Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte russebil. Medfølgende batterier var defekte. Selger kaller det bagatell.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er en gjeng på seks stk fra Kr.sand som reiste opp til Bergen da vi handlet en russebil i en høy prisklasse (ca 110K). Bilen ble fortalt at alt var klart til bruk. Dvs. tut å kjør.

 

Bakre dørhåndtak er defekt. Alle batteriene er defekte. Kostet ca 5300,- for nye. Vært litt små-ting her og der.

 

Informerte selgerne om batteriene. De påsto at de ikke trengte å gjøre noe med dette siden de lagret bilen i god tro om at alt fungerte. Altså bilen har stått lagret fra Mai 2018 til Februar 2019 uten noe som helst for vedlikeholds lading, eller utkobling av batterier. Batteribanken var helt død. Under 10V og er kast. 

Dette er jo en unødvendig stor regning for oss, men selgerne avsier dette som at dette er en liten bagatell. 

 

Har jeg en sak her?

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha sagt at selger skulle betale for nye batterier FØR jeg byttet batterier. Hvis selger ikke hadde gått med på det hadde jeg krevd å heve kjøpet. Men det er jo litt seint nå. Hvis du tenker at dette er en kamp du vil ta, bør du vurdere å sende skriftlig klage til selger. Les nederst på siden fra forbrukerrådet.

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Lenke til kommentar

Hvordan foregikk handelen? Hva ble avtalt? Betalte dere hele beløpet før dere hadde sett på bilen?

 

Sånn ut fra det lille du skriver her, så kan det se ut som at selger prøver å lure dere - litt.

 

Visste dere at bilen hadde stått lenge? Hva står det i annonsen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte dere bilen?

 

Dersom kjøpet er gjennomført og betalt fult ut til tross for at feila var påpeika, så kan selger argumentere for at det var aksept for at kjøpssummen også tok høgde for dei påpeikte feila.

 

Sterkaste argumentet deres er at dere blei lova ein kjøyreklar bil, og ein bil med flatt/defekt batteri er beviseleg ikkje køyrbar.

Lenke til kommentar

Batterispenning under 10 volt behøver ikke bety at batteriene må kastes. Har dere forsøkt å lade dem? Hvis det er flere batterier som er koblet sammen så koble dem fra hverandre og lad dem opp hver for seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt ikke sagt at dette er en "vesentlig mangel" når du ser på den totale verdien i handelen.

 

Jeg ville også sett på dette som en "bagatell" og selv om det vil være en "skjønnsmessig vurdering" hvorvidt dette er en så stor mangel så har jeg liten tro på at man har en god sak her.

 

Som sagt av andre er det også fullt mulig at kjøretøyet er "kjørbart" selv om batteriene er dårlige.

Lenke til kommentar

Som sagt av andre er det også fullt mulig at kjøretøyet er "kjørbart" selv om batteriene er dårlige.

 

Men det var ikkje kjøyrbar stand kjøparane blei lova, dei blei lova ein bil som var klar til bruk dvs. tut og kjør.

 

Då er det ein vesentleg mangel at bilen ikkje startar, sjølv feilen i seg sjølv ikkje er særleg kostbar å utbetre.

 

Nå har ikkje trådstarter forklart nærmare korleis dei løyste problemet, men eg kan godt sjå for meg at når 6 personar reiser i 8 timar for å hente ein bil som skal være kjøyrbar, at det då blir problematisk når det viser seg at bilen må tauast.

Lenke til kommentar

Men det var ikkje kjøyrbar stand kjøparane blei lova, dei blei lova ein bil som var klar til bruk dvs. tut og kjør.

 

Då er det ein vesentleg mangel at bilen ikkje startar, sjølv feilen i seg sjølv ikkje er særleg kostbar å utbetre.

 

Nå har ikkje trådstarter forklart nærmare korleis dei løyste problemet, men eg kan godt sjå for meg at når 6 personar reiser i 8 timar for å hente ein bil som skal være kjøyrbar, at det då blir problematisk når det viser seg at bilen må tauast.

Jo, sant nok - men da har man isåfall kjøpt bilen usett og da tror jeg man står veldig svakt, spesielt med tanke på hvor bagatellmessig mangelen i seg selv er.

 

Utskiftningen kan (antagelig) rettes uten verktøy og fra hvilket som helst utsalgssted så voldsomme kostnader ifbm med frakt og verksted er antagelig ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

De jumpstartet bilen, så når vi stoppet for å fylle, så ble vi jumpa igjen. Vi fikk beskjed om at startbatteriet kunne kanskje være i minste laget, men ikke at batteribanken var defekt.

 

Vi prøvde å fikse batteriene, men gutta på verkstedet prøvde, og sa de var kast.

 

Vi har fullt verksted tilgjengelig fra en stor RIB forhandler her i kr, og var noen timer jobb med feilsøking, bytting, demontering osv.

 

Skal nevnes at det er faren til en bestekompis som har en høyere stilling der, så alt med unntak av batteriene var kostnadsfritt siden vi hadde gode kontakter.

 

På ferjene over så fikk vi ha bilen igang siden vi ikke turte å daue den.

 

Bilen ble betalt ved handel, men vi var ikke klar over manglende. Jeg er elektrolærling, så tri meg, vi prøvde å gjenopplove de, samme med en kar fra jobben der. Jeg driver med kjøp og salg av båter og motor på fritiden, så å skru er ikke akkurat ukjent.. Vi ble plukket opp sammen etter de hentet bilen (da vi var 2 som reiste opp noen dager før for å feste). :pp

 

De fortalte om støy som var når bilen gikk, dette var ikke litt støy som de fortalte om, men dette ordnet vi lett da de hadde lagt det opp som noen idioter.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Men det var ikkje kjøyrbar stand kjøparane blei lova, dei blei lova ein bil som var klar til bruk dvs. tut og kjør.

 

Då er det ein vesentleg mangel at bilen ikkje startar, sjølv feilen i seg sjølv ikkje er særleg kostbar å utbetre.

 

Siden det er snakk om over 5000 kr virker det ikke som det er startbatteriet som er ødelagt. jeg antar at det er en større batteribank for musikk og lys osv. Da kan selger fortsatt argumentere for at det er tut og kjør, så lenge dette ikke påvirker bilens kjøreegenskaper på noe vis.

 

Uansett burde man ved kjøp av bruktbil gå over bilen nøye, og notere alle feil eller mangler i kontrakten. Ble dette gjort?

For å kunne kreve kompensasjon eller heve kjøpet må bilen være "i vesentlig dårligere stand enn man kunne forvente på kjøpstidspunktet, basert på alder og kjørelengde".

Jeg tror ikke batterier til 5000 kvalifiserer til dette. Kjøper burde uansett forsøkt å lade batteriene først. Viser det seg at de var ubrukelige burde man kontakte selger FØR man gjør nødvendige påkostninger. Selger har nemlig rett til selv å utbedre en evt reklamasjonssak.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi har fullt verksted tilgjengelig...

Jeg er elektrolærling....

Jeg driver med kjøp og salg av båter og motor....

... da de hadde lagt det opp som noen idioter.

Du fremstår her som en mer enn middels kompetent person når det gjelder bilelektro, noe som gjør at de krav/forventninger som stilles til deg ved undersøkelse av bilen er ganske høye. Hvorfor påpekte du/dere ikke denne mangelen da dere hentet bilen, og forhandlet frem en kompensasjon i form av reduksjon av kjøpesum før avtalen ble fullført?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den er grei. Beklager at jeg ikke fikk sett på bilen før etter jeg var hjemme. Forventet mer til 110.000,-

Kjøp aldri bil (russebil eller annen) uten å sjekke bilen grundig før avtale inngås, og ta med deg noen som virkelig kan dette hvis du ikke har kompetanse selv.

Lenke til kommentar

Batterispenning under 10 volt behøver ikke bety at batteriene må kastes. Har dere forsøkt å lade dem? Hvis det er flere batterier som er koblet sammen så koble dem fra hverandre og lad dem opp hver for seg.

Det betyr at batteriene er defekt, for hvert minutt de er tomme svekkes de stadig mer.

Å bytte de ut er eneste løsning i et slikt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...