bshagen Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Hvor mange biler har Tesla levert innen juni mon tro? 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Hvor mange biler har Tesla levert innen juni mon tro? Ikke vet jeg, men jeg kan nærmest garantere at det ikke blir en million biler i året, slik Musk lovet 4. mai 2016. Til hans forsvar, så har han bare litt over fem år igjen til han har lovet å kolonisere Mars, så han er sikkert veldig opptatt ? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Ikke vet jeg, men jeg kan nærmest garantere at det ikke blir en million biler i året, slik Musk lovet 4. mai 2016. Til hans forsvar, så har han bare litt over fem år igjen til han har lovet å kolonisere Mars, så han er sikkert veldig opptatt ? De skulle aldri levere 1mill biler i Norge uansett. Tesla har levert ut ca 3000 biler til nå i år. Gruser alt som er i dette landet 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 (endret) Ikke vet jeg, men jeg kan nærmest garantere at det ikke blir en million biler i året, slik Musk lovet 4. mai 2016.Han har da ikke lovet noe som helst. Han har estimert, og Musk er kronisk optimist. 1 mill/år skjer nok først neste år. Når fabrikken i Shanghai er skikkelig i gang. Til hans forsvar, så har han bare litt over fem år igjen til han har lovet å kolonisere Mars, så han er sikkert veldig opptatt ?Som sagt, han lover ingenting som helst. Og han fokuserer heller ikke egentlig på å kolonisere Mars - han fokuserer på å ordne transportutfordringene til Mars, slik at det er mulig å kolonisere Mars. Han håper NASA og andre aktører vil bidra med nyttelastene som muliggjør koloniseringen. Planen er å lande de første menneskene på Mars i 2024, men de ville trolig bare være der til neste vindu for retur til jorden, altså ca 1,5 år. Og det er ikke overraskende om dette sklir noen år. Endret 17. mars 2019 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Stort sett en forhøyet utgave av Model 3. Det ser altså ut til at den største konkurrenten til Model Y, blir Model 3. Spenstig å konkurrere med seg selv.Konkurrere med seg selv? Du kan se på Y som en variant av 3 som skal holde salget av model 3-plattformen skyhøyt oppe også etter at ventelistene på 3 har blitt banket ned som lovet. Men det blir vel vridd til noe negativt det også.. På tide med gravøl.Nå så søtt - nok en "Tesla er død"-spådom. Så oppfinnsomt! Tror du bør passe på levra med det forbruket av gravøl. Model uglY.. men hadde den hatt brenselceller så hadde du syntes den er fin? Helt ærlig nå! Konkurrere med seg selv er ikke mine ord: "The Model Y will use about 75 percent of the same parts as Tesla’s low-cost Model 3, CEO Elon Musk said. That makes the Model Y “likely to cannibalize the Model 3,” Morgan Stanley analyst Adam Jonas said." https://www.cnbc.com/2019/03/15/heres-what-wall-street-analysts-are-saying-about-teslas-model-y-underwhelming-no-surprises.html Når alle aksjonærene i Tesla reagerer med å sende aksjen ned 5% på noen timer etter at denne bilen ble presentert, så er det vel ikke min mening som er den viktigste. Det er vel ganske åpenbart at det store flertallet av de som følger med på Tesla ikke synes særlig om denne bilen. Det er et faktum. Hadde flertallet elsket det de så, så hadde kursen gått 5% opp i stedet. Man trenger ikke være en analytiker for å forstå dette :-) Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Nei? Jeg vet ikke om de har leveringsproblemer. Men det kan være en mulig årsak. Men jeg vet som sagt ikke. ... Planen var å levere til kunder fra desember men på grunn av et-eller-annet som måtte oppdateres/godkjennes først har bilene blitt stående hos forhandler helt til nå. På elbilforum er det flere e-tron kjøpere som sier at de skal få hente sin bil i morra, altså 18/3. Så for øvrig en parkert e-tron i dag(demobil). Siden jeg akkurat har hentet meg en Model 3 er den ikke aktuell for meg men jeg synes bare det er positivt at de som ønsker seg en litt stor SUV fra Audi nå har fått et elektrisk alternativ. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Planen var å levere til kunder fra desember men på grunn av et-eller-annet som måtte oppdateres/godkjennes først har bilene blitt stående hos forhandler helt til nå. På elbilforum er det flere e-tron kjøpere som sier at de skal få hente sin bil i morra, altså 18/3. Så for øvrig en parkert e-tron i dag(demobil). Siden jeg akkurat har hentet meg en Model 3 er den ikke aktuell for meg men jeg synes bare det er positivt at de som ønsker seg en litt stor SUV fra Audi nå har fått et elektrisk alternativ. Ja missforstå meg rett, jeg synes det er kjempe bra! Men er overrakset over at ikke flere har blitt utlevert. Som sagt kjenner jeg ikke til alle detaljene. Om det stemmer som det ble sagt her over at de skal levere ut 2500 biler innen juni så er det jo mega tregt. Men absolutt bra at det er ett alternativ, og det virker som en solid og bra bil! selv om den er litt tørst Har dog stort og solid batteri, så spiller liten rolle. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Konkurrere med seg selv er ikke mine ord: "The Model Y will use about 75 percent of the same parts as Tesla’s low-cost Model 3, CEO Elon Musk said. That makes the Model Y “likely to cannibalize the Model 3,” Morgan Stanley analyst Adam Jonas said." https://www.cnbc.com/2019/03/15/heres-what-wall-street-analysts-are-saying-about-teslas-model-y-underwhelming-no-surprises.html Jeg driter i hvem som sa det først. Det er du som bringer det inn i tråden og da må du vel klare å stå for utsagnet? Du hadde vel ikke sitert det om du var uenig? 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 (endret) Konkurrere med seg selv er ikke mine ord: "The Model Y will use about 75 percent of the same parts as Tesla’s low-cost Model 3, CEO Elon Musk said. That makes the Model Y “likely to cannibalize the Model 3,” Morgan Stanley analyst Adam Jonas said." https://www.cnbc.com/2019/03/15/heres-what-wall-street-analysts-are-saying-about-teslas-model-y-underwhelming-no-surprises.html Når alle aksjonærene i Tesla reagerer med å sende aksjen ned 5% på noen timer etter at denne bilen ble presentert, så er det vel ikke min mening som er den viktigste. Det er vel ganske åpenbart at det store flertallet av de som følger med på Tesla ikke synes særlig om denne bilen. Det er et faktum. Hadde flertallet elsket det de så, så hadde kursen gått 5% opp i stedet. Man trenger ikke være en analytiker for å forstå dette :-) Å forsøke å tilskrive noen som helst mening bak et kursfall er ganske fånyttes. Jeg følger med på aksjekursen til Tesla, og det er ikke uvanlig at kursen går opp etter dårlige nyheter og ned etter gode nyheter. Noen grunner for dette: - Gode nyheter er ikke så gode som mange ønsket. - Dårlige nyheter er ikke så dårlige som mange fryktet. - "Buy the rumor, sell the news." - Shorts ønsker å få det til å virke som positive nyheter er negative, ved strategiske salg rett etter positive nyheter. - Makro-effekter påvirker kursen. - Andre ting påvirker kursen, som at det lekker ut nyheter ujevnt til markedet. (Jeg hørte f.eks om nedbemanningen i januar dagen før den ble offentlig. De store aktørene hørte trolig om det noen dager før det igjen, om ikke uker.) Når det er sagt, så var det enkelte uventet negative ting på Model Y lanseringen. For det første var det ventet produksjonsoppstart i slutten av 2019. Det offisielle målet ble høsten 2020. Det er altså nesten ett år senere enn ventet. For det andre var det mange som hadde et håp om en "one more thing" på slutten av presentasjonen. F.eks facelift på S/X. De forhåpningene ble ikke innfridd. For det tredje brukte Tesla lite tid på å faktisk gå gjennom fordelene til Model Y, noe som får den til å virke lengre ut i tid og mindre gjennomtenkt. Når det gjelder det at Model Y vil kunne kannibalisere salget av Model 3, så tror jeg det stemmer, til en viss grad. Det er nok til dels derfor Tesla ikke forsøker hause opp Model Y særlig, inntil de faktisk er i en posisjon til å levere Model Y. Det er nok også derfor de forsøke komme med priser og specs, slik at folk ikke blir sittende på gjerdet for lenge. Men en viss kannibalisering er helt greit. Om Tesla kunne enten solgt 1 mill Model 3, eller solgt 500k Model 3 og 1 mill Model Y, så er det siste så klart å foretrekke. Endret 17. mars 2019 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Jeg tror det er tilnærmet likegyldig om Tesla selger 0,5M model 3 + 1,0M model Y eller omvendt. Men jeg er ganske sikker på at Tesla selger flere 3+Y enn de ville solgt om de valgte å produsere enten kun 3 eller kun Y. Tidsmessig tror jeg også det er veldig lurt at Y og 3 ikke ble lansert samtidig, men at at når produksjonen av 3 synker så øker den tilsvarende for Y. Dette gir en optimal utnyttelse av produksjonslinjene. 4 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Ja missforstå meg rett, jeg synes det er kjempe bra! Men er overrakset over at ikke flere har blitt utlevert. Som sagt kjenner jeg ikke til alle detaljene. Hvorfor det? De har jo gjerne skalert produksjonen for å dekke det de anslår som å være den løpende globale etterspørselen. Det er neppe noe mål å dekke inn flere års oppdemt etterspørsel på noen få uker, da ville de sannsynligvis stått der med en dyr og overdimensjonert produksjonslinje etter kort tid. Dette er jo en svært dyr bil med begrenset apell utenfor norge. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 (endret) Tesla har solgt 500 000 snart. Så hvorfor skal Audi bare selge 2500 når det er helt tydelig at etterspørselen er der? Endret 17. mars 2019 av bshagen 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Hvorfor det? De har jo gjerne skalert produksjonen for å dekke det de anslår som å være den løpende globale etterspørselen. Det er neppe noe mål å dekke inn flere års oppdemt etterspørsel på noen få uker, da ville de sannsynligvis stått der med en dyr og overdimensjonert produksjonslinje etter kort tid. Dette er jo en svært dyr bil med begrenset apell utenfor norge. Jeg sier bare det er overraskende, trodde den skulle selge bedre. Det står i de tidligere innleggene også.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Jeg sier bare det er overraskende, trodde den skulle selge bedre. Det står i de tidligere innleggene også.. Jeg ser ikke noe om hvor mye som er solgt (I.e. forpliktende kontrakter underskrevet) Jeg ser bare en leveringsplan. på 2500 biler de neste tre månedene. Jeg har sett anslag på at de planlegger å bygge ca 20000 i året av den modellen, i så fall er jo 2500 i kvartalet en stor andel for bare norge. (Så kan det jo hende at anslagene er feil) Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Det er fortsatt ikke i nærheten av ambisiøst nok, når vi veit at markedet er der 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Jeg sier bare det er overraskende, trodde den skulle selge bedre. Det står i de tidligere innleggene også..Salget er nok hemmet av at ikke en eneste bil er levert kunde ennå. Første leveranse til kunde kommer visst i morra, Audi lar nok høre fra seg om noen dager/uker hvis de synes de har noe å melde. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Det kan jo hende at Audien ikke er interessant nok? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Jeg ser ikke noe om hvor mye som er solgt (I.e. forpliktende kontrakter underskrevet) Jeg ser bare en leveringsplan. på 2500 biler de neste tre månedene. Jeg har sett anslag på at de planlegger å bygge ca 20000 i året av den modellen, i så fall er jo 2500 i kvartalet en stor andel for bare norge. (Så kan det jo hende at anslagene er feil) Som sagt, jeg er overrasket over hvor lite den selger med tanke på at så mange har ventet på denne bilen i en årrekke. Det er da min mening og skjønner ikke hvorfor jeg ikke får ha den i fred. Mulig bilen er for kostbar, hvem vet. Men godt det kommer flere å flere alternativer så folk blir happy med å bytte over:) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Salget er nok hemmet av at ikke en eneste bil er levert kunde ennå. Første leveranse til kunde kommer visst i morra, Audi lar nok høre fra seg om noen dager/uker hvis de synes de har noe å melde. Hva? Jeg har da sett flere i området her? Passerer en så og si hver morgen til jobb. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. mars 2019 Del Skrevet 17. mars 2019 Hva? Jeg har da sett flere i området her? Passerer en så og si hver morgen til jobb.Demobiler? Så en i dag med 'nye e-tron' i tydelige bokstaver på siden. Parkert på utsiden av en idrettshall så det kan ha vært en Møller-ansatt som lånte den i helga og benyttet anledningen til å kjøre ungene på håndballkamp.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå