sybb Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Hei, Jeg prøver å finne ut hva som kan være den beste løsningen for god og stabil hastighet på trådløst nett i min leilighet. Legger ved plantegning av leilighet. Leiligheten er ca 80kvm. Modem og router står omtrent midt i leiligheten (på det røde punktet), og jeg har en stasjonær pc stående på det blå punktet. Har Get som leverandør og bruker deres modem, og har nå koblet en Google Wifi-puck til dette. Har nå en 300/300-linje, men får ikke helt utnyttet denne. Får grei hastighet inne på stuen, men ved en speedtest kjørt på det blå punktet (både når jeg kjører dette på stasjonær-pc og på mobil) får jeg max ca 80mbit opp/ned, og innimellom dropper den helt ned under 10mbit. Det samme gjelder på badet. 80mbit er jo forsåvidt ganske bra det, men skulle gjerne fått utnyttet linja enda bedre (og fått det mer stabilt) om det er mulig. Synes det er skuffende at båndbredde avtar såpass mye på såpass kort avstand. Vil jeg ha bedre nytte av en ren klassisk router? F.eks ASUS RT-AC86U? Vil det eventuelt hjelpe å anskaffe enda en Google Wifi-puck? Takker for alle gode tips! Endret 14. mars 2019 av sybb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Handler litt om du har vegger som er av betong/andre typer materialer som blokkerer signaler. Dersom det er tilfellet så blir signalet veldig dårlig. Jeg kan anbefale å gå til innkjøp av en repeater. Get har også en tjeneste kalt "WifiX": https://www.get.no/wifix Når det kommer til stasjonære PCer vil jeg utelukkende anbefale at du bruker kabel, da det som regel er det beste alternativet. Endret 15. mars 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
sybb Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Tror egentlig veggene er i gips, men blir jo litt i tvil når signalet blir såpass svakt. Skal kikke nærmere på disse alternativene, og er fortsatt åpen for flere alternativ. Ja, vet at kabel uansett blir det beste, men prøvde i første omgang å finne en god løsning der man slipper dette ? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 https://www.komplett.no/product/912803/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-wifi-system Kan være en ide? Da kan du sette opp 1 aksess punkt i hver ende av leiligheten, så vil du med mesh teknoligi sømløst bytte når du flytter deg. Det koster litt å få til et godt trådløst nettverk. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Plasseringen du har gjort er ganske god. Du kan evt prøve å heve den litt eller montere litt høyere på vegg. De finnes ulike antenne-typer. Noen sender ut bredere enn andre. Du kan samle energi i mer smultring-formet from med en high-gain antenne. 5 GHz antennene er gjerne de du ser på utsiden, mens 2,4 GHz antennene er inni selve boksen. 5 GHz er det som gir best hastighet men også det som rekker kortest. Teknologier som MIMO (multiple input multiple output) bruker flere antenner for å bedre hastighet. Er det flere som bruker nettet samtidig som vil ha høy hastighet trengs MU-MIMO (multiple user) som igjen er enda fler antenner. Uansett hvor bra trådløsrouter man har vil den aldri bli bedre enn hva klienten støtter, så sjekk om den kan oppgraderes f.eks med et Mini PCIe-kort hvis det er en moderne PC. Sjekk også hvilke(n) kanal som egner seg best, da folk gjerne bor tett og mange bruker WiFi. Testet selv her en dag og fant ikke mindre enn 145(!) trådløsnett på en døgnscanning i routeren. Med optimal justering av kanaler gikk det tålelig kjapt. Måten du plukker optimal kanal på er å gjennomsnittsberegne lavest mulig signalstyrke på den kanalbredden du bruker på den aktuelle kanalen. Husk at du har overlappende kanaler så du kan ikke gå etter bare hovedkanalen. 2,4 GHz har i praksis 3 "rene" kanaler (1,6 og 11). Her er en grei artikkel som tar for seg litt dybde på 2,4 GHz og 5 GHz nett. http://blogs.metageek.net/2012/11/designing-wi-fi-in-the-5-ghz-band/ Har du det veldig trangt i båndene p.g.a mange trådløsroutere i nærheten kan du vurdere å justere ned kanalvidden. Noen ganger gir dette raskere overføring enn bredere kanalvidde hvor man lettere tråkker hverandre på tærne. Google-pucken justerer seg hele tiden inn mot det som fungerer best av kanaler for å optimalisere hastigheten. Du har koblet den via nettverkskabel til routeren ? Hvis det er steder som er viktigere enn andre kan du prøve å finjustere plasseringen og antennene for å få god dekning der du trenger det. Maks potensiale i det utstyret du har kan du teste med å ha dem nært hverandre. Dessverre er ytelsen på trådløs ikke alltid helt optimal, så kabel er det som bør brukes til mer faste installasjoner. Endret 18. april 2019 av vidor 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Har du en google Wi-Fi så kjøp en til så får du ett MESH nettverk. 1 Lenke til kommentar
sybb Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 Flott svar, takk for det! Ja, er nok 5Ghz jeg bør satse på for å få maksimal utnyttelse av nettlinja. Derfor lurer jeg på om det kan være fornuftig å skifte til en tradisjonell router med eksterne antenner, da Google Wifi ikke har dette. Den stasjonære pc'en har et ASUS PCE-AC56 med eksterne antenner som står oppe på skriveborde nå. Jeg får fundere litt til ? Lenke til kommentar
process Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Har du Android har du mye å hente på å sjekke kanaler og dekning med Wi-Fi analyzer appen. iOS/Apple tillater dessverre ikke denne tilgangen på til monitor mode på telefonene sine. 80kvm er i utgangspunktet enkelt å løse trådløst, spesielt med din plassering - trolig overlappende frekvesbånd 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Google WiFi-puck? Altså én enkelt Google WiFi-enhet, av den typen man ellers finner i deres mesh-kit? Hvis du bruker nettverkssjekkvalget i appen for Google WiFi - hvis hastigheter oppgis? Dette er ikke en enhet med spesielt høy ytelse; ganske enkel 2x2 802.11ac-løsning der man ved bruk av flere enheter kan forvente god dekning, men nødvendigvis ikke spesielt god ytelse. Hvis du her bruker en vanlig ruter, kan det gi en del bedre ytelse. RT-AC86U kan sikkert være en løsning ja - men det er ikke sikkert du tjener så veldig mye på trådløsytelsen. Ingen erfaring her selv, men her betaler man også en del for litt mer spesielle funksjoner på ruteren mistanker jeg. Egentlig litt overrasket hov høyt prisen denne fortsatt er (er vel 3 år siden den kom på markedet). RT-AC3200 er muligens også en løsning, som da koster en del mindre. Det man ellers skal huske med Google WiFi når det gjelder mesh-oppsett, er at den ikke har dedikert backhaul. Dvs. det er samme 5 GHz-radio som brukes mellom Google WiFi-enhetene som brukes til kommunikasjon ut til klienter. Som noen er inne på - klientimplementasjonen vil også spille en rolle, og ikke alle enheter er like gode. Her har jeg vært borti pc-er som har vært helt elendige, og bare levert en brøkdel av gode enheter. Har vært borti bærbare pc-er som da også bare leverer en brøkdel av ytelsen av andre med samme WiFi-kort, pga. antennekonstruksjonen og materialvalgene for pc-en. Hastighetene du nevner får det til å høres ut som 2,4 Ghz benyttes. I boligkomplekser er dette ofte et "hardt" belastet frekvensbånd. Problemet her på Google WiF er vel at man ikke får kjørt separate SSID-er på 2,4 og 5 GHz. Hvorvidt man kan tvinge 5 GHz er jeg litt usikker på - man kan for en del Android-telefoner i hvert fall gjøre dette. Lenke til kommentar
sybb Skrevet 16. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2019 Takk for et bra svar! Ja, én enkelt Google Wifi-enhet. Så det var vel kanskje nettopp dette jeg egentlig ville få bekreftet - at denne gir for dårlig ytelse. Jeg får tvingt bruk av 5Ghz på den stasjonære gjennom innstillinger i Windows, så tror bare ikke signalet er sterkt nok inn dit til å få bedre ytelse. Ved nettverkasjekk i Google Wifi-appen får jeg tilsvarende resultater - grei ytelse når jeg befinner meg i samme rom og i nærheten av router, men redusert ytelse inne på kontoret,selv om dette bare er et par-tre meter unna (med vegg). Skal kikke litt på RT-AC3200. Er vel ikke verre enn at man kan benytte seg av åpent kjøp dersom det ikke blir noe forbedring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Start med å scanne nettverk i området, både på 2,4 og 5 GHz. Hos meg har jeg så mange nett i nærheten at jeg, til tross for godt signal overalt fra en router, ikke får god forbindelse på 2,4 GHz i den ene enden av leiligheten. Det er så mange 2,4 GHz nett som forstyrrer, uansett hvilken kanal jeg velger, at det ikke blir bra. Satte opp en extender (https://www.asus.com/no/Networking/RPAC52/) som expressway, slik at den snakker med routeren på 5 GHz og deler nettet videre på 2,4 GHz. På 5 GHz er det ikke noe problem å finne en kanal jeg har helt for meg selv, og har da god (nok) dekning i hele leiligheten med kun en router. Enhetene jeg bruker 2,4 på er wifi-styrte strømbrytere som ikke støtter 5 GHz. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. mars 2019 Del Skrevet 16. mars 2019 Takk for et bra svar! Ja, én enkelt Google Wifi-enhet. Så det var vel kanskje nettopp dette jeg egentlig ville få bekreftet - at denne gir for dårlig ytelse. Jeg får tvingt bruk av 5Ghz på den stasjonære gjennom innstillinger i Windows, så tror bare ikke signalet er sterkt nok inn dit til å få bedre ytelse. Ved nettverkasjekk i Google Wifi-appen får jeg tilsvarende resultater - grei ytelse når jeg befinner meg i samme rom og i nærheten av router, men redusert ytelse inne på kontoret,selv om dette bare er et par-tre meter unna (med vegg). Skal kikke litt på RT-AC3200. Er vel ikke verre enn at man kan benytte seg av åpent kjøp dersom det ikke blir noe forbedring. Det du sparer på RT-AC3200 vs RT-AC86U kan du kanskje legge i en god PCI-E WiFi-adapter til den stasjonære pc-en? Asus har noen effektive kort. RT-AC3200 + PCE-AC68 ga i hvert fall meg 400 Mbps+. Da i enebolig - 12-14 meter fra ruter, med lettvegger mellom - riktignok med parallelle dører/åpninger inn til stua der ruteren stod. RT-AC3200 har to 5 GHz-radioer, som da vil kjøre på forskjellige kanaler. Du vil da kunne ha 5 GHz både til enheter som støtter og som ikke støtter høye 5 GHz-kanaler (f.eks. 5 GHz#1 på ch. 36, 5 GHz#2 på ch. 100). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå