Gå til innhold

Argumenter mot iPhone

Anbefalte innlegg

Må ha ny mobil pga av nedstenging av 3G og de greiene der. Folk sier kjøp iPhone og det høres greit ut. Har ikke brukt annet enn windows phone. Hva LGen før der hadde vet jeg ikke. Hørte ikke noe om systemer da.

Så hva er argumentene mot iPhone egentlig? Hva er de mangler som andre har eller er bedre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke så mye som mangler, men du låses til Apple når du kjøper apper og slikt. Med en android-telefon kan du hvertfall skifte mellom ulike merker som lager Android-telefoner. Ellers er vel det store minuset med iPhone at det er veldig dyrt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan ikke velge ut fra hva andre har valgt. Prøv begge, og se hva du liker best. Dersom du er vant til Windows Phone, er nok iOS det som ligner mest, men smaken er forskjellig.

Lenke til kommentar

Om du ikke er veldig teknisk av deg, men vil at ting bare skal virke så mener jeg at iphone er veien å gå. iphone kommer klar med god cloud løsning og ting bare virker. Android er veldig fint om du liker å fikle og du kan tilpasse det mye mer, men det kommer med en pris og det er at brukervennligheten blir dårligere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig ikke så mye som mangler, men du låses til Apple når du kjøper apper og slikt. Med en android-telefon kan du hvertfall skifte mellom ulike merker som lager Android-telefoner. Ellers er vel det store minuset med iPhone at det er veldig dyrt.

Hvis du kjøper en iPhone blir du låst til IOS.

Hvis du kjøper en Android telefon blir du låst til Android.

Du blir låst uansett, men det er flere telefoner å velge mellom hvis du velger Android.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er negativt med apple, generielt, er vel heller man er låst, bokstavlig talt i apple system, og reprasjon blir vanskeligere, uten om apple, da apple gjør det vanskelig og dyrt å reparere mobilen.

Største problemet med apple er vel prisene:18-watts USB-C-lader

kr 329,00

Hvis man kjøper mobil til 13 000 kr burde man forvente lader til 329 kr inkludert?

Ikke lader til 50 kr på bare 5 watt. og USB-C-til-Lightning-kabel kjøpes seperat.

Man burde forvente mere til 16 000 kr.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke er veldig teknisk av deg, men vil at ting bare skal virke så mener jeg at iphone er veien å gå. iphone kommer klar med god cloud løsning og ting bare virker. Android er veldig fint om du liker å fikle og du kan tilpasse det mye mer, men det kommer med en pris og det er at brukervennligheten blir dårligere. 

Hmm. Er ikke veldig teknisk kyndig, men sånn litt over gjennomsnittet vil jeg tro. Clouder er dog noe jeg neppe kommer til å befatte meg med.

Lagrer omtrent ingenting på mobil. Bilder/video, pleier jeg overføre til PC strax om det er noe å samle på.  Ellers er det egenlig bare ring og litt sms. Extremt lite databruk pr i dag, men det kan jo endre seg. Alt skal jo helst over på mobil i dag.

Takk til alle for nyttige svar :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et par argumenter mot iPhone:

Arkaisk innstillingsmeny, innstillinger er plassert helt tilfeldig uten noen plan:

For å endre kode på telefonen går du til "kode og opplåsning"

For å endre SIM-kode må du inn under mobildata???

Hjemskjermen har ikke widgets, og du kan ikke plassere ikonene nederst på skjermen.

Om du ikke er interessert i å bruke kode, ansiktsopplåsning, iCloud, Apple Pay, og lignende Apple-tjenester vil telefonen mase konstant om å aktivere dette.

Ikke noe tilgang til filsystem (men du kan i det minste liste opp pdf-ene dine nå)

Håpløst knotete å synkronisere bildebiblioteket mot annet enn iCloud.

Setter opp mail automatisk som POP3 i 2019 for alt utenom Google, Microsoft, og Apple e-mail.

Umulig å bruke telefonen som ekstern lagring.

Argumentet for iPhone er den gode synkroniseringen mot iCloud, om du ikke har tenkt til å bruke dette bør du heller gå for Android.

Endret av N o r e n g
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er et par argumenter mot iPhone:

Arkaisk innstillingsmeny, innstillinger er plassert helt tilfeldig uten noen plan:

For å endre kode på telefonen går du til "kode og opplåsning"

For å endre SIM-kode må du inn under mobildata???

Hjemskjermen har ikke widgets, og du kan ikke plassere ikonene nederst på skjermen.

Om du ikke er interessert i å bruke kode, ansiktsopplåsning, iCloud, Apple Pay, og lignende Apple-tjenester vil telefonen mase konstant om å aktivere dette.

Ikke noe tilgang til filsystem (men du kan i det minste liste opp pdf-ene dine nå)

Håpløst knotete å synkronisere bildebiblioteket mot annet enn iCloud.

Setter opp mail automatisk som POP3 i 2019 for alt utenom Google, Microsoft, og Apple e-mail.

Umulig å bruke telefonen som ekstern lagring.

Argumentet for iPhone er den gode synkroniseringen mot iCloud, om du ikke har tenkt til å bruke dette bør du heller gå for Android.

Synst nå det er rake motsetningen egentlig. Sim pin er plassert under "Mobilnett" siden det hører til sim-kortet som kobler deg til mobilnett. Kode på telefon hører til faceid og kode siden det har med telefonen sin sikkerhet å gjøre. Hva er ulogisk her? 

Kode slipper du å tenke på siden faceid vil låse opp alt enhentlig i motsetning til f.eks huawei mate 20 pro som låser opp telefon med face-unlock og så må man bruke kode/fingeravtrykk på autentisering i apper. Enhetnlig, enkelt og bare virker er stikkordet :) 

Alt annet du nevner er neppe relevant for folk som ikke er veldig tekniske. Da er det viktigere at ting bare virker. Google photos sync virker helt fint og jeg kjører den paralelt med icloud sync. Fordelen med icloud er dog at alt virker veldig enkelt og "selv mor" kan ta det i bruk uten å få andre til å sette det opp.

Jeg kjører forøvrig pop3 mot min egen mx server og det går helt fint så jeg skjønner ikke helt hva du tenker på? Hva er det som ikke virker med det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Er ikke veldig teknisk kyndig, men sånn litt over gjennomsnittet vil jeg tro. Clouder er dog noe jeg neppe kommer til å befatte meg med.

Lagrer omtrent ingenting på mobil. Bilder/video, pleier jeg overføre til PC strax om det er noe å samle på.  Ellers er det egenlig bare ring og litt sms. Extremt lite databruk pr i dag, men det kan jo endre seg. Alt skal jo helst over på mobil i dag.

Takk til alle for nyttige svar :)

Min mor sa egentlig det samme om "cloud", men siden hun skiftet til iphone har det blitt brukt mer enn hun trodde. Det er veldig enkelt (muligens også aktivert fra fabrikk) å synkronisere bilder automatisk når du kobler deg til wifi med telefonen. Om du da har vært ute å tatt bilder så kan du bare logge deg inn på icloud.com og finne igjen bildene dine der uten å fikle med kabler osv. Det samme gjelder notater, kontakter, e-post, backup av hele telefonen osv.

F.eks når jeg klarte å knuse en telefon på flisene på badet for noen år siden så var det bare å reise i butikken å kjøpe ny telefon, skrive inn mitt icloud brukernavn/passord og gi den litt tid så var alt av oppsett lagt inn igjen, alle apper installert, alle bilder tilbake på telefonen og alle kontakter/epost kontoer osv lagt tilbake igjen. Man kan også finne igjen telefonen eller låse den om den blir stjelt via icloud. 

Som noen over her nevnte så koster det penger over 5gb, men om du ikke har svært dårlig økonomi så blir du neppe blakk av den grunn. Tror jeg betaler 29kr/måneden for 200gb som familien kan dele på. Tipper at du klarer deg fint med gratis løsningen eventuelt at en må oppgradere etter en stund, men om du sletter ting igjen etterhvert så klarer den gratisutgaven seg fint en god stund. 

Jeg fungerer som en form for "it support" (som sikkert mange andre) til resten av familien og svigerfamilien. De jeg har klart å få over på iphone slipper jeg å hjelpe lenger i motsetning til før når det stadig var et eller annet de huket tak i meg og skulle ha hjelp til når de hadde rimelige android telefoner. Jeg synst det er en ganske god målestokk selv for brukervennligheten. Det gjaldt forøvrig med pcer også. Har fått de to som ALLTID hadde trøbbel til å kjøpe macbook og den ene er nå i fra 2011. Ting bare virker og er enkelt rett og slett. For min egen del kommer jeg ikke til å skifte ut PCen og jeg komme til å ha android telefoner, men det er ikke til å komme i fra at apple gjør mye riktig når det kommer til brukervennlighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en iPhone blir du låst til IOS.

Hvis du kjøper en Android telefon blir du låst til Android.

Du blir låst uansett, men det er flere telefoner å velge mellom hvis du velger Android.

Blir ikke spesielt låst om man går for Android.

Prater utmerket med Windows og linux, og streaming og slikt har fungert på alle smart-tver jeg har testet. Alt av utstyr jeg har prøvd har og fungert utmerket og headsett gir god lyd med APT-X støtte som de fleste i dag har

På Apple derimot må du ha en Mac for å styre skjermen, Apple TV for å caste til tven, og noen utvalgte Sony headsett for å få god lydkvalitet over bluetooth.. :p

Trådstarter blir nok fornøyd med begge deler, men man får 3 gode Android telefoner til Prisen av en god iPhone så budsjett burde og være en faktor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bruker daglig både Android og iOS, og synes at menyene i iOS er mer logisk oppbygget enn de i Android. Sikkert mye smakssak, og erfaring, men det er min erfaring.

Ellers er jeg enig i at iOS er mye enklere i bruk, det meste virker "ut av boksen" når man har opprettet Apple-ID. Android har sine fordeler, men er ikke så intuitivt som iOS. 

Lenke til kommentar

Skal du ha hurtiglader til iPhonen? 549,-

https://www.apple.com/no/shop/product/MR2A2ZM/A/30-watts-usb-c-lader?fnode=97

Skal du bruke headset med aux? Lightning til aux 99,-

https://www.apple.com/no/shop/product/MMX62ZM/A/lightning-til-35-mm-jackplugg-adapter?fnode=97

Ikke bare er telefonene deres svært dyre, men får knapt med noen ting og må grave dypt i lommeboken for å kjøpe ting separat.

Hvis du kjøper android-telefon får du ofte med en del av dette utstyret. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker daglig både Android og iOS, og synes at menyene i iOS er mer logisk oppbygget enn de i Android. Sikkert mye smakssak, og erfaring, men det er min erfaring.

Ellers er jeg enig i at iOS er mye enklere i bruk, det meste virker "ut av boksen" når man har opprettet Apple-ID. Android har sine fordeler, men er ikke så intuitivt som iOS. 

Nå har Huawei satt opp menyene på sin måte, Samsung på sin måte, Sony på sin måte, Xiaomi på sin måte, LG på sin måte osv.

Så det er veldig forsjellig fra telefon til telefon og da.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker aldri aux, kun bluetooth. Men suger litt å ikke ha aux muligheten sånn i tilfelle.

Jeg bruker en iPhone 7 128gb jeg kjøpte brukt i mint condition for 1500kr, fungerer perfekt til alt.

Eneste minuset imo er att du må betale for iCloud lagrningen når du overstiger 5GB. Også er innstillingene noe rare og begrenset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nå har Huawei satt opp menyene på sin måte, Samsung på sin måte, Sony på sin måte, Xiaomi på sin måte, LG på sin måte osv.

Så det er veldig forsjellig fra telefon til telefon og da.

Klar over det, og det gjør det like vanskelig for en "enkel" (i forstand av ikke teknisk interessert) bruker å bytte fra Samsung til LG som fra Samsung til iPhone. Den Androiddialekten jeg har benyttet som ligner mest på iPhone er Huawei.

Lenke til kommentar

Bruker aldri aux, kun bluetooth. Men suger litt å ikke ha aux muligheten sånn i tilfelle.

Jeg bruker en iPhone 7 128gb jeg kjøpte brukt i mint condition for 1500kr, fungerer perfekt til alt.

Eneste minuset imo er att du må betale for iCloud lagrningen når du overstiger 5GB. Også er innstillingene noe rare og begrenset.

Litt OT: Har du reciever med AAC støtte?

Har intrykk at de fleste ikke har det å da vil jo Bluetooth lyd være ganske komprimerte greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...