Gå til innhold

Athlon XP 2800+ vil ikke starte helt som forventet


EaP

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig oppgradert fra en XP 2000+ (T-bred) til en XP2800+ (Barton). Min PC i hovedtrekk:

Hovedkort: MSI KT3 Ultra 2.

Ram: 2 x Apacer 256 MB PC2100 CL 2.0

1 x TwinMos 256 MB PC2100 CL 2.5

GPU: Geforce Ti4400 med Zalmann passiv kjøling

PSU: Forton-Source 300 W

 

Problemet er at den ikke vil gå på 2800 som forventet. Jeg har FSB på 133 Hzt og multiplier på 12,5 slik den gamle prosessoren brukte, og da fungerer det. Men setter jeg FSB opp til 166 slik jeg har trodd den skulle være siden dette er en Barton vil ikke maskinen starte. Den kommer noen ganger halvveis, men stopper enten opp eller restarter. VCore er på 1,63. Hva gjør jeg galt? Innstillinger i Bios? Dårlig kjøling? (Trodde egentlig ikke det, nå ligger temp på 45 grader målt i Fuzzy Logic og 42,5 med ekstern probe. Har også nyeste "spiker"-kjøler og svær, stillegående vifte fra Zalman. Er det minnet som er for dårlig? Er det hovedkortet? Har nettopp oppgradert Bios til siste versjon, og nettsiden til MSI sier at siste versjon skal støtte denne prosessoren.

 

Har noen en god ide som kan hjelpe meg videre?

 

mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært inne på sidene til MSI igjen, og ser nå at HK ikke støtter mer enn 200/266 FSB..., så det er vel også her problemet ligger, i tillegg til for sen RAM. Nå rusler maskinen på 151 FSB og 12,5 i multipl., core fortsatt 1.63. Så enden på det hele er vel å kjøpe nytt HK og ny RAM. Eller kanskje jeg skulle kjøpe den nye 64 bit fra MD, nemlig Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache til 2000.- , nytt HK og ny ram...., selv om det blir dyrt da....

 

- Eirik

Lenke til kommentar
Hvilken BIOS versjon har du ?

 

Følgende er klippet fra siste biosoppdatering:

KT3 Ultra / KT3 Ultra2 / KT3 Ultra-ARU / K7T266 Pro2-A (MS-6380E) V5.7 BIOS Release

Note: This BIOS is intended for MS-6380E PCB with KT266A & KT333 chipset. K7T266 Pro2-A & K7T266 Pro2-RU dont use the same BIOS

----------------------------------

 

1. This is AMI BIOS release

 

2. This BIOS fixes the following problems of the previous version:

-Support AMD Barton XP3000+ (FSB333) CPU (For KT3 Ultra2 Only)

-Add "CPU Halt Command Detection" item in the BIOS Setup

-Fixed ATI 8500 AGP card cannot be used

 

Det var derfor jeg kjøpte denne prosessoren, jeg trodde den skulle gå på mitt system. Den gjør jo for så vidt det, men ikke på den hastigheten jeg trodde.

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...