amw Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Hei, jeg går i VG3, og denne fredagen hadde vi fagdag i S2 matte, og jeg kom ikke. Jeg innrømmer at jeg skulket, fordi vi hadde en matteprøve jeg ikke kunne noen ting om. Det er lang historie og mye å forklare, men for en eller annen grunn skulket jeg fordi jeg ikke ville få karakteren 2. Jeg fikk 2 på forrige mattetentamen, og jeg tenkte det var bedre å heller kanskje ta opp denne matteprøven senere, eller bare få 3 eller 4 på neste mattetentamen for å unngå å få 2 i det hele tatt. I alle fall har jeg kontroll over fraværet. Derimot snakket jeg med noen venner, som sa at jeg må ta denne prøven for å få karakter i faget. De var ikke helt sikker da, men de sa det var nødvendig å ha 3 karakterer for å få en karakter i det hele tatt. I 2. klasse gjorde jeg akkurat dette omkring rundt samme måned i S1 matte, annet enn problemer med høy fravær, fikk jeg til slutt vitnemålskarakter i matte basert på to fagdagsprøver. Nå har jeg hørt at det er alt i alt strengere i VG3, men vet ikke akkurat hva reglene er angående dette. Vet ikke hvor jeg finner regler om dette heller, fant i hvert fall ikke på itslearning hvor slike ting pleier å stå. Men ville satt pris på om noen vet hvordan disse reglene fungerer og sånt.. Takk på forhånd.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Håper du finner ut av dette! Dette er nok en "lokalsak" og litt vanskelig å svare annet enn på generelt grunnlag. Dersom du er innafor fraværsgrensa selv med en hel fagdag i fraværet, så er det kanskje ikke store krisen. Om læreren har tilstrekkelig vurderingsgrunnlag på deg, så får du vel en dugelig karakter til sommeren. Dersom du står i fare for å stryke i faget, så får du beskjed om dette. Normalt får en beskjed tidsnok, slik at en kan klare å hente inn en toer før standpunktkarakter gis. Dersom du ikke får beskjed om at du kan stryke, så ligger du kanskje mellom to eller tre. Siden du ikke vil lande på karakter to, så bør du i dette tilfellet også spørre læreren om hva slags vurderingsgrunnlag vedkommende har på deg og hva du eventuelt kan gjøre for å få en litt bedre karakter. Om dere er flere som har et dårlig vurderingsgrunnlag i faget og ønsker en mulighet for å forbedre karakteren, så gjør dere lurt i å gå "i flokk" til læreren. Som lærer er det litt mer artig å lage i stand en kontinuasjonsprøve for tre-fire elever fremfor at læreren må lage fire nye prøver i løpet av semesteret fordi elevene ikke dukket opp samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå