Gå til innhold

Y ute av sekken: – Bilen vil ha funksjonalitet som en SUV, men kjøre som en sportsbil, sier Musk


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Som sagt, jeg er overrasket over hvor lite den selger med tanke på at så mange har ventet på denne bilen i en årrekke. Det er da min mening og skjønner ikke hvorfor jeg ikke får ha den i fred.

 

Mulig bilen er for kostbar, hvem vet. Men godt det kommer flere å flere alternativer så folk blir happy med å bytte over:)

Jeg er også overrasket over hvor lite Model Y selger, ikke sett en eneste her i området enda. Helt utrolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demobiler?

 

Så en i dag med 'nye e-tron' i tydelige bokstaver på siden. Parkert på utsiden av en idrettshall så det kan ha vært en Møller-ansatt som lånte den i helga og benyttet anledningen til å kjøre ungene på håndballkamp..

Den jeg passerer daglig på vei til jobb har ingen logoer som jeg har sett, har dog sett noen demobiler med logo ja! Men om det stemmer det som er sagt tidligere, 2500 biler til juni så er det fortsatt overraskende lite. Vi får se fremover. Håper salget går bra:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget var at Y er ikke i salg (eller i det minste har ikke blitt levert til kunder enda), på samme måte som Audi e-tron.

 

Nei det er ikke på samme som e-tron. Det er rundt 400 e-tron registrert i Norge og de er solgt og produsert. Model Y er verken solgt eller produsert enda. Ikke skulle den ha vært på veien heller. Så jeg vill si det er en vesentlig forskjell som egentlig ikke trenger forklaring.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, har Audi levert bare 400 eksemplarer av E-tron 55.

Når går de til skifteretten mon tro?

Det er ikke sikker de trenger det, jeg mener, Nokia finnes jo ennå.. :p

 

Greia er at de ikke har levert noe som helst. De 400 er demobiler og den slags. Bilene skulle vært ute hos kunder allerede før jul men ble utsatt. Før helga så jeg flere poster på elbilforum fra kunder som skulle få bilene sine i dag men det er ingen rapporter i dag om at noen faktisk fikk dem. Kanskje de er for opptatt med å kjøre den nye bilen sin til å lage en 'jeg har fått bilen min'-tråd. ;)

 

På den annen side er det heller ingen sutring fra noen som ikke fikk bil i dag allikevel. Ingen data..

 

 

Det er ikke helt strålende å utsette levering i 3 måneder, har de satt produksjonen på pause i mellomtiden eller har de produsert for lager? Jeg tror Audi har dype nok lommer til å tåle begge deler..

Lenke til kommentar

Skal si Tesla aksjen begynner å bli interessant nå. Skal den fortsette nedover og sprenge igjennom gulvet, eller nærmer vi et nivå det kan være greit å ta et lodd på? 

 

Den nærmer seg faktisk priser den var på ved første gang tilbake i Februar 2014. 

Dette vil jeg si er kritisk. Går den igjennom gulvet her nå, så er det ingen som vet hvor langt ned den skal gå, da den har hatt stor respekt for 200 glidende gjennomsnitt gjennom hele perioden gående oppover. Nå er det faktisk rett under. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Nei det er ikke på samme som e-tron. Det er rundt 400 e-tron registrert i Norge og de er solgt og produsert. Model Y er verken solgt eller produsert enda. Ikke skulle den ha vært på veien heller. Så jeg vill si det er en vesentlig forskjell som egentlig ikke trenger forklaring.. 

 

Så en E-Tron utenfor butikken i går, og bare noen meter unna, sto en i-Pace. Må si E-tron var massiv i størrelsen, utvendig. Noe mere strømlinjeformet enn standard Audi SUV, men grillen ser for meg bare rar ut. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg syns e-tron ser litt "klumpete" ut i virkeligheten, kontra bildene. Men mulig den plutselig klær sommerhjula litt mer, og da kan det plutselig være en mye penere bil med en gang :)
 

Forskjell på et firma som utelukkende satser på hel-elektrisk, og et firma som har bein å gå på fra før av. 

Ja, Tesla startet i et lite hjørnet i et lite verksted, mens Audi på sin side har tilgang til lokaler og produksjonsteknikk som Tesla nå først begynner å få
 

Poenget er at dere er ekstremt kjappe med å rasle med sablene om Tesla er før/etter på tidsestimatene, men når Audi gjør det samme så er det liksom "greit" og man hører ingenting. Jeg syns det er trist å lese så mye motstand her inne, fra deg også - du begynte med at du vurderte TM3 til å regelrett skrive innlegg etter innlegg med noe som ligner mer på "jeg pisser på" enn "jeg vurderer".

Det må være lov å stikke fingeren i jorda en gang i blant. Er du ikke enig? For er det én ting Tesla gjør akkurat nå, så er det å produsere biler i ekstremt kvanta kontra resten av elbil-bransjen. Så hyggelig om dere som ikke liker Tesla i alle fall kan gi de litt kudos for akkurat dette, for det er fortjent, særlig siden de er nyoppstartet

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ja, Tesla startet i et lite hjørnet i et lite verksted, mens Audi på sin side har tilgang til lokaler og produksjonsteknikk som Tesla nå først begynner å få

 

Poenget er at dere er ekstremt kjappe med å rasle med sablene om Tesla er før/etter på tidsestimatene, men når Audi gjør det samme så er det liksom "greit" og man hører ingenting. Jeg syns det er trist å lese så mye motstand her inne, fra deg også - du begynte med at du vurderte TM3 til å regelrett skrive innlegg etter innlegg med noe som ligner mer på "jeg pisser på" enn "jeg vurderer".

 

Det må være lov å stikke fingeren i jorda en gang i blant. Er du ikke enig? For er det én ting Tesla gjør akkurat nå, så er det å produsere biler i ekstremt kvanta kontra resten av elbil-bransjen. Så hyggelig om dere som ikke liker Tesla i alle fall kan gi de litt kudos for akkurat dette, for det er fortjent, særlig siden de er nyoppstartet

Ro ned pølsa. 

 

1. Jeg bare poengterte at utsettelser er greit når man har andre bein å gå på. Når pengene renner inn et annet sted, og utviklingen ikke tok den farten de kanskje trudde i staten, så ser jeg grunnen til at det tok lengre tid enn det gjorde. 

 

2. Jeg har ikke skrevet så mye om utsettelser? Jeg har forsvart utsettelser ettersom det som oftest omhandler planer, og ikke spådommer. Man kan ikke spå fremtiden, og dermed er det helt normalt at utsettelser foregår. Enten det er hos Audi, eller hos Tesla. 

 

3. Jeg har da hele tiden sagt at jeg fint kan kjøpe en Tesla. Men jeg må jo først og fremst like bilen jeg kjøper? Jeg syns Tesla Model S og X er kurante biler, men Model 3 og nå Y er ikke noe for meg. 

 

Om du aldri har fått med deg at jeg har skrytt Tesla for hva dem har gjort, så er du blind for det selv, og kun leter etter "galle" for å kunne skrive positivt om Tesla selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som kritiserer Tesla her gjør det mer saklig argumentasjon. I motsetning til hva f.eks bshagen gjør i innlegget under mot hydrogen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1835948&p=24832454

 

Audi har neppe noe hastverk med å produsere veldig mye elbiler. De selger andre biler mens de kan vente på at det blir mer lønnsomt å produsere elbiler. Det totale markedet for elbiler er fortsatt relativt lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Audi har neppe noe hastverk med å produsere veldig mye elbiler. De selger andre biler mens de kan vente på at det blir mer lønnsomt å produsere elbiler. Det totale markedet for elbiler er fortsatt relativt lite.

 

 

Audi selger et par millioner biler i året, og er en del av Volkswagen-gruppen, som også inkluderer merker som Porsche og har flere elbiler på markedet (e-Golf), og enda flere på vei (Taycan m.fl). Totalt selger de noe over 10 millioner biler hver år.

 

Med en omsetning på 2 200 000 000 000 norske kroner i året, og en netto fortjeneste på rundt 165 000 000 000, så blir noen hundre biler til noen få nordmenn ikke mer en liten avrundingsfeil i regnskapet til V.A.G.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...