Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av kjemikalie

Osp

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg samler på grunnstoffer, og bestilte nylig 5 gram selen (regnes som giftig), uten å tenke over at dette kan være ulovlig... Tror dere dette kan resultere i problemer, og isåfall, hva skal jeg gjøre for å unngå dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som med mykje anna så er det vell bruken, eller den potensielle bruken som eventuelt gjer det ulovleg?

Alt er giftig i dei rette dosene, så det er nok stor forskjell på om 5 gram er tilstrekkeleg til å drepe ein heil by, eller berre knapt nok til å gi ein person kortvarig magetrøbbel.

Lenke til kommentar

Som med mykje anna så er det vell bruken, eller den potensielle bruken som eventuelt gjer det ulovleg?

Alt er giftig i dei rette dosene, så det er nok stor forskjell på om 5 gram er tilstrekkeleg til å drepe ein heil by, eller berre knapt nok til å gi ein person kortvarig magetrøbbel.

Så siden stoffet regnes som relativt svakt giftig så tror du det kan gå bra? Er jo mange andre ting i hjemmet man også kan dø av.

Lenke til kommentar

Problemet med å sende slikt i posten er at containeren kan sprekke og lekke ut giftig stoff over all den andre posten det reiser med. Så ja, du kan nok få problemer med import.

Er det noe jeg i det hele tatt kan gjøre? Kan jeg varsle tolletaten?

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at import av selen er regulert, og det at det er giftig betyr ikke at det er ulovlig. Du får kjøpt mye mer giftige stoff i alle butikker med dagligvarer eller jernhandel.

Ja og i tillegg skyldes det at jeg har misforstått informasjonen oppgitt av reach (EU sitt kjemikalieregelverk) sin database. https://echa.europa.eu/substance-information/-/substanceinfo/100.029.052, dette er jo ikke selen, men det mye mer giftige dihydrogenselen. Jeg tenkte at siden grunnstoffet selen ikke var på listen når man søkte etter selenium, så kunne det ikke være noe problem med å importere det til en samling. Jeg føler jeg blir irritert når databasen til regelverket man skal forholde seg til inneholde slike feil.

Endret av Pesta
Lenke til kommentar

Vil anta dette stoppes i tollen. Bestilte en gang noe som hadde spesifisert bor tilsvarende en organisk gulrot, og det ble stoppet som legemiddel. Da kan du vel tenke deg hva som skjer med 5 gram selen hvis det går under legemiddelloven.

Ellers er det vel regler rundt import av stoffer til laboratorier etc som krever løyve. Det så å si umulig å få tak i reagenser med kvikksølv som f.eks Nesslers reagens når jeg prøvde.

Lenke til kommentar

Vil anta dette stoppes i tollen. Bestilte en gang noe som hadde spesifisert bor tilsvarende en organisk gulrot, og det ble stoppet som legemiddel. Da kan du vel tenke deg hva som skjer med 5 gram selen hvis det går under legemiddelloven.

Ellers er det vel regler rundt import av stoffer til laboratorier etc som krever løyve. Det så å si umulig å få tak i reagenser med kvikksølv som f.eks Nesslers reagens når jeg prøvde.

Jeg antar at du bestilte dette fra utenfor EU. Legemiddelloven åpner for privat import av legemidler fra EU-land.
Lenke til kommentar

Jeg antar at du bestilte dette fra utenfor EU. Legemiddelloven åpner for privat import av legemidler fra EU-land.

Stemmer det. Import fra f.eks USA går igjennom et mer finmasket norsk regelverk, og gjelder ikke de mindre restriktive lover som trer inn når en bestiller fra EU-land. Sånn jeg har forstått det går det igjennom hvis det er lovlig i det landet du bestiller fra og det ikke er noen norske lover som trumfer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...