AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Har American Express lov til å be om bankutskriften fra de 3 siste månedene ? Ble så sjokkert over forespørselen at jeg ble helt stum. Etter å ha tenkt meg litt om så stusser jeg litt over at de har lov til dette ? De tar en kontroll sier de, 3 siste lønnslippene vil de også ha, men det er jo greit. Men skjønner ikke hva de skal med bankutskriften, de får jo en ganske så detaljert informasjon om mitt liv da. Hva har de med hvor mye jeg handler i mat, eller hvilken regninger som jeg betaler osv. En søker og får innvilget kort hos de, og så kommer de 2 måneder senere og skal ha bankutskriften, helt merkelig syns jeg. Selvangivelse og lønnslippene er relevant på søknads tidspunktet men dette her, nei skjønner ikke at de har tillatelse til å be om så detaljert innsyn i min hverdag. Noen som vet om de kan kreve dette ifølge loven? Har betalt en faktura der allerede, på 7000kr, på forfallsdato. Syns ikke de har noe grunnlag for en kontroll nå. Men, gjør meg ingenting å sende de lønnslippene. Bare syns det er irrelevant å skulle se hver eneste transaksjon på min konto for hele 3 måneder. Anonymous poster hash: 343af...aa5 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Står det noe om hvilket rettslig grunnlag de har for å kreve dette? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Står ikke noe om det i brevet de sendte som jeg fikk i dag. Anonymous poster hash: 343af...aa5 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Foreslår at du spør om det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Enig i at det virker rart å skulle ha slik info etter at kundeforholdet er etablert. Før du blei kunde har eg ein viss forståelse for at ein bytter finansinformasjon mot gunstige bankbetingelser. Eg tenket umiddelbart at dette er eit phisingforsøk frå ein tredjepart. 5 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Har ingen erfaring med AE men dette høres merkelig ut om det ikke ligger mer bak - selv om du hadde bedt om en høyere kredittgrense eller noe sånt, så virker en detaljert kontoutskrift å være langt utover hva de har lov å be om. Her ville jeg i første omgang forsikret meg om at forespørselen faktisk kommer fra AE. Det er ikke som om det er vanskelig å få tak i andre gode kredittkort (så lenge man har en noenlunde ordnet økonomi). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Jeg ringte de og det er bekreftet at forespørselen kommer fra de, spurte han i tlf om de hadde lov til å spørre om slikt men han svarte bare at han kunne ikke svare på det men at han skulle ta det videre. Hørte ikke noe mer fra de i dag. Hadde ikke søkt om høyere kredittgrense, faktura betalt tidsnok, så dette kom ut av det blå. Jeg er skeptisk, så lurer på om noen kan loven om dette slik at jeg har noe å komme med til de. Anonymous poster hash: 343af...aa5 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Eg tenket umiddelbart at dette er eit phisingforsøk frå ein tredjepart. This.. Kan være ren scam. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Nei, er ikke det. Se svar fra meg nå nettopp ? Anonymous poster hash: 343af...aa5 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Hadde ikke søkt om høyere kredittgrense, faktura betalt tidsnok, så dette kom ut av det blå. Ingen ekspert på kredittkort, men dette høres nokså absurd ut. Om de insisterer på dette, så hadde jeg bare bedt dem om å si opp kundeforholdet og skaffet meg kredittkort fra noen andre. Endret 15. mars 2019 av Zork 6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Dersom dette er ein reell forespørsel om unødvendig mykje informasjon, så ser eg ingen grunn til å fortsette å være kunde. Det er verdt å betale litt meir for å ha ein bank som ikkje blander seg oppi privatøkonomien din. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Nei, er ikke det. Se svar fra meg nå nettopp Anonymous poster hash: 343af...aa5 Heh! Var et sekund for seit ute da, vi postet ca. samtidig Men okey, jeg hadde ikke gitt den informasjonen så.. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 AE er jo en betalingstjeneste så de vil kanskje sjekke at du er betalingsdyktig? Koster vel et par hundre kr i året å ha AE kort. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 AE er jo en betalingstjeneste så de vil kanskje sjekke at du er betalingsdyktig? Koster vel et par hundre kr i året å ha AE kort. jo, koster en del å ha AE, kommer an på kortet. I tillegg kommer gjeldsregister snart så føre var prinsipp gjelder for flere aktører i dette gamet. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 AE er jo en betalingstjeneste så de vil kanskje sjekke at du er betalingsdyktig? Koster vel et par hundre kr i året å ha AE kort. Det burde de jo i så fall gjort før han fikk kortet og ikke i etterkant. Og uansett bør det vel holde med en standard kredittvurdering for noe sånt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Litt googling på engelsk sier at dette er vanlig med AE. De vil vite om du bruker mye. Ikke bare om du tjener mye. Dette problemet har jo ikke banken din om du skal ha et VISA eller MasterCard gjennom dem, de kan jo sjekke selv. Det kan ikke AE. Om du vil eller ikke er opp til deg. Jeg har i grunnen ikke vurdert AE på de siste 30 årene, tross reising til mange land. Geir 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Nei, koster ikke noe å ha kortet. Tidligere håndterte DNB kortene på vegne av American Express, men så tok de over selv. Selve Amex classic kortet er gratis, så er det noen kostnader ved bruk. Syns det virket så praktisk da jeg reiser endel i jobben, bruker kortet til fly og hoteller. Trenger ikke svar som: bare bytte kort ? Tar gjerne imot svar om de har lov til å be om dette. Anonymous poster hash: 343af...aa5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Når jeg fikk kortet så ringte jeg inn og ba om 10.000 kr i forhånds godkjent grense. Det var ikke noe problem fikk jeg som svar. Så bruker jeg 7000 og så stoppet de en transaksjon, ringte inn for å høre hva som skjedde og da svarte de med at jeg er tatt ut i kontroll uten nærmere forklaring. Dette til tross for at vi var enige om 10.000 i forhånds godkjent grense og at første fakturaen ble betalt tidsnok. Så de vet jo nøyaktig hvor mye jeg har tenkt å bruke hver måned. Så en kontroll over hvor mye jeg bruker,har de jo nå. Anonymous poster hash: 343af...aa5 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) AmEx er jo ikke noe billig kredittkort, så de vil vel kontrollere at du faktisk har mulighet til å betale tilbake når du bruker masse på en gang. Amex har aldri vært en av disse "vi gir deg 500k kreditt UTEN SIKKERHET" jalla greiene. Endret 15. mars 2019 av Bytex Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Det holder vel med lønnslippen da. Og faktum at første fakturaen ble betalt. Selvangivelse bør også holde syns jeg. Så de mistenkelig gjør kundene sine etter å ha inngått en kort avtale med de, kredittsjekken før avtale ikke nok ? Nei skjønner virkelig ikke at de skal ha detalj innsyn i mitt liv de siste 3 månedene. Anonymous poster hash: 343af...aa5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå