Gå til innhold

Reise til DubAi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På min første tur til Dubai trodde jeg at det var mulig å finne områder å gå rundt i, gamleby og slikt, men det er ikke i det hele tatt slik i Dubai. Det som gjelder er det du finner inne på hoteller/resorter og shoppingsentre. Dette er forståelig da det mye av året ikke er mulig å gå utendørs. Jeg prøvde å gå litt rundt om dagen i begynnelsen av novmber, men angret raskt. Heldigvis kunne jeg søke ly i luftavkjølte busskur. Kan anbefale Atlantis the Palm som hotell og Dubai Mall som shoppigmall. Med disse 2 er det masse å se og gjøre. Dubai Mall er på 21. plass i verden når det gjelder butikkareale, men på 2. plass når det gjelder totalt areale så det er mye ekstra der.

Pass også på at Dubai absolutt ikke er "Syden".

Du vil høre enkelte si at de kunne gjøre X, Y eller Z i Dubai uten noen problemer og så vil du kunne finne historier om at andre er strengt straffet for et samme. Dette betyr ikke at noen lyger. Det er et veldig strengt og konservativt land hvor rettvesenet ikke fungerer som vi er vant med, hvor alle ikke har de samme rettigheter og hvor mennesker kan ha liten verdi. De ønsker turisme og aksepterer derfor mye som egentlig er strengt forbudt. Skulle du komme i konflikt med noen, spesielt noen lokale eller politi, vil du derimot plutselig kunne bli veldig strengt straffet om du fx har drukket alkohol, om du har delt rom med noen du ikke er gift med eller kysset noen på offentlig plass. Mange tror dette er "syden" og skjønner altfor sent hvor store problemer de har kommet opp i.

Det er ikke å anbefale å aktivt spørre etter noe som kan være ulovelig i Dubai, slik som kopivarer kan være. Det kan godt være mulig at det selges enkelte steder, men å spørre etter noen ulovelig er som sagt ikke noen man gjør.

Det er mye spektakulært å se i Dubai og så lenge du ikke tror du er i "Syden", men holder deg på matta, ikke slenger med leppa og ikke fornærmer noen så burde det normalt ikke oppstå problemer.

Lenke til kommentar

Enig i det robertaas skriver. Jeg blir ganske forundret når trådstarter snakker om å finne fake ting i Dubai. Det er å leke med ilden.

Når man ser TV programmet Dubai airport, forstår man hvor annerledes det er der, vedrørende konservativt land. Det vi kaller overtro er dominerende. Mange bøker blir konfiskert, mobiler osv inndratt. Røyk, snus, alkohol osv er det ultimatum Haram.

F.eks. om man tar med en eventyrbok til sine barn, vil man bli konfrontert med det av "moralpolitiet" som her fullmakt til dette. Det er omtrent som å tenke Norge for 300 år siden.

Jeg har ikke vært der, men sett en del dokumentarer pga min interesse for kultur og noen verdensdeler sin dyrkelse av overtro.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Røyk, snus, alkohol osv er det ultimatum Haram.

Det er faktisk ikke totalforbud mot alkohol. Det er flere steder de har fått lisens til å servere alkohol. At de har lov til å servere betyr imidlertid ikke at du har lov til å drikke der. For å kunne drikke eller transportere den minste mengde alkohol trenger du en spesiell lisens. De fleste turister og også mange vestlige som bor i Dubai er ikke klar over dette, men siden myndighetene ønsker turisme ser de gjennom fingrene med dette så lenge turistene ikke er involvert i en konflikt.

Og selv om man har skaffet deg lisens til å drikke og transportere alkohol (det regnes som transport av alkohol om du er på offentlig sted med over 0,00 i blodet) så vil utagenende adferd eller kjøring av bil med over 0,00 i blodet fortsatt være strengt forbudt, og kan bli raskt og brutalt straffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...