Gå til innhold

Erik vil revolusjonere verdens ølbrygging. Løsningen ligger i en skrue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her løser man et egentlig ikke-eksisterne problem; samtidig som man skaper en haug med andre. Minner meg litt om det norske ingeniør firmaet som skulle produsere tappemaskiner fra scratch uten å ha innsikt i arbeidet som allerede er gjort av noen av verdens beste ingeniører i feltet. Og også helt uten erfaring fra hvordan moderne ølprodulsjon faktisk fungerer og hva slags teknologi som allerede brukes og hvorfor. Hadde de tatt seg bryet med å lese Wolfgang Kunze sin brewing & malting Technology tviler jeg på at de brukt tiden sin på prosjektet.

Jobber selv med batch produksjon på et relativt lite (20hl) full-automatisert brygghus(inkludert vask..)(Simens S7 PLC teknologi) og vørter produksjonen er den minst arbeidskrevende prosessene vi gjør. Skal du meske kontinuerlig må du også avsile og koke/ nedkjøle og overføre kontinuerlig og ikke minst starte ny fermentering noe som denne skruen ikke løser. Og som på prossess nivå kommer til å kreve mye mer enn en ansatt. I dag kan jeg fjernstyre de fleste prossesene mine fra telefonen og kan uten problem i teorien starte et brygg uten å være tilstede men det er gode grunner til at vi ikke gjør det.(kvalitetssikring, sikkerhet, teknologi svikter, noen må passe på dampkjelen etc)

Kontinuerlig fermentering alà det Heineken gjør har nok mer for seg; men er en grunn til at heller ikke det har vært bransje omveltende teknologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok bruksmåten det er tatt patent på.

Har de fått tildelt en spesiell vinkel da, eller er det fra nå av (dersom godkjent patent) kun han som har lov å løfte disse kornproduktene med en slik skrue. Vil tippe at mange alt i fra felleskjøpet til fiskefôrprodusenter ville protestert på at noen stikker av rettigheter til å løfte korn med skrue. Og sikkert mange andre med..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

-En times kjøretur nord for Bergen ligger Mongstad, et industriområde mest kjent for å lage det tyskerne kaller öl. Snart kan området også bli kjent for det nordmenn kaller øl.

Ikke det som Mongstad er mest kjent for, men men.

417c5fee7a238cc0ab8932d9a51e8aa5.png

Dette heter da vitterlig mesken og ikke masken.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

öl = olje.

Har de fått tildelt en spesiell vinkel da, eller er det fra nå av (dersom godkjent patent) kun han som har lov å løfte disse kornproduktene med en slik skrue. Vil tippe at mange alt i fra felleskjøpet til fiskefôrprodusenter ville protestert på at noen stikker av rettigheter til å løfte korn med skrue. Og sikkert mange andre med..

Når telefonprodusenter kan ta patenter på radius på skjermkanten er alt mulig :)

Lenke til kommentar

-En times kjøretur nord for Bergen ligger Mongstad, et industriområde mest kjent for å lage det tyskerne kaller öl. Snart kan området også bli kjent for det nordmenn kaller øl.

Ikke det som Mongstad er mest kjent for, men men.

417c5fee7a238cc0ab8932d9a51e8aa5.png

Dette heter da vitterlig mesken og ikke masken.

Mask er restproduktet som går til kuene og grisene.

https://snl.no/mask

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Les selv her: https://search.patentstyret.no/PDF/2018/20180625/NO342651B1.pdf.

Ut fra det jeg har sett så er det mulig at du kommer forbi patentet dersom du ikke bruker en en "single upright tank" men kanske 2 stykk liggende, om du mater vann inn i tanken nede istedenfor oppe , osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

öl = olje.

Når telefonprodusenter kan ta patenter på radius på skjermkanten er alt mulig :)

De lager ikke olje på Mongstad heller.

Mask er restproduktet som går til kuene og grisene.

https://snl.no/mask

Har jobbet på bryggeri og aldri gav vi vekk noen mask, men det kom bønder å hentet mesken. Sikkert fordi der er variasjoner i dialekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke klag til meg. Korrespondansen mellom Patentstyret og søker er public domain her: https://search.patentstyret.no/Patent/20161836/

Men..

Klatrestativ for katter finnes jo i fra før:

20161836.jpg

Men i fra teit spøk til revolver. Her burde jo ikke patentstyre gi noe patent på noe så uoriginalt. Eneste han burde få patentbeskyttelse for er om noen reproduserer utstyret til de nøyaktige ytre mål og utseendet. Det er jo ikke noe originalt ved å løfte noe, ikke noe originalt med tanker og tuter som stikker inn og ut av kolonne med flere slike påstander i fra meg.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her burde jo ikke patentstyre gi noe patent på noe så uoriginalt.  

Om det er uoriginalt, så har du kanskje kilden til noe som gjorde dette tidligere? Det er et absolutt nyhetskrav for å få patent i Norge.

Eneste han burde få patentbeskyttelse for er om noen reproduserer utstyret til de nøyaktige ytre mål og utseendet.
Det høres mer ut som designbeskyttelse, ikke patentbeskyttelse. Det er patentloven som styrer dette, hvorfor skal det gjøres unntak fra loven her?

Det er jo ikke noe originalt ved å løfte noe, ikke noe originalt med tanker og tuter som stikker inn og ut av kolonne med flere slike påstander i fra meg.
En må se på hele patentkravene, ikke bare bruddstykker. Over har trikola linket til patentet, så hva i kravsettet er problemet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...