Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

American Express krever bankutskrift fra de 3 siste månedene ?

Anbefalte innlegg

Er en del som har opplevd at de får problemer hvis de har brukt kortet til (venne)betaling via paypal, og har fått samme beskjeden.

Er enig i at det er høyst uvanlig, og vi er flere som har reagert på dette (som er rimelig godt versert i både kredittkort- og bonusjungelen).

Jeg har selv foreløpig sluppet unna. Bruker heldigvis bare kredittkort, og mange ulike, så det er begrenset hva de kan se utav mine kontoutskrifter. Hadde nok selv sendt dem lønnsslipper og sett om det var nok. Ringte inn en gang for å høre om den  "skjulte" bruksgrensen. Luftet da at jeg hadde hørt om flere som da hadde sendt inn bilde av kontoutskrift fra nettbank for å få heve denne. Jeg er f eks i en særstilling der. Hadde forbruk på 3-400 kr i januar, 75 000 i feb og 20 000 hittil i februar - fikk vite at jeg har en foreløpig grense på 35k utifra min lønnslipp. Ønsker da høy grense i fleksibilitetsøyemed, selv om jeg bare trenger det innimellom.

Til de som mener det bare er til å bytte; det er en grunn til at man velger disse amøbene (som ikke evner å ha mail og/eller chat-tjeneste i 2019, men kun tlf-support) og det er CTen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et 150 år gammelt selskap, de gjør neppe ting som er ulovlige lengre. Er det så vanskelig å bare sende bilde av noen lønnsslipper da? Mange som krever det som kredittsjekk. Spesiellt når du søker lån i banken.

Hvis du ikke HAR 3 lønnsslipper burde du pokker meg ikke bruke et kredittkort uansett, det er jo hele poenget med en slik sjekk, å finne ut om du kan betale tilbake.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Les teksten, Bytex. Her er det ikke snakk om lønnslipper - det er jo ekstremt vanlig for kredittkortfirmaer å sjekke. Her er det snakk om hele bankutskriften fra siste 3 mnd. Det er snakk om en mer omgripende og omfattende dokumentasjon enn bare lønnsslipp/skattemelding.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde hvertfall stolt mere på et kredittfirma med 150 års erfaring enn en gjeng forumfolk. Hadde nok bare sendt inn det de ville ha hvis det var meg og bli ferdig med det.

Ja stol for all del blindt på et firma som har sin egen profitt som øverste mål, uavhengig av hva de måtte be deg om...

AE er et gammel og rimelig trygt firma - det er dermed ikke sagt at en skal blindt følge alt de måtte be om. Det de ber om her er noe de ikke har noe med. Det er noe de fleste andre firma i samme bransje ikke ber om. Hvorfor skal en stille seg så servilt og underdanig ovenfor AE da?

• Liker 3
Lenke til kommentar

...for å få lov til å fortsette å bruke kortet sitt?

"Få lov" til å gjøre noe en hel mengde andre selskaper tilbyr uten å stille slike krav?

Nå her jeg ikke sjekket, men jeg tror vel ikke American Express tilbyr noe så eksklusivt og/eller spesielt at de kan tillate seg å stille tøvete krav ingen andre gjør?

Det er ikke som å få kredittkort her i landet er noe eksklusivt eller spesielt som man må bukke og skrape for å få.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel...da sitter man uten kredittkortet sitt, da. Meningsløs protest, går jo bare ut over deg selv.

Nei, man sitter ikke uten kredittkort siden det finnes bøttevis med andre selskaper som trygler om å kaste kredittkortet sitt etter en. Det er vel hele poenget?

Det er altså ikke slik at det er vanskelig å få kredittkort her i landet - om noe, så er det mye av problemet når det gjelder de som havner i luksusfellen.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har ikke like bra fordeler som AmEx. F.eks få bonuspoeng på flyreiser ved å bruke kortet i vanlige butikker. Seriøse CC-aktører BØR ta kredittsjekk så de ikke skaper masse gjeldsslaver. "få 500k i lån helt uten sikkerhet" er det verste som har skjedd.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

De har ikke like bra fordeler som AmEx. F.eks få bonuspoeng på flyreiser ved å bruke kortet i vanlige butikker.

Alle kredittkort har sine fordeler - du kan sikkert konstruere gitte tilfeller der AE er bedre enn andre kort, men en kan like gjerne konstruere andre tilfeller der de ikke er det.

Skal en ha et kort med hovedfokus på reise så er vel Norwegian sitt vel så bra - det er vel et av de som regnes som de bedre generelt også.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå prøver vel amex å sikre at trådstarter ikke får 10000kr i kredittgjeld han ikke kan betjene, og dere sitter og tyter om at de er de verste badguys'ene.

Det burde de vel i så fall tenkt på før de ga ham et kredittkort med en slik grense og ikke flere måneder etter..?

Og hvorfor trenger de detaljerte kontoutskrifter for å sikre seg det? Det er vel dette vi har kredittsjekker for?

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere kan starte egen tråd og diskutere fordeler, ulemper med forskjellige kort.

Her er det spørsmål om Amex har lov til å motta alle transaksjoner fra min private konto de siste 3 månedene. De har allerede tatt kredittsjekk når de skulle vurdere om jeg skulle få et kort. Lønnslippene kan de få.

Les tråden, om dere ikke kan svare på spørsmålet så er det bare å starte egen tråd om dere har lyst til å diskutere andre ting en selve spørsmålet.

Anonymous poster hash: 343af...aa5

• Liker 3
Lenke til kommentar

Et useriøst CC-selskap ville ringt han og spurt om han trenger HØYERE kredittgrense siden han allerede har brukt den opp. Amex prøver å stoppe bruken. Hvem er badguy her?

Hvilken verdi har en detaljert oversikt over hva trådstarter har brukt pengene sine på i denne sammenhengen?

Vi har kredittsjekker som viser hvor betalingsdyktige/villige vi er.

Har AE noe med om pengene siste 3 måneder har gått til vinmonopolet, Rema 1000 og/eller sexdolls.com?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Amex er brukt til jobb reiser og utgifter. Utgifter jeg får tilbake betalt fra arbeidsgiver. Så mine private transaksjoner er irrelevant til bruken av Amex.

Mest av alt så syns jeg de ikke har noe med, et detaljert innsyn inn i mitt liv. Ingenting imot et ordinært kredittsjekk, og de har de jo gjort allerede. Føler meg mistenkelig gjort, uten grunnlag. Prinsippet her bare føler jeg blir helt feil.

Anonymous poster hash: 343af...aa5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...