Gå til innhold

Tesla Model Y får opptil syv seter og nesten 500 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så får vi se om de klarer å levere i slutten av 2021.

 

Blir ikke å reservere, er mange historier at folk som reserverte model 3 i 2016 ikke har fått bil enda. Mens andre fikk bil etter 2 uker etter bestilling

 

Ja, eg tviler. Altså at de leverer mye ila 2021 her hjemme.

 

Det du sier er helt sant, jeg reserverte i mars 2016 og bestilte 3'en i desember. Venter enda uten noen dato for utlevering...

Det som er fordelen denne gangen er at en ikke reserverer, en bestiller. Dvs at en får prisen i dag og det er max en betaler. Setter de prisen opp får en billigere bil, setter de prisen ned justerer de prisen ned(ser en på tidligere tesla historie iallefall). 

 

Men, jeg kommer ikke til å bestille jeg heller. 

Lenke til kommentar

Så får vi se om de klarer å levere i slutten av 2021.

 

Blir ikke å reservere, er mange historier at folk som reserverte model 3 i 2016 ikke har fått bil enda. Mens andre fikk bil etter 2 uker etter bestilling

 

Bilen har blitt levert i ganske nøyaktig én måned. Antar Performance er prioritert. I det store og hele er dette ingenting. Skjønner at folk synes det er kjipt, men de aller fleste som forhåndsbestilte, får nok bilen sin veldig veldig snart.

Lenke til kommentar

Bilen har blitt levert i ganske nøyaktig én måned. Antar Performance er prioritert. I det store og hele er dette ingenting. Skjønner at folk synes det er kjipt, men de aller fleste som forhåndsbestilte, får nok bilen sin veldig veldig snart.

 

Ikke prioritert. Pr nå ser det veldig tilfeldig ut spør du meg, og at flest leveres til østlandet. Det er bare ett kaos uten like tror jeg, som er hovedproblemet. Jeg klarer meg dog, men er litt lei av å ikke vite noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilen har blitt levert i ganske nøyaktig én måned. Antar Performance er prioritert. I det store og hele er dette ingenting. Skjønner at folk synes det er kjipt, men de aller fleste som forhåndsbestilte, får nok bilen sin veldig veldig snart.

Vel, 

 

En kompis reserverte og bestilte LR i 2016, sort med AP, og enda ikke fått noe beskjed om utlevering

 

En annen reserverte forrige mandag, og skal hente bil i neste uke. Samme specc.

 

Tror bare de ikke har helt kontroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, 

 

En kompis reserverte og bestilte LR i 2016, sort med AP, og enda ikke fått noe beskjed om utlevering

 

En annen reserverte forrige mandag, og skal hente bil i neste uke. Samme specc.

 

Tror bare de ikke har helt kontroll

Nei, det er nok helt riktig. Det er utrolig mange biler som skal leveres ut på veldig kort tid. Tviler på de ble satt på båt i riktig rekkefølge osv. Vi fikk vår Model S på litt over 3 måneder. Naboen som bestilte Model X samme uke, fikk ikke bilen før 3 måneder etter oss.

Lenke til kommentar

 

Samme stygge interiøret som TM3.

 

Liker du flest mulig knapper? Vet ikke om du har lagt merke til det men samfunnet er på vei bort fra fysiske knapper. Mobiltelefoner, nettbrett, kasseapparater, diverse selvbetjeningsmaskiner osv er stort sett knappeløse. Den tradisjonelle bilindustrien henger stort sett 10-20 år bak slike trender (ref kassettspillere som ble levert i biler lenge etter kassettens død) men de andre kommer nok til å følge etter Tesla med langt færre knapper enn i dag.

Knapper for de mest brukte funksjonene er enklere å forholde seg til når blikket burde være andre steder, som feks. på vegen.

Det er ingen tvil om at det var enklere å gå og skrive samtidig med gammeldage "knappetelefoner" enn dagens touch telefoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter å ha sett Skoda sin Vision IV, blir jo denne bare flau å se på. 

Prisingen av Model 3 og Y satt opp mot Vision IV og Polestar 2 viser nok at forpranget til Tesla ihvertfall ikke ligger på produksjonskostnader. Hadde større forhåpninger til Model Y. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Samme stygge interiøret som TM3.

 

Liker du flest mulig knapper? Vet ikke om du har lagt merke til det men samfunnet er på vei bort fra fysiske knapper. Mobiltelefoner, nettbrett, kasseapparater, diverse selvbetjeningsmaskiner osv er stort sett knappeløse. Den tradisjonelle bilindustrien henger stort sett 10-20 år bak slike trender (ref kassettspillere som ble levert i biler lenge etter kassettens død) men de andre kommer nok til å følge etter Tesla med langt færre knapper enn i dag.

Knapper for de mest brukte funksjonene er enklere å forholde seg til når blikket burde være andre steder, som feks. på vegen.

Det er ingen tvil om at det var enklere å gå og skrive samtidig med gammeldage "knappetelefoner" enn dagens touch telefoner.

Siden øyene skal pekes mot veien. Hvordan sjekker man f.eks speil eller blindsone?

Må man pugge alle knappene utennatt før man kjører en "vanlig" bil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen ligger i hvor lenge du må ta øynene av veien. 

Nettopp. Og da er det overlegent med Teslas store og intuitiv skjerm som bidrar til at brukeren kjapt kan bl.a.:

- Slå av og på funksjoner.

- Plotte inn adresse i NAV.

- Finne sangen man har lyst til å høre på.

etc. etc.

 

Kontra: masse knapper og en jalla styringsenhet (i.e. BMWs hjul) på en liten skjerm med Bosch sin komfyr-OS.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Forskjellen ligger i hvor lenge du må ta øynene av veien. 

Nettopp. Og da er det overlegent med Teslas store og intuitiv skjerm som bidrar til at brukeren kjapt kan bl.a.:

- Slå av og på funksjoner.

- Plotte inn adresse i NAV.

- Finne sangen man har lyst til å høre på.

etc. etc.

 

Kontra: masse knapper og en jalla styringsenhet (i.e. BMWs hjul) på en liten skjerm med Bosch sin komfyr-OS.

 

Knapper er fullstendig overlegent til vanlige ting en bruker ofte. Jeg har nesten kjørt i autovernet eller kommet på feil side mange ganger med å prøve å stille noe via skjermen i MS. Etterhvert som stemmestyring blir bra så vil jo forsåvidt det problemet forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Og da er det overlegent med Teslas store og intuitiv skjerm som bidrar til at brukeren kjapt kan bl.a.:

- Slå av og på funksjoner.

- Plotte inn adresse i NAV.

- Finne sangen man har lyst til å høre på.

etc. etc.

 

Kontra: masse knapper og en jalla styringsenhet (i.e. BMWs hjul) på en liten skjerm med Bosch sin komfyr-OS.

 

Dette er tøys. 

 

Sier ikke at BMW's hjul er det optimale, men Teslas system er ihvertfall ikke det optimale. 

 

Det mest optimale vil jeg faktisk påstå er en grei styringsenhet satt opp til HUD/AR direkte i ruta. Glem skjermen, den er bare irriterende og svær i Tesla. 

 

En av våres svakheter er synet med vårt fokus. Vi bruker 1 sekund på å skifte fokus fra nærme til langt unna. Med AR så kan man prosjektere informasjonen i det samme fokusområdet vi allerede har når vi kjører. Dermed er det langt overlegent noen skjerm. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha sett Skoda sin Vision IV, blir jo denne bare flau å se på. 

Hadde ikke sett Vision IV før så måtte google litt. Dette må vel være den styggeste CUVen jeg har sett hittil :( Vel, hver sin smak. Dessuten er det vel bare konseptskisser, med 22" hjul og alt mulig annet rart som neppe blir med over i produksjonsutgaven. Med den fronten blir det ingen klasseledende lav luftmotstandskoeffisent ihvertfall. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...