WiiBoy Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Sitter og ser på debatten om at vi bør gjøre så store endringer for å redde planeten vår. De snakker akkuratt som om at det er krise at klimaet forandrer seg. Klimaet har alltid endret seg gjennom jordens 4 milliarder år. Arter blir til og arter dør ut. Slik har det alltid vært og vi kan ikke stanse det. For bare 100 millioner år siden var det regnskog på Sydpolen. Og om vi pumper opp oljen kommer det jo ny på sikt. 1) For 100 millioner år siden lå ikke Sydpolen på Sydpolen. Kontinentene er i bevegelse hele tiden. 2) Jordkloden er ikke i noen krise. Den er en død steinplanet og kommer til å snurre videre i milliarder av år. Det er VI som sliter. Det er VI og ting VI er avhengige av som kan dø ut. Fjellet, havet og magmaen i midten klarer seg helt fint. 4 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Er virkelig ikke helt enig.En gang i tiden gjorde værforandringer at agrikultur kollapset til at nivå hvor stater og migrasjon ledet til en enorm spiral nedover.Stater og sentralisering kollapset, folkeslag migrerte, og handel kollapset. En ganske lokal hendelse. På en tid hvor folk ikke kunne takle selv små forandringer. Det er ingen data som viser noe større global ekstrem temperatur forandringer da. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) 2) Jordkloden er ikke i noen krise. Den er en død steinplanet og kommer til å snurre videre i milliarder av år. Det er VI som sliter. Det er VI og ting VI er avhengige av som kan dø ut. Fjellet, havet og magmaen i midten klarer seg helt fint. Jepp - dette er jo mye av, om ikke hele, poenget. En kan gå enda litt lenger og påpeke at om denne kloden ble sprengt i filler i morgen og pulveriserte alt vi er og alt vi har gjort, så hadde resten av universet spunnet videre uten å merke noe til det. Det vil ikke engang være merkbart utover vårt ubetydelig solsystem. Det er oss og våre medskapninger her og nå dette er ille for. I den store sammenhengen betyr intet som måtte skje her noe - eneste spørsmålet er om vi ønsker å jobbe for at vi (og da inkluderer vi våre barn og deres barn i en del generasjoner fremover) skal ha det så godt som mulig den korte tiden vi har å eksistere. Endret 15. mars 2019 av Zork 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 For ikke å snakke om mange steder som nå er uskyldige ofre for vårt overforbruk. Det er øyer/stater som nå ber på sine knær for at vi skal redusere utslippene, da havet er k ferd med å svelge de. Det skjer ikke «imorgen», men om 50-100 år så er en allerede desperat situasjon kanskje allerede «løst» ved at de har måtte flytte. Men det er klart, Norge stiger jo, så hvorfor skal «vi» bry oss? Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av folk som stemmer på høyrefløyen -.- 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 En ganske lokal hendelse. På en tid hvor folk ikke kunne takle selv små forandringer. Det er ingen data som viser noe større global ekstrem temperatur forandringer da. Hahahha hahahah hahahah ahahah Den var god du. Realiteten er at sivilisasjonen kollapset mot middelhavet og Arabia. Og det hendte raskt nok til at det ledet til massive folkevandring i stede for utarming, hvor utarming av f.eks bystater er en vanlig historisk hendelse. At du heller ikke nevner den Lille Istid som kontrastmatriale gir meg mistanke om en manglende bakgrunn for å kritisere bronsekollapset. For å være helt ærlig tror jeg ikke Arroganse er en god holdning når man prater over noe som veltet den tids sivilisasjoner. Spesielt når det er snakk om så store områder som det er, det er jo tross alt førindustrielt: Hvor enkle ting som Oslo-Trondheim fort tok 3-4 uker med intensive masjering, med kjentmann og kart. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Nå vet jeg ikke hvorfor jeg plutselig ble en del av "dere" her og jeg vet heller ikke hvem "dere" er? Videre noe forvirret over hva det er jeg ikke står til ansvar for RL og hvilke meninger jeg glorifiserer meg med for å bli godt likt? Du stilte et sprørsmål som virket helt irrelevant og jeg spurte hvorfor. Føler vel ikke at et slikt"Goddag mann, økseskaft"-svaret hjalp spesielt mye på når det gjaldt å oppklare det (eller noe annet). Vel..du svarte på et spørsmål som sikkert ikke er relevant for deg, likevel svarte du. Blir som Goddag mann økseskaft svarer på noe som ikke oppklarer noenting som helst. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Vel..du svarte på et spørsmål som sikkert ikke er relevant for deg, likevel svarte du. Blir som Goddag mann økseskaft svarer på noe som ikke oppklarer noenting som helst. Nei, jeg svarte ikke på et spørsmål. Jeg spurte deg hvilken relevans spørsmålet du stilte hadde for denne tråden? 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av folk som stemmer på høyrefløyen -.- Heller det enn galskapen på venstrefløyen. Barnehagestat full av muslimsk innvandring. Nei takk. 2 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) For ikke å snakke om mange steder som nå er uskyldige ofre for vårt overforbruk. Det er øyer/stater som nå ber på sine knær for at vi skal redusere utslippene, da havet er k ferd med å svelge de. Det skjer ikke «imorgen», men om 50-100 år så er en allerede desperat situasjon kanskje allerede «løst» ved at de har måtte flytte. Men det er klart, Norge stiger jo, så hvorfor skal «vi» bry oss? Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av folk som stemmer på høyrefløyen -.- Absolutt. På ene siden kjører vi store deler av verden i grøften fordi vi setter kapital og vår (midlertidige) velferd høyere enn noe annet, og på den andre siden så skal vi indignert sperre opp øynene og si "du måkke komme her og komme her" når de trenger hjelp fordi vi har r*vkjørt dem. Endret 15. mars 2019 av Zork 3 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Heller det enn galskapen på venstrefløyen. Barnehagestat full av muslimsk innvandring. Nei takk. Å i det hele tatt dra bageteller som "muslimsk innvandring" inn i denne debatten viser tydelig at en ikke har skjønt hva dette egentlig dreier seg om. Det blir som å klage på at håndverkeren malte stuen i feil fargenyanse mens man ser på at huset brenner ned. Endret 15. mars 2019 av Zork 6 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 HahahhahahahahhahahahahahahDen var god du. Realiteten er at sivilisasjonen kollapset mot middelhavet og Arabia. Og det hendte raskt nok til at det ledet til massive folkevandring i stede for utarming, hvor utarming av f.eks bystater er en vanlig historisk hendelse.At du heller ikke nevner den Lille Istid som kontrastmatriale gir meg mistanke om en manglende bakgrunn for å kritisere bronsekollapset.For å være helt ærlig tror jeg ikke Arroganse er en god holdning når man prater over noe som veltet den tids sivilisasjoner.Spesielt når det er snakk om så store områder som det er, det er jo tross alt førindustrielt: Hvor enkle ting som Oslo-Trondheim fort tok 3-4 uker med intensive masjering, med kjentmann og kart. Du kan ramse opp så mye du vil. Men Europa og midt Østen er lokalt. Selv om de som bodde der trodde dette var hele verden var det ikkke. Og igjen du har ingen data punkter. Vi har data som strekker seg tilbake millioner av år. Og det har ikke hver så ekstreme forandringer globalt på så kort tid. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 xD Da har du brukt 5 linjer på å si at du vil ikke angripe argumentet. Og vis du ikke, får du lov. Sånn er det bare. Men det er jo litt skammelig. Da har du ingen posisjon: Kun uthulte dogmer Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Du kan ramse opp så mye du vil. Men Europa og midt Østen er lokalt. Selv om de som bodde der trodde dette var hele verden var det ikkke. Og igjen du har ingen data punkter. Vi har data som strekker seg tilbake millioner av år. Og det har ikke hver så ekstreme forandringer globalt på så kort tid. For noe tull. Et sannsynlig tall er 0,8 grad global temperaturøkning på 150 år. Det er ikke mye i det hele tatt. Det er helt innenfor normalen. 1 grad er heller ikke mye. Det vi er vitne til, er en naturlig avslutning på en noe kaldere periode på 1800-tallet. Det er sannsynligvis en fordel at temperaturen stiger. Skal jammen si media har fyrt noen av dere opp. Sannheten er at ingen av dere har opplevd noen som helst problemer knyttet til klimaendringer. For det finnes ingen problemer. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Å i det hele tatt dra bageteller som "muslimsk innvandring" inn i denne debatten viser tydelig at en ikke har skjønt hva dette egentlig dreier seg om. Det blir som å klage på at håndverkeren malte stuen i feil fargenyanse mens man ser på at huset brenner ned. Refererte kun til "høyrefløyen", så pust ut å ta det helt med ro. Sånn, nå kan du få diskutere klimabløffen videre.. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 xDDa har du brukt 5 linjer på å si at du vil ikke angripe argumentet.Og vis du ikke, får du lov. Sånn er det bare.Men det er jo litt skammelig. Da har du ingen posisjon: Kun uthulte dogmer Du kan prøve din hersker teknikk så mye du vil. Men du har ingen beviser. Jeg gikk bare på argumentene dine. Du får rundt å snakker om dogma og skammelig. Dy har ikke noe å komme med. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Heller det enn galskapen på venstrefløyen. Barnehagestat full av muslimsk innvandring. Nei takk. Hva har barnehager og muslimer som flykter med global oppvarming å gjøre? Hvordan greier du å sidestille slike ting? ... og ironien slipper ikke unna deg heller, da den tid det vil være klimaflykninger 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 God underlig er det nå i hvertfall Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Du kan ramse opp så mye du vil. Men Europa og midt Østen er lokalt. Selv om de som bodde der trodde dette var hele verden var det ikkke. Og igjen du har ingen data punkter. Vi har data som strekker seg tilbake millioner av år. Og det har ikke hver så ekstreme forandringer globalt på så kort tid. Men igjen så har vi veldig mye dårligere oppløsning når en beveger seg millioner av år tilbake. Dermed spørs det i hvilken grad en vil være i stand til å identifisere at en endring har skjedd på like kort tid. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Hvorfor er det relevant? Vi kan jo indentifisere det som skjer NÅ 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Hvorfor er det relevant? Vi kan jo indentifisere det som skjer NÅ Det er relevant for hvorvidt det har vært så store endringer globalt på så kort tid før. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå