Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

American Express krever bankutskrift fra de 3 siste månedene ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som vet om dette er lovlig av AMEX

Anonymous poster hash: 343af...aa5

Det er lovleg å be om slike opplysningar som vilkår for å få ei avtale om kortbruk.

Vi har avtalefriheit, så sjølv om at det er lite lurt å spre rundt deg med personlege opplysningar så er det lov.

Du har også lov til å skrive PIN-koda på bankkortet ditt, men det er er brudd på avtalen du har med banken, og vil ha den konsekvensen at banken ikkje dekker dine tap dersom nokon andre bruker kortet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lovleg å be om slike opplysningar som vilkår for å få ei avtale om kortbruk.

Vi har avtalefriheit, så sjølv om at det er lite lurt å spre rundt deg med personlege opplysningar så er det lov.

Du har også lov til å skrive PIN-koda på bankkortet ditt, men det er er brudd på avtalen du har med banken, og vil ha den konsekvensen at banken ikkje dekker dine tap dersom nokon andre bruker kortet ditt.

Nope, det er ikke full avtalefrihet i Norge.

Unntak fra prinsippet om at det er avtalefrihet, og som fører til ugyldige avtaler:

• Avtaler som er «imod Loven og Ærbarhed». Se ovenfor om dette.
  • Preseptorisk forbrukerlovgivning (bestemmelsene kan kun fravikes ved avtale som er gunstigere for forbrukeren), eks. forbrukerkjøpsloven § 3, angrerettloven § 3. Her har lovgiver beskyttet den angivelige svake parten, forbrukeren. Dette unntaket kan også sees slik at avtalen ikke må være i strid med lov, jf. ovenfor.
  • Avtaleplikt av samfunnshensyn, slik som at den som tilbyr sine tjenester til allmenheten, ikke kan nekte å inngå avtaler med enkeltpersoner. Eksempler på avtaleplikt kan være en restaurants plikt til å servere en gjest, med mindre gjesten har oppført seg slik at det er en legitim grunn til å nekte.
  • Standardkontrakter, der avtalevilkårene er bestemt på forhånd, kan sees på som et unntak fra avtalefriheten. Dette blir eksempelvis benyttet ved inngåelse av en låneavtale. Fordelen er bl.a. at avtalen er godt gjennomtenkt. Ulempen kan bl.a. være at avtalen favoriserer den ene partens interesser.
  • Kontrolltiltak, eks. markedsføringsloven.
  • Kollektivavtaler, eks. tariffavtale.
Lenke til kommentar

Full avtalefriheit i denne konteksten.

Det å fortelle ein bank om sine pengevanar bryt ikkje desse unntaksbestemmelsane.

Hvordan er du sikker på det?

Å måtte gi fra seg personlig informasjon i form av bankutskrift, vil jeg påstå er fryktelig urimelig, veid mot bankens behov for informasjon.

Ihvertfall i forbindelse med forbrukerkjøp, så har jeg sett lover som sier at urimelige vilkår i kontrakter (mot forbrukeren) er ikke gyldige. Jeg kan tenkte meg at det finnes lignende for banktjenester? Isåfall vil denne delen av avtalen kunne ses vekk fra.

Lenke til kommentar

Hvor kan man finne lov som gjelder hva banken har tillatelse å kreve ? Bankens krav på detaljert informasjon når konto avtalen er uten mislighold kun 1 mnd etter godkjent kreditt vurdering, er ihvertfall rart. Ihvertfall større ulempe for meg som kunde, aldri hørt om noen som har fått sånne forespørsel fra andre kort selskap.

Og ja, mistenkeliggjøringen av meg helt uten grunnlag gjør meg forbannet. Så avtalen sies opp, må bare få tatt et møte med sjefen om hvilken alternativer jobben godtar for utgiftene først.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok at det er et bedre valg for deg å velge et annet kort enn Amex uansett.

De har sikkert greie betingelser for kundene sine, men har inntrykket av at flere og flere butikker fjerner Amex som betalingsvalg. Der jeg jobber, kuttet vi det ut for lenge siden, da de er grådige og grafser til seg en alt for stor andel av betalingssummen. Vi godtar alle andre kort.

De ekstremt få kundene som ønsker å betale med Amex spør først om vi tar det, så det er en kjent sak (og sikkert frustrerende) for

kundene at mange ikke godtar det. Så at Amex fortsatt eksisterer, synes jeg virker rart. Men de er kanskje så store i utlandet at de overlever?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil man ha American Express i første omgang. Butikker liker jo ikke det kortet da de tar høye andeler av butikkens omsetning.

Gitt all den tid man har Visa, Mastercard og evt. andre så blir jo AM overflødig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Står ingenting om dette i bruker avtalen med Amex, men nå er kortet sagt opp. Og de fikk servert en lang tale om elendig kundeservice.

Litt pinlig å forklare arbeidsgiver at jeg ikke kom til å bruke Amex mer. Men et selskap som er umulig å stole på.

Men er fortsatt sjokkert, og ikke fått noe svar fra de om det var lovlig å be om slik informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...