Gå til innhold

Tesla Model Y får opptil syv seter og nesten 500 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Barneseter? Er du i stand til å være seriøs? Kan jeg spørre om hvor høy du er og om du har prøvd baksetene? For rapportene tilsier at høye personer ikke har problemer med baksetene i Model 3 etter at de ble revidert. Dette har jeg jo også vist deg en video på, der en fyr på ca 2m ikke har noe problemer med plass i det hele tatt :hmm:

Jeg skrev barneseter i hermetegn, det betyr at det ikke skal tas bokstavlig.

Voksne er ofte mer følsomme for dårlig ergonomi, og vil derfor lettere reagere på seter som ikke er fullverdige.

 

Videoen du gav meg tidligere viste jo nettopp hvor dårlig benplass og mangel på lårstøtte, designet til Tesla Model 3 har på sine bakseter.

Det er godt tak høyde plass, men det er ikke dette som er problemet.

 

Enda verre blir det når frem setene er i laveste posisjon, da står setet helt nede på gulvet slik at passasjerene bak ikke kan sette føttene under setet.

 

Det er tydelig at fokuset til Tesla har vært å mer lage en "to seter" sportslig bil med lav luftmotstand, enn en fullverdig 5 seter sedan.

 

 

Her er forøvrig videoen du gav meg:

 

http://youtu.be/TmD0AkVoYU0?t=257

 

"Tons of room"...

Har egentlig vansker med å forstå hvordan denne videoen kan tolkes som noe annet....

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva hjelper det med tiltro, når du ikke en gang har prøvd en Tesla Model 3? Du drar jo konklusjoner ut av ingenting her jo? 

Det handler om tilbakemeldinger fra tester og min egen erfaring med andre Tesla modeller. Kommer nok til å prøvekjøre M3 snart.

Lenke til kommentar

Det handler om tilbakemeldinger fra tester og min egen erfaring med andre Tesla modeller. Kommer nok til å prøvekjøre M3 snart.

Foreslår at du gjør det, for M3 er en helt annen type bil. Så kan du jo heller komme med konklusjoner fremfor «konklusjoner» som egentlig bare er synsing ;)

Lenke til kommentar

Liker du flest mulig knapper? Vet ikke om du har lagt merke til det men samfunnet er på vei bort fra fysiske knapper. Mobiltelefoner, nettbrett, kasseapparater, diverse selvbetjeningsmaskiner osv er stort sett knappeløse. Den tradisjonelle bilindustrien henger stort sett 10-20 år bak slike trender (ref kassettspillere som ble levert i biler lenge etter kassettens død) men de andre kommer nok til å følge etter Tesla med langt færre knapper enn i dag.

Ja faktisk. Eg er ikkje noko tilhengar av at alt skal inn i skjermar med touch. Det ser kanskje fancy ut, men går ofte på bekostning av brukarvenlegheita. Eit døme er universalfjernkontrollane til Logitech. Eg såg på utvalget og blant anna den med ein touchskjerm der det meste føregår, men det blir for mange operasjonar og eg er nesten alltid avhengig av å flytte blikket ned på kontrollen for å operere den. Eg valgte heller ein enklare (og rimelegare) modell med kun knappar. Då er det ein knapp for å skifte kanal og eg kan operere den i blinde.

 

At alle knappar her i verda blir bytta ut med skjermar er altså ikkje utelukkande positivt. I ein bil vil eg gjerne ha knappar som kun har ein funksjon. Dei er lett tilgjengelege og eg kan utføre det meste i bilen med enkeltoperasjonar. Dette gjeld ikkje berre Tesla. Dei fleste bilar kjem i dag med ein skjerm der du kan styre diverse. Eg skulle til dømes gjerne hatt ein knapp for rattvarme i staden for 3 trykk på skjermen.

 

Eit anna aspekt er kvaliteten på skjermen. Tesla har gjerne ein god touchfunksjon, men det er mange skjermar her i verda som er vanskelege i bruk og ein må trykke fleire gonger for å få respons, samt at du ikkje alltid har noko tilbakemelding. Med ein knapp får du gjerne ei haptisk tilbakemelding i form av eit klikk eller at brytaren går litt inn. Då veit du at du har fått det til med ein gong.

 

Eg er mest opptatt av veien i bilen, så om dashbordet har mange knappar og greier så er det heilt greitt. I det miljøet vil eg heller ha god funksjonalitet enn eit stilreint uttrykk.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja faktisk. Eg er ikkje noko tilhengar av at alt skal inn i skjermar med touch. Det ser kanskje fancy ut, men går ofte på bekostning av brukarvenlegheita. Eit døme er universalfjernkontrollane til Logitech. Eg såg på utvalget og blant anna den med ein touchskjerm der det meste føregår, men det blir for mange operasjonar og eg er nesten alltid avhengig av å flytte blikket ned på kontrollen for å operere den. Eg valgte heller ein enklare (og rimelegare) modell med kun knappar. Då er det ein knapp for å skifte kanal og eg kan operere den i blinde.

 

 

 

Jeg kjøpte også en universalkonroll, men syntes det var mer komplisert enn å sjonglere med 3 fjernkontroller og jeg foretrekker fortsatt å ha full kontroll med 3 fjernkontroller.

 

Har ikke prøvekjørt Tesla ennå, men hastighetsmåleren på skjermen ser helt forferdelig ut

Hadde fortrekket en skjerm rett foran føreren med slikt, adskilt fra alt annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nybiler med bensin eller diesel blir selfølgelig ikke ulovlig å kjøpe fra 2025 Bare å akseptere det

Tiden vil vise :D Om det er 2025 eller 2030, nye fossilbiler blir ulovlige til slutt ;) Skal bli digg!

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Alle partier bortsett fra FrP (som sa kanskje) sa ja til å gjøre (rene?) diesel og bensinbiler ulovlig etter 2025 i forkant av forrige stortingsvalg. De gjorde det sammen til og med foran kamera en av de siste partilederdebattene.

Lenke til kommentar

ELbiler er ikke bedre på noen måte for veldig mange av oss usnsett hvordan man vrir på det. Kan de rulle minst 100mil uten lading i minusgrader, kan lades overalt uten problem og batteriene blir renere å produsere så kan vi kanskje begynne å snakke. Men det er mange år frem i tid om det vil skje. Derfor kan ikke diesel eller bensinbiler kuttes ut før om svært mange år heller.

Ting utvikler seg hele tiden så innen den tid er ELbil ut.

100 mil hadde vært "kjekt å ha", men 500 holder egentlig i massevis.

 

Batteriene blir stadig renere å produsere, men alt i dag er det mye mer miljøvennlig å lage batterier enn å brenne olje på tanken.

 

Elektrisitet er det stort sett over alt, men lademuligheter bygges ut i takt med utbredelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...