige Eu-kontroll i 2017 :).

Clutchen er jo i orden, bilen kommer jo i fart, men bare at i høye hastigheter så er noe risting da.

Risting i rattet ved bremsing er i 99 % av tilfellene kast i bremseskivene. Et bytte av bremseskiver bør fikse dette.

Risting ved gasspådrag er jeg mer usikker på, men mine første tanker går til clutchen. Da en forbrenningsmotor aldri går 100% jevnt rundt, har clutchplaten noen fjærer (evt. svinghjulet på enkelte biler) som skal dempe vibrasjoner fra motoren. Disse kan falle ut eller på annen måte gå i stykker, og om det skjer, kan jeg se for meg at bilen rister ved gasspådrag.

Lenke til kommentar

Bilen min rister også hvis jeg slipper gassen, eller sette girspaken i fri

At bilen kommer opp i fart betyr ikke at clutchen nødvendigvis er hel. Men det er antageligvis mye jobb å sjekke. Men sjekk motorfester. De er lette å komme til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bremsene er jo i orden, siden jeg skiftet både skivene og klossene ved forrige Eu-kontroll i 2017

Kast kan oppstå i nye skiver. Din beskrivelse tilsier at skivene må byttes igjen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Altså det rister når jeg bremser fra 80 km/t og ned til 60 km/t. Under 60 km/t er ristingen borte, så det er noe ubalanse der

Siden det også rister når han gir gass uten å bremse så er ikke bremseskivene nødvendigvis det første jeg ville mistenkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Altså det rister når jeg bremser fra 80 km/t og ned til 60 km/t. Under 60 km/t er ristingen borte, så det er noe ubalanse der

Igjen, typisk kast i bremseskiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med mindre caliperne henger så skal ikke skivene få bilen til å riste når en ikke bremser. Og hvis det også rister når du ruller med bilen i fri så begynner jeg å helle mer mot hjul i ubalanse.

Min gjetning er at bilen har flere feil. Når TS bremser ned fra godt over 60, rister bilen ned til under 60, og ikke noe merkbart i lav fart under bremsing, er det kast i skive® som er årsaken. Vibrasjon ved gasspådrag kan skyldes mye. Følger frekvensen i vibrasjonene hastigheten eller motorturtallet?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg om hva det kan være, men jeg var borti en Octavia som fikk lignende symptomer over 80 km/h så ved 60 km/h noe senere (en dag eller to). Det var ikke noe galt med bilen, relativt ny (et par år), annet enn at det hadde samlet seg en del skit i felgene som, tror jeg, gjorde at ting kom i ubalanse (derav vibrasjoner). Bilen oppførte seg slik OP beskriver og det ble løst ved en tur til nærmeste høytrykksspyler. Etter å ha spylt grundig på innsiden av felgene (uten å ta av dekket) så forsvant problemet. Det er noe med vinterfelgene på denne aktuelle bilen. Problemet kommer igjen fra tid til annen.

Det er ikke den dyreste tingen å sjekke ut?

edit: manglet et ord

Endret av ikek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bilen min rister ikke når jeg bremser på lave hastigheter.

Les post #11 en gang til. Du sier i post 10 at det rister når du bremser ned fra høy fart, og at det blir borte når du kommer under 60. Det er DET jeg sier er typisk feil på bremseskive®.

Lenke til kommentar

Hmmm rart. Hadde bilen min på verksted for diagnose, og de sa at bremsene ser bra ut liksom. Da skjønner jeg ingenting

Les post #11 en gang til. Du sier i post 10 at det rister når du bremser ned fra høy fart, og at det blir borte når du kommer under 60. Det er DET jeg sier er typisk feil på bremseskive®.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne det også, men jeg kjørte med dårlige vinterdekk som var urunde, og ja...dårlig gjort men kunne ikke mye om biler da.(kjørte ikke på langeturer med dekka)

Men før jeg skiftet fra sommerdekk til vinterdekk, så kjørte bilen min ok, den ristet ikke under bremsing, og kanskje det må ha skjedd noe i forstillingen eller noe sånt, som gjør at bilen min rister. 

Lenke til kommentar

Men før jeg skiftet fra sommerdekk til vinterdekk, så kjørte bilen min ok, den ristet ikke under bremsing, og kanskje det må ha skjedd noe i forstillingen eller noe sånt, som gjør at bilen min rister. 

Da bytter du tilbake og ser om ristingen forsvinner. Gjør den det så har du feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...