dkvam Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Hei! Mulig dette er et dumt spørsmål , men... Hvordan gjør jeg det når jeg skal filme en mørk/halvmørk setting? Når jeg redigerer materialet ser jeg at kvaliteten blir helt elendig på de mørke omerådene. Istedet for å bli skikkelig sort , så blir det "grautete sort med prikker " , hvis dere skjønner. Hvordan løser profesjonelle dette problemet? Blir det manipulert på data etterpå , eller benytter man optikk på kameraet som gjør dette bra? Likens , hvis man skal filme en stjernehimmel eller en måne , så støter man bort i det samme problemet : altfor lite lys!! Håper noen eksperter har muligheten til å hjelpe meg litt! Takker for svar! Btw , bruker et Sony VX-1000E til å filme med. 3CCD Endret 21. desember 2003 av dkvam Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Har du eksperimentert med manuell eksponering og fokusering? Umulig å bruke automatikk ved slike forhold. Lenke til kommentar
Erik1234 Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Det eneste jeg gjorde var å hente den sykeste lyskasteren jeg kunne finne og koble til den med en 30meter lang kabel. Da virket det bedre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Film i skumringen, still ned blender (exposure), importer, gjør bildet litt blålig, still ned brightness og opp kontrast. Voila! Prøving og feiling. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Takk for svarene! Skal lære meg litt mer om de forskjellige innstillingene på kamera. Er det noen som vet av en guide som forklarer om ting som bruk av eksponering , hvitbalanse +++ ?? Er temmelig Newbie , og kan rent lite! Men læreviljen er stor! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) Drit i manualer og alt det der. Lær deg å gjøre det selv. Du må nesten se hva som er best når du er på location. Les heller manualen til kameraet og finn ut hvor du kan stille inn diverse ting, så prøver du deg selv. Her kan du lese mer om kunsten å filme lavbudsjett og hva du bør huske på o.l. Endret 25. desember 2003 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Gunnar Grønlund Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Svart er vanskelig, men kontrast er stikkordet. Altså må du ha lys, Noen strif her og der. Og selvfølgelig må du kutte ut alt som heter auto i denne filmingen. Problemet er jo også tv-mottakerne som har dårlig svartlåsing. Kanskje er opptakene bedre enn du får sett dem. Et triks er å lure kameraet først med blenderautomatikken inne, ved å lyssette et hvitt ark som skyves halvveis inn i bildet. Så låser du eksponeringen der (tar over på manuell) for så å fjerne arket. Voila Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 svart er vanskelig ja, men husk at alle profesjonelle bruker lys så lenge det er meninga at noe skal sees i bildet. Om du tenker at det skal se helt svart ut på skjermen, men uten å være uinteressant er det viktig med skikkelig fete lydeffekter som holder seeren interessert. Men som sagt, om du ser "mørke" på film med enkelte lysglimt innimellom, så er det lyskastere dem bruker, MEN med blåfilter!.. Blått filter er jo veldig viktig ja. Om dere ikke har filter, men kun en lyskilde kan dere bruke hvitbalansen. Ta da manuell hvitbalanse på noe som er gult i stedet for hvitt. Blåfilteret er for å emulere månelys ofte, eller "kaldt nattelys". lykke til. Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 En "nattscene" eller "mørk" scene er IKKE MØRK!! Alle amatørne tror at en mørk scene skal være mørk!! men NEI!! fordi: vet du hva naboen din f.eks har stilt lyse på tv forno? NEI! Hvis du f.eks ser på en film og ser på noen nattscener! Er de egentlig spesielle mørke?? NEI! Så derfor: bruk nokk av lys til en "nattscene" + bruk manuell fokus!! Lenke til kommentar
kb1908 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Kvifor må men bruke blåttfilter??? Korleis er det å lyse opp eit ark som reflekterer lyset på personene. Kva slags farge bør arket vera??? Lenke til kommentar
vegaroy Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Det er liksom en REGEL at blått = mørke. Og det tar seg veldig godt ut på tv 8se alt av programmer a la idol, spelemasnprisen osv osv...masse blått) Men jeg vil anbefale dere til å teste grønt også. Det er ofte enda kulere enn blått for å skape en "nattfølelse" Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) Takk for alle svarene jeg har fått , har lært mange ting her!! Men den opprinnelige bekymringen min lå på når jeg for et opptak må filme "ekte" mørke. Motivene mine sist sommer besto av halvmørke himmelbilder og lyn. Resultatet ble mye grums på filmen i de mørke områdene , og selvsagt et fokus problem etter lynet . (Som jeg klarte å unngå når jeg lærte å slå av autofokus! ) Hvordan gjør proffene det når de filmer en nattehimmel med måne for f.eks en naturdokumentar? bruker de redigeringsprogram for å glatte over bildet kanskje? Takker for fremtidige svar!! God pinse! Edit: Når jeg leste gjennom alt skikkelig så så jeg at det lå mange gode svar på dette spørsmålet , uansett tar gjerne imot innspill!! Endret 28. mai 2004 av dkvam Lenke til kommentar
Large Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 (endret) kan man ikke filme om dagen også redigere lyset i et program så d ser ut som d er natt? Endret 31. juli 2004 av Large Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Vil nok ikke se så veldig bra ut. Men du kan jo alltids prøve, da gjør du alle fargene blå, og tar ned bildet litt i "brightness" vil jeg tro. Aldri prøvd, men jeg tror ikke det vil virke så veldig bra. Du kan jo prøve - fins ikke bedre måte å finne ting utav på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå