jae-ols Skrevet 11. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2020 Jeg har ingen tro på ikke-medisinske tiltak. For de som har kroniske søvnvansker hjelper det ikke en døyt. Det er kun sovemedisin som hjelper. (snakker om egne erfaringer) Og høre på en person doserer om hvordan du skal få sove er helt bort i natta. Totalt bortkastet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. desember 2020 Del Skrevet 11. desember 2020 Hugo_Hardnuts skrev (3 timer siden): De siste studiene som er blitt gjort på effekten av behandlingsintervensjoner ved insomni, viser at flere har effekt av ikke-medisinske tiltak som kognitiv atferdsterapi enn av medikamentell behandling: https://tidsskriftet.no/2006/08/norsk-forskning/kognitiv-atferdsterapi-er-bedre-enn-sovemedisiner Så hvor får du det fra at "ingen blir bedre av å være under behandling"? Jeg vil tro disse studiene har store mangler og ikke fanger opp større grupper som sliter. Det er trolig kun et mindretall som det er mulig å hjelpe, alle andre er holdt utenfor. Du må gjerne vise til dokumentasjon som tar for seg at grupper som har hatt insomni i årevis blir bedre av dette. De undersøkelser jeg har sett har tatt for seg yngre folk som selv mener de sliter litt med søvn, og for denne gruppen vil søvn trolig rette seg selv uansett. Ofte er også mennesker som har gått på andre typer medisiner utelatt fra studiene, og ergo er ikke studiet verdt papiret det er skrevet på. Mange av pasientene ville hatt større utbytte av medikamentell behandling, men dette får de aldri prøve. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 11. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2020 Jeg har ingen tro på dette. Det må det være lov å mene, på meg hjalp det ikke. Jeg har prøvd det meste. Søvnløshet er et alvorlig helseproblem, mange blir uføre. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 14 hours ago, Nidar2 said: Om denne mannen er en av de beste i verden blir jeg svært skeptisk. Det skal forøvrig lite til å få gjort et studie vitenskapelig. Om søvnklinikker i Norge støtter seg til dette og bruker grunnlaget forstår jeg hvorfor ingen blir bedre av å være under behandling. Jeg har fått betydelig bedre søvn etter at jeg så dette foredraget. Så det hjalp godt for meg. Hvis man ikke ønsker å prøve, ja så får man ihvertfall ikke bedre søvn. Å være skeptisk er fint, men blir skepsisen så uttalt at man lar vær å bruke mulighetene, så blir man ihvertfall ikke det granne bedre. Men sånn er det, man velger selv hva en ønsker. Til slutt handler det jo bare om oss selv. Min oppfatning er at de som har et åpent sinn, og prøver faktisk vitenskapelig dokumenterte anbefalinger, de vil åpenbart ha en større sjanse for suksess enn de som lar være. Jeg er tilhenger av vitenskap, så jeg lytter muntert,. Hadde jeg ikke stolt på artikkelen, er det faktisk kun meg selv det går ut over. 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 jae-ols skrev (11 timer siden): Jeg har ingen tro på ikke-medisinske tiltak. For de som har kroniske søvnvansker hjelper det ikke en døyt. Det er kun sovemedisin som hjelper. (snakker om egne erfaringer) Og høre på en person doserer om hvordan du skal få sove er helt bort i natta. Totalt bortkastet. Jeg vet ikke hva du har prøvd og ikke prøvd, men et faktum er ihvertfall at det er helt sikkert at noe ikke fungerer hvis du tror at det ikke vil fungere og lar være å prøve. Man skal også være forsiktig med å generalisere hva som (ikke) hjelper for alle ut fra egne erfaringer. Ja, det kan godt være at akkurat du ikke har effekt av ikke-medisinske tiltak, men det finnes mange som faktisk har effekt. Nidar2 skrev (11 timer siden): Jeg vil tro disse studiene har store mangler og ikke fanger opp større grupper som sliter. Det er trolig kun et mindretall som det er mulig å hjelpe, alle andre er holdt utenfor. Du må gjerne vise til dokumentasjon som tar for seg at grupper som har hatt insomni i årevis blir bedre av dette. De undersøkelser jeg har sett har tatt for seg yngre folk som selv mener de sliter litt med søvn, og for denne gruppen vil søvn trolig rette seg selv uansett. Ofte er også mennesker som har gått på andre typer medisiner utelatt fra studiene, og ergo er ikke studiet verdt papiret det er skrevet på. Mange av pasientene ville hatt større utbytte av medikamentell behandling, men dette får de aldri prøve. Du kan jo begynne med å kikke på den artikkelen jeg linket til og kilden den refererer til, før du kritiserer forskningen. Det er ihvertfall ikke snakk om yngre folk, slik du antar. Og man kan også utelukke at effekten hadde kommet uavhengig av behandlingstiltaket, altså er tilfeldig, ettersom man også har en kontrollgruppe som kun fikk placebo. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Både jeg og jae-ols har dårlig erfaring med melatonin. I tillegg hjelper ikke ønsketenkning og jeg tror ikke noen av oss har fått bedre søvn av forklaringer på både det ene og det andre samt av å se informasjonsvideoer. Ei heller har råd fra søvneksperter fra offentlig og privat helsevesen hjulpet. Dette er en svindelbransje hvor man kan tjene store lettjente penger. Kort fortalt har vi latt profesjonelle behandle oss uten resultat. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 12. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2020 Nidar2 skrev (1 time siden): Kort fortalt har vi latt profesjonelle behandle oss uten resultat. Meget godt skrevet. Helt enig. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Jeg underkjenner, som sagt, ikke deres opplevelse av at verken melatonin eller ikke-medisinsk behandling har hjulpet. Men der dere trår feil, er når dette generaliseres til at disse tiltakene ikke hjelper for noen som helst. For det viser forskningen at det gjør - faktisk at flere får hjelp av ikke-medisinske tiltak enn av medisiner (Zopiclone hadde ca like gode resultater som placebo). Da blir det feil å skrive at dette ikke hjelper (og enda verre, at det er svindel), selv om det ikke har hjulpet dere. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Nidar2 skrev (9 timer siden): Både jeg og jae-ols har dårlig erfaring med melatonin. I tillegg hjelper ikke ønsketenkning og jeg tror ikke noen av oss har fått bedre søvn av forklaringer på både det ene og det andre samt av å se informasjonsvideoer. Ei heller har råd fra søvneksperter fra offentlig og privat helsevesen hjulpet. Dette er en svindelbransje hvor man kan tjene store lettjente penger. Kort fortalt har vi latt profesjonelle behandle oss uten resultat. Og på samme måten har du enda flere i tråden her som har fått stor hjelp av melatonin og behandling av søvneksperter. At du gang på gang går ut og proklamerer at det er svindel og antyder at du vet bedre enn leger med ekspertise vedrørende medisinering er ikke bare dumt men og potensielt skadelig om personer som søker råd faktisk leser det du skriver og tar det seriøst. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Det som faktisk er farlig er å ikke ta søvnproblemer på alvor og servere melatonin som en løsning. Man finner tidsnok ut at det ikke hjelper slik at man kan få skikkelig hjelp. Som andre i tråden nevner så kunne man like godt spist non-stop. Det finnes nok av folk som faktisk får god hjelp av andre ordentlige medisiner og ikke slikt reseptfritt fjas. Forøvrig er det fint at noen finner roen i melatonin og kamille-te. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Siden det er så mange som forsvarer søvnklikkene her inne så ville det vært fint med en oppsummering over hvilke tiltak de tilbyr om vi ser bort i fra generelle søvnråd, behandling med melatonin og CPAP. En rangert rekkefølge over de mest vellykkede tiltakene ville vært fint (også hvilke medikamenter man lykkes best med). Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 12. desember 2020 Del Skrevet 12. desember 2020 Hvordan er det å "ikke ta søvnproblemer på alvor" å informere om behandling som forskning viser at har effekt? Dette minner litt om å diskusjonen som har vært rundt ME og behandling av denne, hvor man har forskningsmessig belegg for et behandlingsopplegg som fungerer for mange, men hvor de som da ikke får effekt eller ikke vil prøve, prøver å fremstille det som at de som blir bedre med behandlingen ikke hadde "ordentlig ME". Igjen, les den artikkelen jeg linket til over her og kilden bak denne. Der ser du hva slags behandlingstiltak man har undersøkt. For øvrig er det så godt som aldri slik at det er ett tiltak alene som gir varig effekt mot søvnvansker. Behandling av søvnvansker handler om mange tiltak over tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Hugo_Hardnuts skrev (10 timer siden): Hvordan er det å "ikke ta søvnproblemer på alvor" å informere om behandling som forskning viser at har effekt? Dette minner litt om å diskusjonen som har vært rundt ME og behandling av denne, hvor man har forskningsmessig belegg for et behandlingsopplegg som fungerer for mange, men hvor de som da ikke får effekt eller ikke vil prøve, prøver å fremstille det som at de som blir bedre med behandlingen ikke hadde "ordentlig ME". Igjen, les den artikkelen jeg linket til over her og kilden bak denne. Der ser du hva slags behandlingstiltak man har undersøkt. For øvrig er det så godt som aldri slik at det er ett tiltak alene som gir varig effekt mot søvnvansker. Behandling av søvnvansker handler om mange tiltak over tid. Jeg spør hva som normalt tilbys på en søvnklinikk. Hold deg til spørsmålet. Hva slags tiltak er det søvnklinikkene lyktes mest med? Trolig får man ingen gode svar fordi de ikke finnes. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Spørs jo hvordan du definerer "søvnklinikk". Men kognitiv atferdsterapi ved insomni er en behandlingsform som tilbys flere steder og som - igjen ref. artikkelen - har vist seg effektiv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Hugo_Hardnuts skrev (58 minutter siden): Spørs jo hvordan du definerer "søvnklinikk". Men kognitiv atferdsterapi ved insomni er en behandlingsform som tilbys flere steder og som - igjen ref. artikkelen - har vist seg effektiv. Nå var det andre tiltak jeg spurte om. Hva har de å tilby? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Spørsmålet ditt var: "...hvilke tiltak de tilbyr om vi ser bort i fra generelle søvnråd, behandling med melatonin og CPAP." Kognitiv atferdsterapi er et av disse andre tiltakene. Hvordan er det ikke et svar på spørsmålet ditt? Ellers er vel avspenningsøvelser og søvnrestriksjon teknikker man underviser i. Effekten av disse sitter jeg ikke umiddelbart på forskning på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Hugo_Hardnuts skrev (14 minutter siden): Spørsmålet ditt var: "...hvilke tiltak de tilbyr om vi ser bort i fra generelle søvnråd, behandling med melatonin og CPAP." Kognitiv atferdsterapi er et av disse andre tiltakene. Hvordan er det ikke et svar på spørsmålet ditt? Ellers er vel avspenningsøvelser og søvnrestriksjon teknikker man underviser i. Effekten av disse sitter jeg ikke umiddelbart på forskning på. Da sier vi takk til deg. Det var nøyaktig alt annet enn dette jeg tenkte på. Flere må gjerne bidra i diskusjonen. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Værsågod, hyggelig å kunne gi deg svar på det du lurte på. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Nidar2 skrev (35 minutter siden): Da sier vi takk til deg. Det var nøyaktig alt annet enn dette jeg tenkte på. Flere må gjerne bidra i diskusjonen. Fryktelig beleilig at du bare velger å ignorere de svarene som faktisk motbeviser påstandene dine, på den måten kan jo du alltid vinne en debatt i ditt eget hode Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. desember 2020 Del Skrevet 13. desember 2020 Evil-Duck skrev (37 minutter siden): Fryktelig beleilig at du bare velger å ignorere de svarene som faktisk motbeviser påstandene dine, på den måten kan jo du alltid vinne en debatt i ditt eget hode Er det noe du ikke forstår med spørsmålet mitt? Det lyder: Siden det er så mange som forsvarer søvnklikkene her inne så ville det vært fint med en oppsummering over hvilke tiltak de tilbyr om vi ser bort i fra generelle søvnråd, behandling med melatonin og CPAP. En rangert rekkefølge over de mest vellykkede tiltakene ville vært fint (også hvilke medikamenter man lykkes best med). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå