Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Melatonin?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Gjest 0239c...0e1
On 11/30/2020 at 4:29 PM, jae-ols said:

Hvor mange dager tar det før dette virker? Tatt det i fem dager nå og har ikke hatt blund på øyan. Utrolig skuffende , men kanskje som forventet. 

De reseptfrie sovepillene jeg kjøpte sa at det kunne ta to uker for full effekt. Bruksanvisningen til Circadin nevner ikke noe om dette men ser på google at halve testgruppen visstnok hadde fått effekt på under 3 uker.

Anonymous poster hash: 0239c...0e1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Gjest 0239c...0e1 skrev (2 timer siden):

De reseptfrie sovepillene jeg kjøpte sa at det kunne ta to uker for full effekt. Bruksanvisningen til Circadin nevner ikke noe om dette men ser på google at halve testgruppen visstnok hadde fått effekt på under 3 uker.

Anonymous poster hash: 0239c...0e1

Etter tre uker med minimal søvn så vil man nok ha effekt selv av sukkertøy, og for de aller fleste vil søvnen normaliseres før eller senere uansett.

Det er de med kroniske søvnvansker som sliter, og etter behandling på søvnklinikk vil de aller fleste forlate klinikken uten noen god løsning. Ja, man får gjerne utdelt snorkemaske og de blir sagt man venner seg til den over tid. De fleste legger maskineriet innerst i skapet, noe særlig med andre løsninger har de ikke å tilby.

Som mange andre medisiner gjør melatonin deg ofte litt trøttere om man får stor nok dose. Dessverre blir man ofte også trøttere på dagtid og vinningen går opp i spinningen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Etter tre uker med minimal søvn så vil man nok ha effekt selv av sukkertøy, og for de aller fleste vil søvnen normaliseres før eller senere uansett.

Det er de med kroniske søvnvansker som sliter, og etter behandling på søvnklinikk vil de aller fleste forlate klinikken uten noen god løsning. Ja, man får gjerne utdelt snorkemaske og de blir sagt man venner seg til den over tid. De fleste legger maskineriet innerst i skapet, noe særlig med andre løsninger har de ikke å tilby.

Som mange andre medisiner gjør melatonin deg ofte litt trøttere om man får stor nok dose. Dessverre blir man ofte også trøttere på dagtid og vinningen går opp i spinningen.

For det første so gjør ikke melatonin deg trøttere på dagtid vist du tar det slik det er ment å ta. 

Hva mener du med snorkemaske? CPAP? Isåfall er ikke det for å få deg til å sove bedre, det er for å motvirke at du bokstaveligtalt blir kvalt i søvne, og er en livsviktig maskin, for de som har behov for det vil det medføre en mye mye tidligere å død å "pakke den bort i skapet"... 

Ellers tok det 2-3 dager før jeg fikk god effekt fra Circadin ikke 3 uker. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

For det første so gjør ikke melatonin deg trøttere på dagtid vist du tar det slik det er ment å ta. 

Hva mener du med snorkemaske? CPAP? Isåfall er ikke det for å få deg til å sove bedre, det er for å motvirke at du bokstaveligtalt blir kvalt i søvne, og er en livsviktig maskin, for de som har behov for det vil det medføre en mye mye tidligere å død å "pakke den bort i skapet"... 

Ellers tok det 2-3 dager før jeg fikk god effekt fra Circadin ikke 3 uker. 

Mange erfarer at man blir trøttere på dagtid om man skal ha stor nok dose til å ha effekt om natten. 

CPAP gjør at du ikke våkner så ofte, så dette kan ha innvirkning på søvnen om man klarer bruke den.

Så i det det store og det hele er det ikke så mye hjelp man får.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

CPAP gjør at du ikke våkner så ofte, så dette kan ha innvirkning på søvnen om man klarer bruke den.

Hovedmålet til CPAP er å behandle søvnapné  og hypoventilasjon når en sover. disse tilstandene fører til at det bygges opp forhøyet karbondioksid i blodet som sakte men sikkert tar livet av deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 3.12.2020 den 19.03):

Etter tre uker med minimal søvn så vil man nok ha effekt selv av sukkertøy, og for de aller fleste vil søvnen normaliseres før eller senere uansett.

Det er de med kroniske søvnvansker som sliter, og etter behandling på søvnklinikk vil de aller fleste forlate klinikken uten noen god løsning. Ja, man får gjerne utdelt snorkemaske og de blir sagt man venner seg til den over tid. De fleste legger maskineriet innerst i skapet, noe særlig med andre løsninger har de ikke å tilby.

Som mange andre medisiner gjør melatonin deg ofte litt trøttere om man får stor nok dose. Dessverre blir man ofte også trøttere på dagtid og vinningen går opp i spinningen.

Hadde ingen virkning på meg. Totalt ubrukelig. Kan like gjerne ta Non-Stop. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 3.12.2020 den 19.09):

For det første so gjør ikke melatonin deg trøttere på dagtid vist du tar det slik det er ment å ta. 

Hva mener du med snorkemaske? CPAP? Isåfall er ikke det for å få deg til å sove bedre, det er for å motvirke at du bokstaveligtalt blir kvalt i søvne, og er en livsviktig maskin, for de som har behov for det vil det medføre en mye mye tidligere å død å "pakke den bort i skapet"... 

Ellers tok det 2-3 dager før jeg fikk god effekt fra Circadin ikke 3 uker. 

Jeg hadde ingen effekt. Totalt ubrukelig. Men jeg har Insomni.  Da er det ikke mye som hjelper.

Lenke til kommentar

hvilke symptomer har dere merket på melatonin ?

Jeg fikk det mot søvn, og startet på melatonin cirkadin devot tabletter. Når jeg mote de virket sa legen at jeg kunne heller begynne på natrol tabletter med direkte melatonin 5 mg. Jeg brukte disse i ca 2 år. Funket veldig greit når jeg tok en rett før sengetid. Var lettere å sovne, men kunne gjerne våkne utpå natten ... Men plutselig fikk jeg veldig dårlig kondis. Jeg ble andpusten og skikkelig sliten av å gå fra huset til bilen. Løftet jeg poser eller lignende ble jeg også skikkelig sliten. Dette varte i flere uker. Jeg tenkte det var på tide å gå til legen å se hva dette kunne være. Før jeg rakk det, gikk jeg tom for Natrol. Bare 3 dager etterpå var jeg uten tung pust og var ikke lenger sliten av å gå til bilen. Det var litt for tilfeldig, så jeg sluttet på dem med en gang. Det å ha så kort pust var faktisk ekkelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 93231...6c9

Fikk det på resept en gang av lege. Fant ut at det bare var mine søvnvaner som måtte justeres med egen fri vilje.

Fikk øyemigrene og en ansiktshud som ikke sprang tilbake raskt etter at du kniper den sammen. Var huden rundt øynene det påvirket. En venn møtte meg en dag de få dagene jeg prøvde dette ut, og sa at jeg så helt jævlig ut :)

Så jeg kuttet det tverrt etter dette. Hadde ingen glede av det, kun bivirkninger.

Anonymous poster hash: 93231...6c9

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (3 timer siden):

Hvilke råd kan gis til de med kroniske søvnplager? Der vet vi at sterk sovemedisin hjelper. Men er det noe annet? Jeg har hørt at 4-7-8 skal hjelpe. 

Alkohol hjelper, men det må mye til.

Bare litt alkohol gjør det verre.

Lenke til kommentar
14 hours ago, jae-ols said:

Hvilke råd kan gis til de med kroniske søvnplager? Der vet vi at sterk sovemedisin hjelper. Men er det noe annet? Jeg har hørt at 4-7-8 skal hjelpe. 

Ville anbefalt å se den videoen jeg posta tidligere. Der går de grundig gjennom søvn fra A til Å. Dette er en av verdens ledende eksperter på søvn, så jeg tror ikke du finner bedre råd enn der. Det er mye interessant å lære, og bedre å se den selv enn at jeg gjentar det her. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

1 innlegg forsvant. Påminner om vi holder en høflig og gode tone med hverandre. Enkelte kommentarer gjør man lurt i å ignorere, eller så kan man svare på en saklig måte hvorfor man er uenig.

Kommentarer/spørsmål på moderering skal som vanlig ikke tas i tråden, men i kategori for tilbakemeldinger eller på PM til meg. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (15 timer siden):

Ville anbefalt å se den videoen jeg posta tidligere. Der går de grundig gjennom søvn fra A til Å. Dette er en av verdens ledende eksperter på søvn, så jeg tror ikke du finner bedre råd enn der. Det er mye interessant å lære, og bedre å se den selv enn at jeg gjentar det her. 

 

Den finner jeg ikke. Når postet du den? Husk vi snakker om kronisk søvnløshet i over 20 år, så dette er alvorlig. Jeg er totalt utslitt av mangel på søvn og fungerer dårlig i det daglige, depresjoner følger med og angst for ikke å få sove. Kan en video løse problemet? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (53 minutter siden):

Den finner jeg ikke. Når postet du den? Husk vi snakker om kronisk søvnløshet i over 20 år, så dette er alvorlig. Jeg er totalt utslitt av mangel på søvn og fungerer dårlig i det daglige, depresjoner følger med og angst for ikke å få sove. Kan en video løse problemet? 

Den er postet i en annen tråd, men du trenger ikke se den. Det er en reklamekampanje for melatonin, kjøpt og betalt. Vi har allerede konkludert med at dette hormonet ikke hjelper deg.

Lenke til kommentar
On 12/8/2020 at 6:52 PM, jae-ols said:

Den finner jeg ikke. Når postet du den? Husk vi snakker om kronisk søvnløshet i over 20 år, så dette er alvorlig. Jeg er totalt utslitt av mangel på søvn og fungerer dårlig i det daglige, depresjoner følger med og angst for ikke å få sove. Kan en video løse problemet? 

 På ingen måte reklame for noe. Jeg skjønner at 20 års søvnvansker ikke bare kan løses. Men med årene, så har kunnskapen omkring søvn blitt stadig bedre. Professor i vitenskap innenfor døgnrytme holder et lengre foredrag om den viten man har om søvn, hvordan ytre faktorer påvirker søvnen og hvordan en selv kan bidra til bedre søvn. 

Det finnes nok svært få i verden som har bedre kunnskap om akkurat dette fagfeltet. Man må selv selvfølgelig velge å tro at dette er reklame og svada, men da vet jeg faktisk ikke hvor man har tenkt å bli klokere hen. Dette er vitenskapelig medisin, og resultatet av lengre forskning gjennom utprøving og innhenting av data. Akkurat den måten vi har fått all medisinsk kunnskap som har akselerert utviklingen innenfor medisin. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AnnonymG skrev (11 timer siden):

 På ingen måte reklame for noe. Jeg skjønner at 20 års søvnvansker ikke bare kan løses. Men med årene, så har kunnskapen omkring søvn blitt stadig bedre. Professor i vitenskap innenfor døgnrytme holder et lengre foredrag om den viten man har om søvn, hvordan ytre faktorer påvirker søvnen og hvordan en selv kan bidra til bedre søvn. 

Det finnes nok svært få i verden som har bedre kunnskap om akkurat dette fagfeltet. Man må selv selvfølgelig velge å tro at dette er reklame og svada, men da vet jeg faktisk ikke hvor man har tenkt å bli klokere hen. Dette er vitenskapelig medisin, og resultatet av lengre forskning gjennom utprøving og innhenting av data. Akkurat den måten vi har fått all medisinsk kunnskap som har akselerert utviklingen innenfor medisin. 

Om denne mannen er en av de beste i verden blir jeg svært skeptisk.
Det skal forøvrig lite til å få gjort et studie vitenskapelig.
Om søvnklinikker i Norge støtter seg til dette og bruker grunnlaget forstår jeg hvorfor ingen blir bedre av å være under behandling.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 7.12.2020 den 16.16):

Alkohol hjelper, men det må mye til.

Bare litt alkohol gjør det verre.

Det er jo et helt forskrudd råd å gi noen med søvnvansker, om ikke faktisk det aller verste! Alkohol er noe av det absolutt siste man bør ty til; da er benzo bedre. Alkohol gir svært dårlig søvn, i tillegg til fyllesyke (som er abstinenssymptomer) dagen derpå, i tillegg til alle de øvrige skadene som følger med overforbruk av alkohol.

Sitat

Om søvnklinikker i Norge støtter seg til dette og bruker grunnlaget forstår jeg hvorfor ingen blir bedre av å være under behandling.

De siste studiene som er blitt gjort på effekten av behandlingsintervensjoner ved insomni, viser at flere har effekt av ikke-medisinske tiltak som kognitiv atferdsterapi enn av medikamentell behandling: https://tidsskriftet.no/2006/08/norsk-forskning/kognitiv-atferdsterapi-er-bedre-enn-sovemedisiner Så hvor får du det fra at "ingen blir bedre av å være under behandling"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...