minim Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Husk på at det du beskriver her er mye enklere på android en på iOS, vil du flytte musikk/video fra PC til android? Drag and drop, ønsker du å gjøre det samme på iOS må du gjennom marerittet som er iTunes. Vil som flere andre anbefale en billig Xiaomi eller Android One telefon. Han nevner jo bilde/video. Musikk kan man jo bruke tjenester som Spotify/tidal til. Ganske få i dag som surrer med filer til musikk uten om de med spesielle interesser. På cloud er Apple i en særklasse når det kommer til komplett Cloud løsning som håndterer notater/bilder/video/kontakter/innstillinger/backup. En trenger ikke fikle med kabler eller 1990 måten å gjøre det på ved manuell overføring lenger. Sånt går automatisk og filene finner man igjen på nærmeste PC automatisk syncet om man vil ta dem ut av skyen. Laster man dem ned fra cloud og sletter dem på f.eks iCloud.com så slettes de fra telefonen også. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Men icloud koster vel en del penger om man skal ha mer enn 5GB? Så det koster å ha det enkelt. På Android så får du ubegrenset gratis backup av bilder og video til skyen med Google Photos, og du får tilgang på dem ved å logge på eposten din i nettlesern. Mulig google photos også fåes til iPhone. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 iCloud er obligatorisk å bruke på iPhone, de andre løsningene er (med vilje eller ikke) helt håpløse i bruk, det skulle bare mangle at iCloud i så tilfelle gjør ting veldig bra (så lenge du bare bruker det på Apple-produkter). Riktignok koster iCloud bare 10 kr/måned for 50GB, men selve prinsippet at du er fri til å velge Apples løsning eller ha en dårlig opplevelse er hårreisende. Det hjelper heller ikke at iCloud for Windows er helt håpløst, men løsningen her er vel bare å kjøpe en Macbook? På Android finnes det skyløsninger, du kan velge mellom Dropbox, Google Disk, Microsoft OneDrive, og flere andre. Du kan også koble til datamaskinen med kabel om du ønsker det. Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 iCloud er obligatorisk å bruke på iPhone, de andre løsningene er (med vilje eller ikke) helt håpløse i bruk, det skulle bare mangle at iCloud i så tilfelle gjør ting veldig bra (så lenge du bare bruker det på Apple-produkter). Riktignok koster iCloud bare 10 kr/måned for 50GB, men selve prinsippet at du er fri til å velge Apples løsning eller ha en dårlig opplevelse er hårreisende. Det hjelper heller ikke at iCloud for Windows er helt håpløst, men løsningen her er vel bare å kjøpe en Macbook? På Android finnes det skyløsninger, du kan velge mellom Dropbox, Google Disk, Microsoft OneDrive, og flere andre. Du kan også koble til datamaskinen med kabel om du ønsker det. TS skulle uansett slette filene etter bruk og da er det gratis, men 10kr/mnd for 50gb eller 29kr/200gb er heller ikke noe man blir ruinert av. Tjenesten virker såpass bra at jeg har ikke problemer med å betale for det ihvertfall, men man står fritt til å benytte seg av Google photos/disc, jottacloud eller andre løsninger som virker på alle plattformer. Fellesnevneren for de alle er at for ikke teknisk kyndige så er de så knotete å bruke at det ikke blir brukt. Da er det bedre med noe som bare virker, hver gang. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Kan hvertfall si såpass, at jeg har aldri hatt og ganske sikkert ikke kommer til å ha heller, en eneste GB med noenting på mobilen.Tar kanskje 20 bilder og 5 videoer i året eller noe sånt, og det er stort sett småtterier.Og hvis det ikke går an å bare overføre de greiene via kabelen til PC, virker det ganske håpløst. Men det kan man med android mobiler skjønner jeg.Alt tilsier nå at det er en android mobil jeg går for. Men det var eneste dette med kun 2 år ( noen nevnte 3 på en) med oppdateringer.Dveler litt med det da. 2 - 3 år er lite.Hvis det har med sikkerhet for data ågjøre, slik som på windows, har det kanskje ikke så mye å bety. Foreløpig bruker jeg minimalt med data. Driver aldri å surfer og bruker internet på mobil slik som på PC feks. Skrur bare på data i ytterst sjeldne tilfeller når jeg må, ellers er det slått av. ( har ikke brukt et eneste minutt med data på mobil dette året enda feks) Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) ]...] men man står fritt til å benytte seg av Google photos/disc, jottacloud eller andre løsninger som virker på alle plattformer. Fellesnevneren for de alle er at for ikke teknisk kyndige så er de så knotete å bruke at det ikke blir brukt. Da er det bedre med noe som bare virker, hver gang. Hahaha - samboeren som har hatt 0(null) utfordringer med Google Photos og satte det opp selv, det bare virker, hver gang .... er altså teknisk kyndig. Takk, denne skal jeg vise henne, for er det en ting hun aldri har vært i nærheten av å bli kalt (med grunn), så er det nettopp det Hilsen en som sjeldent bytter tlf - Foretrekker Android og den jeg har nå (ikke toppmodell) er fra 2014 og fungerer fortsatt bra, men små signaler indikerer at batteri begynner å bli litt slitt. Bryr meg lite om OS oppdateringer, da jeg ikke har hatt noe utfordringer med utdatert OS med tanke på sikkerhet og at apper jeg bruker ikke virker. Endret 20. mars 2019 av K.S Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 https://www.proshop.no/?s=Xiaomi+MI+A2+64&p=176000-240000&pre=0 Jeg ville ha prøvd Xiaomi A2 hvis du vil gå for billigs mulig. Har forrige modell, A1, og er meget fornøyd. Men jeg bruker telefonen til surfing, nettbank, shopping, YouTube osv 99% av tiden. SMS og ringing skjer ikke så mye. Sosial media som Facebook etc skal ikke på telefonen min. Min A1 har Android 9, akkurat det samme som Nokia 9 som er helt ny. Jeg trur nok A1 muligens får Android 10 også... Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Kan hvertfall si såpass, at jeg har aldri hatt og ganske sikkert ikke kommer til å ha heller, en eneste GB med noenting på mobilen. Tar kanskje 20 bilder og 5 videoer i året eller noe sånt, og det er stort sett småtterier. Og hvis det ikke går an å bare overføre de greiene via kabelen til PC, virker det ganske håpløst. Men det kan man med android mobiler skjønner jeg. Alt tilsier nå at det er en android mobil jeg går for. Men det var eneste dette med kun 2 år ( noen nevnte 3 på en) med oppdateringer. Dveler litt med det da. 2 - 3 år er lite. Hvis det har med sikkerhet for data ågjøre, slik som på windows, har det kanskje ikke så mye å bety. Foreløpig bruker jeg minimalt med data. Driver aldri å surfer og bruker internet på mobil slik som på PC feks. Skrur bare på data i ytterst sjeldne tilfeller når jeg må, ellers er det slått av. ( har ikke brukt et eneste minutt med data på mobil dette året enda feks) Du kan bruke kabel også til dette uten problem. Det spørs bare hvor vanskelig du vil gjøre ting for deg selv. Med android kan man få til alt og mer enn man kan på en iPhone, men på en iPhone bare virker alt ut av boksen og man slipper fikling for å få til basis ting. Om du er bittelitt teknisk så får du til alt på android også. Det er ikke uten grunn at Apple selger så bra på dette med brukervennlighet selv om «geeksa» innpå her har tungt for å innrømme den. Går selv å venter på Huawei P30 nå og har solgt iPhonen så har absolutt ingenting i mot android som os, men jeg kaller en spade for en spade Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Xiaomi er Kinesisk ser jeg ( tenker på spionasje og sånt). Står heller ikke på lista til Telenor over de som støtter 4G tale.Men det gjør vel kanskje alle nye mobiler i salg nå? ------------------------------ Er faktisk tilbøyelig til å vurdere få tak i en Lumia 950 rimelig. Da får jeg hvertfall en mobil som jeg er vant med, og som funker på 4G tale i følge Telenor lista. Ha den en 2-3-4 år. Og hvem vet, kanskje Microsoft gjør et nytt forsøk med mobiler. Det hadde vært det beste. Tviler på jeg noengang kommer til å bli særlig fen av hverken android eller iOS. Jaja, takk igjen alle for innspill Bokmerker tråden, og får lese mer nøye gjennom alt og ruge litt på dette Endret 20. mars 2019 av Delvis Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 (endret) Xiaomi er kinesisk ja og leverer sykt gode mobiler til gode priser. Dem kjører Android One så opperativsystemet er styrt av google direkte så trenger ikke være redd for spionasje (annet enn hva google gjør) Windows mobile er vel helt dødt, og det er vel ingen apper lengere til det. Microsoft har jo og sakt at dem annbefaler folk å bytte bort fra Windows Phone da det ikke blir oppdatert lenger heller. Om du trives med Windows Phone så er det launcher til Android som vil gjøre telefonen helt lik Windows Phone, og du vil i tillegg kunne bruke apper En smarttelefon uten mobilbank/vipps/mail/Facebook osv er ikke spesielt smart lenger.. Endret 20. mars 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Han nevner jo bilde/video. Musikk kan man jo bruke tjenester som Spotify/tidal til. Ganske få i dag som surrer med filer til musikk uten om de med spesielle interesser. På cloud er Apple i en særklasse når det kommer til komplett Cloud løsning som håndterer notater/bilder/video/kontakter/innstillinger/backup. En trenger ikke fikle med kabler eller 1990 måten å gjøre det på ved manuell overføring lenger. Sånt går automatisk og filene finner man igjen på nærmeste PC automatisk syncet om man vil ta dem ut av skyen. Laster man dem ned fra cloud og sletter dem på f.eks iCloud.com så slettes de fra telefonen også. Mulig jeg husker feil her, men det at man ikke får kopiert ut filer på noe fornuftig måte stemmer rett og slett ikke lenger, og er gamle fordommer som av en eller annen grunn henger igjen. Mener jeg ble overrasket forrige gang jeg koblet iPhonen til en Windows PC at alt dukket opp i Windows Explorer på like elegant vis som en hvilken som helt minnepenn.. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Mulig jeg husker feil her, men det at man ikke får kopiert ut filer på noe fornuftig måte stemmer rett og slett ikke lenger, og er gamle fordommer som av en eller annen grunn henger igjen. Mener jeg ble overrasket forrige gang jeg koblet iPhonen til en Windows PC at alt dukket opp i Windows Explorer på like elegant vis som en hvilken som helt minnepenn..Det stemmer ikke, noen filer dukker opp, noe som forøvrig er relativt nytt. Det er dog veldig langt ifra alle, og veldig langt ifra tilgangen du har på Android. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Xiaomi er Kinesisk ser jeg ( tenker på spionasje og sånt). Står heller ikke på lista til Telenor over de som støtter 4G tale. Men det gjør vel kanskje alle nye mobiler i salg nå? ------------------------------ Du må nok se på lista, ja. Xiaomi har VoLTE støtte hos blant annet ICE Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 20. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2019 Du må nok se på lista, ja. Ja. Skjønner. Noen skrev i en annen tråd at lista til Telenor kanskje ikke er oppdatert. Vet ikke, men den tidlige nevnte Nokia 9 PureView står blant de nye som er til salgs hos Telenor som støtter 4G tale, men den står ikke på lista deres med oversikten. Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Mulig jeg husker feil her, men det at man ikke får kopiert ut filer på noe fornuftig måte stemmer rett og slett ikke lenger, og er gamle fordommer som av en eller annen grunn henger igjen. Mener jeg ble overrasket forrige gang jeg koblet iPhonen til en Windows PC at alt dukket opp i Windows Explorer på like elegant vis som en hvilken som helt minnepenn.. Det er riktig det. Man får tilgang til filmer og bilder, men hvem holder vel på på denne måten i 2019? Telefonen syncer seg mot cloud og der finner man filene enten ved å kjøre en programvare på pcen eller ved å logge inn på iCloud.com i fra hvilken som helst PC. Telefonen kan ligge greit i lomma den uten behov for fikling med kabler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Det er riktig det. Man får tilgang til filmer og bilder, men hvem holder vel på på denne måten i 2019? Telefonen syncer seg mot cloud og der finner man filene enten ved å kjøre en programvare på pcen eller ved å logge inn på iCloud.com i fra hvilken som helst PC. Telefonen kan ligge greit i lomma den uten behov for fikling med kabler. Selvsagt er det ingen grunn til å holde på sånn i 2019, noe jeg heller aldri har påstått. Det var heller ikke et svar direkte til deg, men en kommentar til at dette ikke er et argument mot iPhone lenger, da det faktisk funker helt fint, hvis man av en eller annen grunn skulle trenge det. Faktisk så har jeg brukt det én gang, den ene gangen jeg fant ut at det virket, når jeg skulle ha en haug med videoer inn i Adobe Premiere. Men ellers er det ingen savn, tvert imot Det stemmer ikke, noen filer dukker opp, noe som forøvrig er relativt nytt. Det er dog veldig langt ifra alle, og veldig langt ifra tilgangen du har på Android. Så jeg får ut alt av bilder og filmer med å koble til telefonen med USB. Hva mer er det da jeg liksom trenger? Nytt eller ei, et argument mot iPhone er det i hvert fall ikke lenger.. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 20. mars 2019 Del Skrevet 20. mars 2019 Det er faktisk helt sant :-) Prøvde det nettopp med iPhone 8 og Ubuntu Mate, fikk opp mapper med bildene og dokumenter fra diverse. Kan ikke huske det var slik med 4s. Men da hadde jeg kun Apple produkter så behovet for å gjøre noe utenom iTunes var ikke der. Om det er iOS eller Android, de gjør det samme. Synkng til skyen etc. Jeg startet opp Nokia 9, logget på google kontoen og alle apper, kontaktliste etc. var på den nye telefonen. Bruker Google foto, Google Disk, Google kalender etc. Alt blir synket til skyen og er på alle enheter med Android eller en Chrome nettleser. Nå går t.o.m. iPhone prisene litt ned etterhvert også. Det gjorde de ikke før. Hvis min 4s hadde blitt ødelagt 2 måneder før lansering av neste iPhone måtte jeg ut med samme pris som da den var ny. Men en iPhone går ikke like mye ned i pris som Android telefoner. En toppmodel fra Samusng går for ca. halv prisen av lanseringsprisen når neste modell lanseres. For å sitere Complexity; En smarttelefon uten mobilbank/vipps/mail/Facebook osv er ikke spesielt smart lenger.. Chromecast til 380kr er verdt pengene hvis du kjøper Android. Kjører Youtube, Viaplay, T-we, NRK etc. via telefonen til TVen. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 Så jeg får ut alt av bilder og filmer med å koble til telefonen med USB. Hva mer er det da jeg liksom trenger? Nytt eller ei, et argument mot iPhone er det i hvert fall ikke lenger.. Du får fortsatt ikke droppet inn feks musikk, noe som har vært mulig på alle andre plattformer jeg har prøvd. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 Det er riktig det. Man får tilgang til filmer og bilder, men hvem holder vel på på denne måten i 2019? Telefonen syncer seg mot cloud og der finner man filene enten ved å kjøre en programvare på pcen eller ved å logge inn på iCloud.com i fra hvilken som helst PC. Telefonen kan ligge greit i lomma den uten behov for fikling med kabler. Si at jeg filmer en halvtime eller time med 4K video mens jeg er på ferie og ønsker å vise det frem til noen på hotellet samme kveld, da er det utrolig elegant å bare kunne koble opp mobilen og spille av videoen/dumpe den over. Forøvrig kjenner jeg mange som fortsatt har store samlinger med FLAC filer de har hatt og utvidet de siste 15 årene, de fleste dumper da dette bare over på en ny mobil, noe som hos alle andre enn Apple tar 2 sekunder. Du vet forresten at iTunes kan bytte ut filene om du først legger dem inn? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. mars 2019 Del Skrevet 21. mars 2019 Er faktisk tilbøyelig til å vurdere få tak i en Lumia 950 rimelig. Da får jeg hvertfall en mobil som jeg er vant med, og som funker på 4G tale i følge Telenor lista. Ha den en 2-3-4 år. Og hvem vet, kanskje Microsoft gjør et nytt forsøk med mobiler. Det hadde vært det beste. Tviler på jeg noengang kommer til å bli særlig fen av hverken android eller iOS. Ja. Skjønner. Noen skrev i en annen tråd at lista til Telenor kanskje ikke er oppdatert. Vet ikke, men den tidlige nevnte Nokia 9 PureView står blant de nye som er til salgs hos Telenor som støtter 4G tale, men den står ikke på lista deres med oversikten. Jeg finner ikke 950 på lista? https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp De er nok litt trege med å legge til nye mobiler der, så det er derfor Nokia 9 og Samsung S10 mangler Du kan jo evnt se på en ny/brukt Nokia 8, den burde være fint priset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå