Gå til innhold

Tesla Model Y får opptil syv seter og nesten 500 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Det spiller enorm rolle jo...

Om du så må 1000 meter opp betyr det ikke at opp og nedatigningen er den samme i bratthet og lengde.. Du kan faktisk fint kjøre opp med bratt stigning, fortsette videre å ha ekstremt slakk nedstigning på andre siden av fjellet og også ha flere flate partier osv for så å kjøre en helt annen vei tilbake. Var vist ekstremt vanskelig å forstå dette?? Kjørt lite bilturer eller?

 

giphy.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

500mil holder i massevis ja?

 

Ikke så veldig mye renere å masseprodusere store batteripakker idag enn å utvinne olje. Men det kommer seg sakte men sikkert. Men batteriteknologien man har idag er ubrukelig for å få alle over på elektrisk. Hadde aldri kunnet ha elektrisk så ræva dårlig som det er idag.

 

Mange steder i verden uten strøm..

Lademuligheter bygges ikke ut i takt med utbredelsen nei.. Det er en grunn til mange klager på elendig tilgang på lademuligheter

Jeg mente selvsagt 500 km.

 

Jo, det er renere å produsere batterier enn å holde på med olje. Er du klar over hvor ekstremt mange enorme oljelekkasjer som har vært, for eksempel?

 

De stedene som ikke har strøm vil neppe ha fossilbiler heller.

Lenke til kommentar

Ellers er det noen som vet virkningsgraden på regenereringen? Forbruket må vel gå opp om en kjører 100km i bakker og berg, enn om en kjører 100km på flat mark?

 

Noen har forsøkt å sette tall på dette og har kalkulert med at det for en Nissan Leaf med 24kWh batteri "koster" 1,5kWh per 300 meter oppover, mens det regeneres 0,75 til 1 kWh per 300 meter nedover. Dvs. det går med 0,5 til 0,75 kWh mer på en kjøretur der det går 300 meter opp og ned i forhold til helt flatt.

Lenke til kommentar

Noen har forsøkt å sette tall på dette og har kalkulert med at det for en Nissan Leaf med 24kWh batteri "koster" 1,5kWh per 300 meter oppover, mens det regeneres 0,75 til 1 kWh per 300 meter nedover. Dvs. det går med 0,5 til 0,75 kWh mer på en kjøretur der det går 300 meter opp og ned i forhold til helt flatt.

Interessant. Uansett har ikke fossilbiler den fordelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...