Gå til innhold

Er klimadebatten bare fjas?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva så? Ingenting av det du skriver er relevant. Ingenting av det motsier menneskeskapt oppvarming i dag.

Jeg har kanskje uttrykket meg utydelig, men jeg mente ikke å legge opp til en diskusjon om klimaendringene de siste ca. 150 årene primært er menneskeskapte. Det er det jo bred enighet om blant forskere.

 

Jeg stiller heller spørsmål ved hvor mye dette egentlig betyr i det lange løp og om vi virkelig bør høre på politikerne. De maser jo om at vi bør kjøre elbil, reise kolektivt, kildesortere osv. for å redde planeten.

 

Det virker som det er mye fjas i debatten når vi eksempelvis leser om at en Tesla må kjøre 500 000 km. før den kan regnes som mer miljøvennlig enn en dieselbil, sett bort fra lokal luftkvalitet. Vi leser også at vi må kildesortere plast i tiår for å spare inn utslippene til en flytur Oslo-Bergen tur/retur. Dette samtidig med at polititikerne flyr privatfly til klimamøter. Hvorfor skal jeg egentlig gidde?

 

Og om de så gir en god faen i miljøet og kjører privatfly slik at temeraturen stiger noen grader, har det egentlig så mye å si? Vi må nok regne med at en stor del av klodens befolkning ikke klarer seg, men planeten klarer seg nok. Som nevnt har det jo vært varmere flere ganger tidligere og det gikk jo greit.

 

 

https://www.tu.no/artikler/rapport-en-tesla-x-ma-kjore-mer-enn-en-halv-million-kilometer-for-den-slipper-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166

 

https://www.tu.no/artikler/forsker-kildesortering-hjelper-ikke-miljoet/224005

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klimaet har alltid endret seg gjennom jordens 4 milliarder år.

 

De bruker CO2-målinger når de forteller deg dette. Syns du ikke det er smått ironisk å høre på klimaforskerne si at "klimaet har forandret seg før, det veit vi ved målinger av CO2", men i avvise påstanden i neste setning når de sier at "klima forandrer seg nå, fordi vi slipper ut for mye CO2"?

 

Og nei, det er ingen forskning som nevner at vi skal "utryddes", men snarere er det snakk om hvordan vi skal takle at f.eks havet vil stige, tørke der det ikke har vært tørke før, vått der det har vært tørt før osv. Det finnes en hel haug av land som ikke engang ønsker å snakke sammen en gang, og land som er villige til å gå til kriger pga olje, makt eller religion - og nå må vi kanskje plutselig snakke sammen om mulig forflyttinger av hele populasjoner

 

Det er et problem, og det er et problem vi må snakke om nå! Og da har vi ikke tid til å diskutere om AGW er sant eller ikke - vi er forbi der nå, det er et faktum. Ta den pilla og svelg den ffs 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De bruker CO2-målinger når de forteller deg dette. Syns du ikke det er smått ironisk å høre på klimaforskerne si at "klimaet har forandret seg før, det veit vi ved målinger av CO2", men i avvise påstanden i neste setning når de sier at "klima forandrer seg nå, fordi vi slipper ut for mye CO2"?

 

Og nei, det er ingen forskning som nevner at vi skal "utryddes", men snarere er det snakk om hvordan vi skal takle at f.eks havet vil stige, tørke der det ikke har vært tørke før, vått der det har vært tørt før osv. Det finnes en hel haug av land som ikke engang ønsker å snakke sammen en gang, og land som er villige til å gå til kriger pga olje, makt eller religion - og nå må vi kanskje plutselig snakke sammen om mulig forflyttinger av hele populasjoner

 

Det er et problem, og det er et problem vi må snakke om nå! Og da har vi ikke tid til å diskutere om AGW er sant eller ikke - vi er forbi der nå, det er et faktum. Ta den pilla og svelg den ffs 

La oss si du får utbetalt 20k i mnd.

Ville du gitt bort 8k av disse for at jordkloden skulle overlevd i ihvertfall til 2080?

Lenke til kommentar

Altså hver mnd? Tror du hele jordens befolkning ville gjort det samme som du?

Eller var du bare "politisk korrekt"?

 

Å betale åtte tusen for å hindre jordens (påståtte) undergang?

Er det 'politisk korrekt?

Ville ikke alle med anledning gjort det mener du?

Det er åtte tusen...

 

Ps. Jeg mener ikke klimatrusselen er 'påstått', bare påpeker det samme som bshagen, at det er ikke planetens undergang som risikeres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss si du får utbetalt 20k i mnd.

Ville du gitt bort 8k av disse for at jordkloden skulle overlevd i ihvertfall til 2080?

 

Hva er relevansen i dette spørsmålet? "Om du måtte velge mellom X og Y..." kan være en morsom selskapslek, men det er vel ikke noe å dra inn i en slik debatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er relevansen i dette spørsmålet? "Om du måtte velge mellom X og Y..." kan være en morsom selskapslek, men det er vel ikke noe å dra inn i en slik debatt?

Akkurat det dette er. Som på facebook. Alle og enhver her inne kan lire av seg det ene og det andre ute å stå til ansvar/face noen i RL.

Alt dere trenger er et tastatur og en formening for glorifisere dere selv slik at dere blir godt likt/eller ikke. Kun ett tastetrykk unna...

Lenke til kommentar

Er poenget ditt at alle som sier de bryr seg om klimaet, bare lyver for å se 'bra' ut, og egentlig ikke bryr seg?

Det er umulig å være klimabevisst fordi folk er for egoistiske/narcissistiT

Tenker at globalt så vil ikke de store selskapene endret produksjonen sin for å tilfredsstille de grønne forkjemperne om det går på bekostning av inntjening. Alle ønsker å tjene mer. Kalles for vekst. Blir som om Norge AS skulle legge ned 40% av oljeutvinningen. Vi hadde tapt uhorvelige mange milliarder. 

Lenke til kommentar

 

Ja, det er absolutt en utfordring å tenke miljø innen et system som har basert seg på evig økonomisk vekst.

 

Det er jo litt banalt at man selger livsgrunnlaget sitt for.. 

 

Man investerer for å overleve. Vi selger ikke arvesølvet. Sover du??

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

Klima endringene mer drastiske nå enn noen gang i historien

Er virkelig ikke helt enig.

En gang i tiden gjorde værforandringer at agrikultur kollapset til at nivå hvor stater og migrasjon ledet til en enorm spiral nedover.

Stater og sentralisering kollapset, folkeslag migrerte, og handel kollapset.

 

 

1151px-Bronze_Age_End.svg.png

1162px-Bronze-age-collapse.svg.png

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det dette er. Som på facebook. Alle og enhver her inne kan lire av seg det ene og det andre ute å stå til ansvar/face noen i RL.

Alt dere trenger er et tastatur og en formening for glorifisere dere selv slik at dere blir godt likt/eller ikke. Kun ett tastetrykk unna...

Stå til ansvar? Hva mener du er uansvarlig med å si at AGW er reelt?

Lenke til kommentar

Akkurat det dette er. Som på facebook. Alle og enhver her inne kan lire av seg det ene og det andre ute å stå til ansvar/face noen i RL.

Alt dere trenger er et tastatur og en formening for glorifisere dere selv slik at dere blir godt likt/eller ikke. Kun ett tastetrykk unna...

 

Nå vet jeg ikke hvorfor jeg plutselig ble en del av "dere" her og jeg vet heller ikke hvem "dere" er? Videre noe forvirret over hva det er jeg ikke står til ansvar for RL og hvilke meninger jeg glorifiserer meg med for å bli godt likt?

 

Du stilte et sprørsmål som virket helt irrelevant og jeg spurte hvorfor. Føler vel ikke at et slikt"Goddag mann, økseskaft"-svaret hjalp spesielt mye på når det gjaldt å oppklare det (eller noe annet).

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...