fotorune Skrevet 14. mars 2019 Del Skrevet 14. mars 2019 Hva er bevissthet uten tanker? Hva er tanker uten bevissthet? Lenke til kommentar
keelling Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Hva er bevissthet uten tanker? Hva er tanker uten bevissthet? Spør du meg er disse "filosofiske" begrepene gjensidig avhengige av hverandre for å ha noen verdi. En form for symbiose. Hver for seg , bevistløshet og tankeløshet.. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Bevissthet uten tanker kan jeg mene er som rent instinkt. Det første som detter ned i hodet, gjør man. Man er instinktiv. Det kan også innebære å være som et tomt skall. Litt vanskelig å forklare, ikke akkurat som et menneske som ligger i koma, men kanskje et menneske som er hjernedød som følge av nær drukning/kvelning eller lignende. Uten at jeg er noen utdannet psykolog, kan det kanskje sies også om ekte psykopater, ingen logiske tanker forankret i følelsesmessige erfaringer, kun gjør akkurat det som faller dem inn. Men det blir kanskje litt feil å bruke i denne sammenhengen, som gjerne skal være filosofisk. Tanker uten bevissthet er det motsatte, ren logikk. Som et bibliotek. Men uten noen form for vilje til å sette informasjonen til live via praktisk sans. Jeg tenker på mennesker som Stephen Hawking i denne sammenheng, men det blir feil å bruke som eksempel, for han har både tanker og bevissthet. Det kroppslige spiller ikke inn, i hvert fall ikke i særlig stor grad. Men det er også et lite paradoks, for hvis ingen hadde hatt fysiske evner, så hadde vi jo heller ikke eksistert. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Hva er bevissthet uten tanker? Hva er tanker uten bevissthet? Bevissthet uten tanker er apati. Tanker uten bevissthet er drømmer. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Jeg har inntrykk av at denne oppfatningen er populær i sekulær meditasjon; bevissthet uten tanker eksisterer ikke, tanker uten bevissthet er mennesket på autopilot. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Bevissthet uten tanker er apati. Tanker uten bevissthet er drømmer. Kan også tolke det som flow eller mushin. Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 Hva er bevissthet uten tanker? at man gjør ting uten å tenke, som feks apekatter som kopierer hverandre Hva er tanker uten bevissthet? man gjør ting og er sikker på at det man gjør er riktig også viser det at man gjorde var helt feil jeg tror bevisthet er bygget opp av kunnskap, jo mer kunnskap man har jo bedre bevisthet man har. 1 Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Bevissthet uten tanker er følelser. Tanker uten bevissthet er idéer. Lenke til kommentar
Fasiten Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Hva er bevissthet uten tanker? Hva er tanker uten bevissthet? Hedninger har mista kontakten med dette. Du kan komme inn i en tilstand hvor du berre har bevissthet, men ikkje tankar, når du ber. Dei der buddistane prøver å gå det til med å puste og sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå