Ariston Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Hei. Jeg er 100% uføre og har nå under noe unormale omstendigheter kommet i arbeid. Har fullført 4 arbeidsuker med gjennomsnittlig 33 timer i uken. Som uføre kan jeg tjene 38753 kr uten konsekvenser. Med 200 kr i timen har jeg i teorien tjent 26400 allerede. Om jeg fortsetter slik tar det ikke lang tid før jeg er over grensen. Det jeg har regnet med frem til er at NAV kutter tilsvarende 65% av uføretrygden av det jeg tjener over grensen. Det er forståelig, men ikke så hyggelig. Så jeg lurer på om det finnes måter å.. begrense dette på? For eksempel frynsegoder? Har ikke så mange ideer. Noen form for svart arbeid er uaktuelt, også om dette regnes som svindel på noe måte. Da er det bare å glemme det, men vil forhøre meg tilfelle det er noen muligheter. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Nå debatterte jeg lenge med meg selv om jeg skulle svare her, for det blir ikke noe jussmessig, så moderatorer får bare slette posten hvis de føler for det. Ville bare skrive at, det er jo helt suverent at du finner en plass i samfunnet hvor du kan bidra, selv som uføretrygdet. Du bør dog likevel ha en finger på solidaritetsfølelsen, at regelverket er som det er av en grunn. Det er andre som skal inn i arbeidslivet, som ikke har sikkerhetsnettet og den faste inntekten du har som uføretrygdet. Du bør også ansé deg selv som heldig, for at du er frisk nok til å bidra. Jeg vil heller anbefale deg å tenke slik: At du heller kan dra arbeidslysten ut over lenger tid, og fylle tiden med andre hobbyer, så du ikke løper risiko for å slite deg ut og forverre hva enn diagnosen for uføretrygden er, og du kanskje mister evnen til å jobbe og være i aktivitet. Likevel, hvis du virkelig føler du liker jobben, og tror du kan stå i den i den mengden du nå gjør over lang tid, så kan man jo sette opp et regnestykke basert på tallene du har gitt: 33 timer per uke x 47 (regner med 5 uker ferie) = 1551 x 200 kr/t = 310 200 kr per år 310 200 - 38 753 = 271 447 kr 271 447 - 65% = 95 006.45 Så, du vil likevel tjene nesten 100 000 kr i året ved å jobbe mengden du gjør. Dét er jo en anselig sum i tillegg til uføretrygden, og særlig hvis det er en jobb du føler er givende og meningsfull. 176 449.55 kr vil gå til staten i ekstra skatt. Det er jo noe du bør være stolt av å bidra med. Det er en nyansert problemstilling. Jeg vet ikke om noen juss som kan tilsi om du kan jobbe uten form for avkortning eller frynsegoder. Kanskje Krikkert eller noen med erfaring vet. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Du burde jo bare jobbe så lenge du kan, ta kutten, og være en stolt skattebetalende arbeider 4 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Jeg har forståelse for at du synes det er bittert å miste 65% av uføretrygden, men det du må tenke på her, er at du får uføretrygd i tillegg til det får gjennom jobben. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) På "dine sider" hos NAV dott no finner du en kalkulator hvor du kan regne ut hvor mye trygden reduseres i forhold til lønn, dersom du ikke allerede har prøvd den?Hvor mye trygden reduseres har noe med hvor høy din inntekt var før du ble ufør, og er individuelt.Generelt vil du aldri tape på å jobbe, men etterhvert som du tjener penger selv er det naturlig at trygdeutbetalingene, som tross alt er skattepengene til oss andre, reduseres. All lønnsinntekt teller i utgangspunktet med, unntaket er kapitalinntekter, for eksempel dersom du kan få deler av betalingen i utbytte eller fakturere fra eget selskap hvor du tar utbytte, men du kan risikere en gjennomskjæring dersom det hele er konstruert for å slippe trekk i trygden. Endret 15. mars 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Hei. Jeg er 100% uføre og har nå under noe unormale omstendigheter kommet i arbeid. Har fullført 4 arbeidsuker med gjennomsnittlig 33 timer i uken. Hei. Som uføretrygdet betyr det at du ikke har mulighet til å jobbe grunnet sykdom. Dersom du faktisk jobber og tjener penger så skal du i grunnen ikke ha denne trygden. Er du nå såpass på beina at du klarer dette så mener jeg man skal be om å få trygden midlertidig stoppet.. Men, om dette er noe du bare prøver deg på, for å se om hvor lenge du klarer, så kjør på! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) I den nye ordningen kan man jobbe så mye en greier. Man beholder trygden til man når 80% av tidligere lønn. Endret 15. mars 2019 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Alternativet er selvsagt å starte et firma, og organisere det sånn at pengene kommer inn der. Dette fører imidlertid til at du ikke får brukt pengene. Når du senere ikke lenger er i stand til å jobbe, kan du ta ut penger tilsvarende fribeløpet årlig, som "lønn" eller utbytte. Se på det som sparing. Personlig mener jeg likevel at uføretrygd er noe man skal ha fordi man ikke kan jobbe. Om uføretrygden reduseres med 65%, får du altså 35% i gave fra staten, penger du "egentlig" ikke skulle hatt. Disse er "premie" for at du har vært på ballen og skaffet deg arbeid du kan klare, på tross av at du har en sykdom som begrenser deg. Hvis du kjenner etter i ryggraden din, kjenner du forhåpentligvis at disse pengene i tillegg til lønn, er nok. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 men ikke så hyggelig. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 At noen kan jobbe fra tid til annen betyr ikke at de greier det over tid. Med tanke på at prosessen tar årevis, er ikke uføretrygd noe folk kan si fra seg annenhver uke etter hvordan helsa svinger. Du burde heller stille deg positiv til at folk som sliter får jobbe når de kan. 4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) At noen kan jobbe fra tid til annen betyr ikke at de greier det over tid. Med tanke på at prosessen tar årevis, er ikke uføretrygd noe folk kan si fra seg annenhver uke etter hvordan helsa svinger. Du burde heller stille deg positiv til at folk som sliter får jobbe når de kan. Hvem er det du svarer til? Jeg sier ikke at folk skal si fra seg uføretrygden, men at de skal følge de reglene som gjelder. I den nye ordningen kan man jobbe så mye en greier. Man beholder trygden til man når 80% av tidligere lønn. Når kom dette? Gjelder det kun for nye trygdede? Endret 15. mars 2019 av Emancipate Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Reglene med jobb samtidig som man er uføre kan være noe komplisert, og noe forvirrende.. Men i utgangspunktet har man en frigrense, og derreter blir man trukket utifra enten inntekt eller hvor mye man faktisk jobber.. Så det er ikke noen enkel regnestykke... Man kan lese litt om det her: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd Det er også noe NAV selv anbefaler om man har krefter til det.. En uføretrygd er for å sikre at man har en stødig og fast inntekt. Man vil ikke miste eller bli fratatt denne om man jobber formye ett år.. Endret 15. mars 2019 av Krozmar Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Du får trøste deg med at regjeringen jobber for at arbeidsevenen kan revurderes. Da er det best at folk ikke viser noen som helst arbeidsinnsats for da kan de bli friskmeldt etter andres skjønn. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Du får trøste deg med at regjeringen jobber for at arbeidsevenen kan revurderes. Kommer forhåpentligvis aldri til å skje, poenget med endringene var jo at uføre skulle kunne jobbe så mye de orker, uten å bli straffet hverken økonomisk eller i form av revurderinger, slik det kunne være tidligere. Dersom man som ufør gjør så godt man kan, å finner seg en jobb, så er det rimelig lite konstruktivt å straffe de ved å redusere uføregraden. Har man fått varige uføreytelser, så er man forhåpentligvis såpass syk at man ikke klarer å jobbe permanent, men dersom man til tider klarer å jobbe noe, eller finner en stilling man kan stå i, så bør uføreytelsene i aller høyeste grad opprettholdes, men det er selvfølgelig rimelig at trygden reduseres etterhvert som man tjener egne penger. Endret 15. mars 2019 av 0laf Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Kapittel 3. Reduksjon av uføretrygd på grunn av inntekt mv. Ny § 3-5 skal lyde: § 3-5 Hvilende rett til uføretrygd ved vesentlig endring i inntektsevnen Ved vesentlige endringer i inntektsevnen, se folketrygdloven § 12-10 andre ledd første punktum, beholder den uføre retten til å få tilbake ytelsen med opprinnelig uføregrad i fem + fem år, ved å melde ifra til Arbeids- og velferdsetaten. Det er et vilkår for hvilende rett at den uføre har meldt ifra om endringen i inntektsevnen senest innen tre måneder etter at vedkommende har tatt arbeid eller oppdrag, eller har startet virksomhet. Dersom den uføre melder ifra etter at en offentlig myndighet har gjennomført eller varslet kontroll av vedkommendes arbeidssted eller virksomhet, kan likevel ikke hvilende rett innvilges. Uføre bør sette seg til i en stol og aldri gjøre noe som helst i tilfelle kontroll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå