Gå til innhold

Vil ikke automatisere: Norges siste manuelle bomstasjon kan være bemannet til 2025


Anbefalte innlegg

Landets nedrigste bomstasjon, der elbiler betler fullpris, stikk i strid retningslinjer fra stortingen. Og motorsykler betaler en ganske stiv pris også.

Tenk når det kommer et følge på 50 motorsykler. Alle skal stoppe, av med hanskene, åpne jakken, finne lommeboka, betale, putte tilbake lommeboka, stenge jakken, ta på hanskene, starte motorstkkelen, og kjøre frem.

Hvordan er det mulig å vurdere at dette er en bedre løsning? Det er helt latterlig tregt og uøkonomisk. Den eneste grunnen jeg kan se, er sysselsetting.

Kanskje motorsykler burde begynne med bombrikker ? så slipper de og strippe uten musikk til showet :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det også sendes ut et utall bompengebrikker til ulike adresser, folk som sier opp avtalene sine skal administreres, folk med problemer med brikkene må ha support, noen må kunne ta i mot feilmeldinger midt på natta, typisk vaktselskaper som har fått autorisasjon til å styre bommene hvis det skulle være noen med problemer, så må uteblivende betaling gies inkassovarsel og selges til inkassoselskaper osv. Så kommer selvsagt vedlikehold på selve stasjonene, med oppdatering av satser, skifting av skilt, reparasjon av nedkjørte/skadde ting, fjerning av kråkereir, søk etter jordfeil, vedlikeholde datasystemet, regnskap og revisjon.

 

Altså en hel masse ting folk flest ikke tenker på, men som koster penger. Ting som kunne vært eliminert hvis pengene ble tatt inn ved å øke skatten med 0,x% i stedet for.

 

Det er jo en grunn til at vi er et av verdens dyreste land å bo i. Vi godtar ørten "ubetydelige" påslag fordi det "koster så lite per gang" at vi driter i å kritisere det. Men summerer vi opp alle disse ørten små kostnadene blir det veldig mye til sammen.

 

Trodde de fire millionene skulle dekke drift av de to fysiske bommmene. Men hvis det skal dekke alt, inklusive hele bøtteballetten av innbetalinger og administrasjon av bombrikker. Men det hele kunne kanskje effektiviseres betraktelig? Legg ned styret, ta bort bombrikkene og de fysiske bommene (om de finnes) og baser alt på skiltgjenkjenning. Og totale utgifter ville bli redusert til sånn ca 500.000 per år!

Lenke til kommentar

Tja, bortsett fra at skiltgjenkjenning er langt i fra ufeilbart. Litt snø på skiltene så er blir de uleselige. Fjernlys på = vanskelig å lese. Ligge tett bak en campingbil = uleselig fra den vinkelen. Underkjølt regn som fryser på kameraet = uleselig. osv.

 

Ellers så kan man flytte finansieringe over til statsbudsjettet slik at rike betaler mer enn fattige og man får en halv million mer til veibygging hvert år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trodde de fire millionene skulle dekke drift av de to fysiske bommmene. Men hvis det skal dekke alt, inklusive hele bøtteballetten av innbetalinger og administrasjon av bombrikker. Men det hele kunne kanskje effektiviseres betraktelig? Legg ned styret, ta bort bombrikkene og de fysiske bommene (om de finnes) og baser alt på skiltgjenkjenning. Og totale utgifter ville bli redusert til sånn ca 500.000 per år!

Det beste forslaget jeg har hørt til dags dato, er å drite i alle bomstastasjonene. Fordi vi allerede har betalt inn mange ganger så mye i bilrelaterte avgifter, som det veiutbygging og vedlikehold faktisk koster.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Trodde de fire millionene skulle dekke drift av de to fysiske bommmene. Men hvis det skal dekke alt, inklusive hele bøtteballetten av innbetalinger og administrasjon av bombrikker. Men det hele kunne kanskje effektiviseres betraktelig? Legg ned styret, ta bort bombrikkene og de fysiske bommene (om de finnes) og baser alt på skiltgjenkjenning. Og totale utgifter ville bli redusert til sånn ca 500.000 per år!

Det beste forslaget jeg har hørt til dags dato, er å drite i alle bomstastasjonene. Fordi vi allerede har betalt inn mange ganger så mye i bilrelaterte avgifter, som det veiutbygging og vedlikehold faktisk koster.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Anne Mari Sandshamn skrev (9 timer siden):

Og i morgen 1.jul 2020 blir den gratis :) Takket være FRP :) En stor festdag for Averøy og Kristiansund. Nå blir det greit å være pendler begge veier :)

Takk for at du meldte deg inn her for å dele det gledens budskap med oss. ?

Ser fram til neste rundtur over Averøya og Kr.sund på motorsykkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...