Gå til innhold

Ny måling: Bompengepartiet er like stort som Frp i Bergen


Anbefalte innlegg

Er man imot bompenger, er man også imot  nye veier. Ikke glem det.

 

Hva er forresten Bompengepartiets politikk på skole? Miljø? Helse og omsorg?

Eller er det bare "null bompenger" og til nød "avskaff sommertiden"...

 

For noe tull. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man imot bompenger, er man også imot  nye veier. Ikke glem det.

Flåsete og kunnskapsløst! Selvsagt kan man bygge veier uten bompenger, slik veier stort sett blir og har blitt finansiert i Norge. Bompenger er bare en kreftsvulst av dobbeltbeskatning som kommunene har begynt å bruke mer og mer fordi det er en lettvint måte å dekke underskudd pga dårlig arbeid og til å finansiere noe fancy man vil bli husket for. (Samme grunn til at vedlikehold nedprioriteres til fordel for nybygg og snorklipping) 

 

Å velge kun basert på bompenger er korttenkt, jo. Det er min mening.

Bompenger har blitt et såpass betent tema og frihetsbegrensende at det har blitt løftet av folket til dette nivået. Noe er riv ruskende galt når det har gått så langt at folk må danne egne partier for å bekjempe det.

 

Joda, politikk bør handle om mye mer enn enkeltsaker, men av og til overskytter enkeltsaker alt annet. Mange prioriterer høyt å få bukt med dette kjempeproblemet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Flåsete og kunnskapsløst! Selvsagt kan man bygge veier uten bompenger, slik veier stort sett blir og har blitt finansiert i Norge. Bompenger er bare en kreftsvulst av dobbeltbeskatning

 

Nå er det vel heller du som viser mangel på kunnskap:

Pengene vokser jo ikke på trær. Så enten bruker man av de generelle skatteintektene (for "vegavgiften" er langt fra nok til dagens krav krav til mengde vegbygging), men da må jo også folk uten bil må være med å betale, eller så får man de som faktisk bruker veiene i området til å betale fremtidige veier i samme område ved hjelp av bompenger.

 

Man kan like det eller ikke, men det er hittil den mest treffsikre måten å få betalt en vei av dem som kommer til å bruke den.

 

Men fortvil ikke: Snart kommer GPS-prising, der man både i forkant og når veien er bygd, vil kunne se eksakt hvor mange meter man har kjørt på en vei, og betale deretter. Da skal det bli vanskelig å sutre... for man har jo alltid valget å la være å kjøre hvis man ikke vil betale.

Lenke til kommentar

Påstår du at vi har innbyggere her i landet som ikke bruker veier? Alle bruker veier og å ta innkrevingen over skatten er rettferdig og riktig. Det følger sunne fordelingsprinsipper vil liker å være kjent for i vår del av verden.

GPS-prising løser bare deler av problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med så mange bevis, kan du vel linke til noen av dem?

 

 

 

 

Du er ansatt!

Takk! Da begynner jeg med beordre Ketil Solvik-Oslen til å være samferdselsminister samtidig som han slipper å forholde seg til Stortinget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide noen får gjort noe med kommunistene som styrer landet!

Som kommunist, forstår jeg ikke dette utsagnet. Veiene skal eies i fellesskap, og alle skal kunne kjøre på dem. Bompenger er dermed uakseptabelt.

 

Er man imot bompenger, er man også imot nye veier. Ikke glem det.

Det settes igang altfor mange veiprosjekter.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikerne tror de skal redde verden ved å kutte i trafikken rundt byene i Norge ved å sette i gang ikke samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter. At politikerne ikke gjør gode samfunnsøkonomiske vurderinger og lar være å vurdere andre tiltak enn å strupe trafikken medfører at vi som velgere må gå til andre partier.

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er man imot bompenger, er man også imot  nye veier. Ikke glem det.

 

Hva er forresten Bompengepartiets politikk på skole? Miljø? Helse og omsorg?

Eller er det bare "null bompenger" og til nød "avskaff sommertiden"...

 

Langt i fra man er i mot kulturhus og stupetårn som er oppblåste prosjekter samt at penger blir gitt ut over lav sko til andre tåpelige prosjekter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor land som ikke har bompenger heller ikke har veier.

 

Nei vent......

 

Jeg snakker om Norge, der har man som kjent sagt at veier skal betales av dem som bruker dem, ikke av bestemor som bare sitter hjemme. Tar man buss, betaler man også sin del gjennom bussbilletten.

Lenke til kommentar

Det settes igang altfor mange veiprosjekter.

 

Enig. Hadde man brukt pengene man hadde tenkt å bruke på flere felt, på gratis buss med oftere avganger istedet, hadde man ikke trengt flere felt fordi folk hadde heller valgt buss.

Lenke til kommentar

Påstår du at vi har innbyggere her i landet som ikke bruker veier? Alle bruker veier og å ta innkrevingen over skatten er rettferdig og riktig. Det følger sunne fordelingsprinsipper vil liker å være kjent for i vår del av verden.

 

GPS-prising løser bare deler av problemet.

 

GPS-prising er en inngripen i personvern. Databaser over folks bevegelser kan misbrukes fordi det kan være vanskelig å sikre seg i mot digitalangrep. Og Staten Norge har jo allerede gått på noen smeller, f.eks. det digitale ved Sykehusene.

Endret av G
Lenke til kommentar

De som velger parti kun basert på bompenger, jeg snakket ikke til kommentatorene..

Det som gjør dette positivt "hvis man ikke er enig med rådende politikk" er at det gir en Synergieffekt så andre partier ikke ubetinget stemmer på upopulære tiltak.

Lenke til kommentar

I løpet av ett år har flere familier her fått ekstra strømregning på 1000+ kr, 1500+ i bompenger, og dette er pr mnd.

Sier seg selv at allerede presset familier er desperate

 

Ja, når man stemmer for skattelette til de aller rikeste forstår man jo samtidig at disse pengene må hentes inn andre steder.

Lenke til kommentar

Ja, når man stemmer for skattelette til de aller rikeste forstår man jo samtidig at disse pengene må hentes inn andre steder.

Når det gjelder strømpolitikk er mesteparten av partiene enige, det er ikke bare sittende regjering som har skylla for dette, denne politikken har blitt før i lang tid, og bompenger er det bystyrene som avgjør og i Bergen er det arbeiderpartiet/venstresiden som har bestemt dette, så rikingene har egentlig ikke skylla denne gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker om Norge, der har man som kjent sagt at veier skal betales av dem som bruker dem, ikke av bestemor som bare sitter hjemme.

Norske veier har i hovedsak vært finansiert av stat, fylker og kommuner. Bompenger ble tidligere brukt i liten skala, men det har økt voldsomt i takt med "bil=slem"-dogmet som mange har fått for seg. Bestemor bruker nok vei hun også, bare indirekte gjennom sine kjøp av varer og tjenester, beredskap og nasjonal sikkerhet (forsvar, nødetater etc)

 

Tar man buss, betaler man også sin del gjennom bussbilletten.

Slett ikke! Bilistene betaler enorme summer som holdes innen samferdsel, deriblant subsidiering av busser. Nå varierer sikkert subsidiene fra fylke til fylke, men i mitt fylke driftes busselskapene av omtrent 50% billettinntekter og 50% subsidier. Koster den gjennomsnittlige bussbilletten 30 kr, så får altså busselskapet ca 30 kr per billett i subsidier. Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...