Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tar lang tid før jeg kan åpne nettsider

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en gammel Airport Extreme som jeg tror kan være skyldig i dette, men er interessert i å vite nøyaktig hvorfor/hva som skjer.

Åpner jeg Macen eller starter opp den stasjonære PCen jeg har, så tar det 1-3 minutter før jeg kan gå på f.eks VG.no.

Jeg ser når jeg åpner Macen at jeg får varsler på f.eks e-post som er kommet, meldinger etc, men må vente rundt 1 minutt før jeg kan gå på VG.

Hva er årsaken til dette?

Hvordan eliminere feilen/redusere tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på dette. Opplevde noe lignende med annen ruter. En hard reset hjalp. Altså først se at du har nyeste firmware deretter hard reset som nullstiller alt. Altså ved å trykke inn knapp (lite hull) for hard reset. -Ikke bare koble fra strømmen litt eller reset via programvare, det er såkalt soft reset.

Er dette prøvd? Husk også å gi ulike navn til 2G og 5G nettverk om du kjører begge.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Kan være mange ting, det er en viss kjede ting skal gjennom før du får surfet som du vil.

Får begynne med begynnelsen. Forstår deg slik at du får ip på både mac og pc så fort OS har lastet. Test for sikkerhets skyld med (på pcen) å skrive ipconfig i et kommandovindu. Normalt skal du ha en ip som begynner med 10 eller 192 (lokal ip). Ser du en ip som starter med 169. er det sannsynlig at feilen ligger i ruter og dhcp, som tildeler tregt.

Dersom du får raskt ip og andre tjenester på maskinen fungerer, er det mest sannsynlig noe med nettleseren din, eller den kjeden som serverer nettleseren med data, f.eks dns, nettleser med masse rot i temp, nettleser med plugins som feiler osv.

Lenke til kommentar

Kan være mange ting, det er en viss kjede ting skal gjennom før du får surfet som du vil.

Får begynne med begynnelsen. Forstår deg slik at du får ip på både mac og pc så fort OS har lastet. Test for sikkerhets skyld med (på pcen) å skrive ipconfig i et kommandovindu. Normalt skal du ha en ip som begynner med 10 eller 192 (lokal ip). Ser du en ip som starter med 169. er det sannsynlig at feilen ligger i ruter og dhcp, som tildeler tregt.

Dersom du får raskt ip og andre tjenester på maskinen fungerer, er det mest sannsynlig noe med nettleseren din, eller den kjeden som serverer nettleseren med data, f.eks dns, nettleser med masse rot i temp, nettleser med plugins som feiler osv.

- Får umiddelbar IP 

- Gjelder på nettleser, Steam, Discord, Origin.. alt, utenom at jeg som sagt får notifications på mail. Gjelder på PC og Mac. Tidvis, bare for å komplisere ting enda mer, så krever router og modem en restart da Mac ikke får IP. Skjer noen ganger om stasjonær har vært bootet.

Lenke til kommentar

- Får umiddelbar IP 

- Gjelder på nettleser, Steam, Discord, Origin.. alt, utenom at jeg som sagt får notifications på mail. Gjelder på PC og Mac. Tidvis, bare for å komplisere ting enda mer, så krever router og modem en restart da Mac ikke får IP. Skjer noen ganger om stasjonær har vært bootet.

Kjenner ikke til steam osv veldig godt, men det er mulig de benytter samme port og mye av samme funksjonalitet som en nettleser. De formidler ihvertfall info på samme måte uten at jeg har kontrollert hvilke protokoller som benyttes. 

Prøv med ipconfig /flushdns

Slett alle nettleserdata

Test på nytt

Om det ikke er noen bedring, slett og installer nettleser på nytt

Har du testet med flere nettlesere? 

Lenke til kommentar

Hadde nøyaktig samme problem før jeg flyttet til nytt sted i fjor høst, etter jeg flyttet var problemet løst. Fant aldri ut av hva det var. Skjedde ut av det blå sist sommer, varte til jeg flyttet. Så det er tydeligvis noe med nettleverandøren/routeren å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...