bshagen Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Det spiller enorm rolle jo... Om du så må 1000 meter opp betyr det ikke at opp og nedatigningen er den samme i bratthet og lengde.. Du kan faktisk fint kjøre opp med bratt stigning, fortsette videre å ha ekstremt slakk nedstigning på andre siden av fjellet og også ha flere flate partier osv for så å kjøre en helt annen vei tilbake. Var vist ekstremt vanskelig å forstå dette?? Kjørt lite bilturer eller? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 500mil holder i massevis ja? Ikke så veldig mye renere å masseprodusere store batteripakker idag enn å utvinne olje. Men det kommer seg sakte men sikkert. Men batteriteknologien man har idag er ubrukelig for å få alle over på elektrisk. Hadde aldri kunnet ha elektrisk så ræva dårlig som det er idag. Mange steder i verden uten strøm.. Lademuligheter bygges ikke ut i takt med utbredelsen nei.. Det er en grunn til mange klager på elendig tilgang på lademuligheter Jeg mente selvsagt 500 km. Jo, det er renere å produsere batterier enn å holde på med olje. Er du klar over hvor ekstremt mange enorme oljelekkasjer som har vært, for eksempel? De stedene som ikke har strøm vil neppe ha fossilbiler heller. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Ellers er det noen som vet virkningsgraden på regenereringen? Forbruket må vel gå opp om en kjører 100km i bakker og berg, enn om en kjører 100km på flat mark? Noen har forsøkt å sette tall på dette og har kalkulert med at det for en Nissan Leaf med 24kWh batteri "koster" 1,5kWh per 300 meter oppover, mens det regeneres 0,75 til 1 kWh per 300 meter nedover. Dvs. det går med 0,5 til 0,75 kWh mer på en kjøretur der det går 300 meter opp og ned i forhold til helt flatt. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Noen har forsøkt å sette tall på dette og har kalkulert med at det for en Nissan Leaf med 24kWh batteri "koster" 1,5kWh per 300 meter oppover, mens det regeneres 0,75 til 1 kWh per 300 meter nedover. Dvs. det går med 0,5 til 0,75 kWh mer på en kjøretur der det går 300 meter opp og ned i forhold til helt flatt. Interessant. Uansett har ikke fossilbiler den fordelen. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Poenget ditt var at fossilbiler takler slikt bedre? hørt om regen? Slipper å måtte stå ett øde sted uten strøm da? Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 3. april 2019 Del Skrevet 3. april 2019 Gif av at du knuser PCen din for du ikke forstår noe altså? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå