Gå til innhold

Tesla Model 3 skal få lenger rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen, det er kun Tesla som gjør slikt med OTA updates. Og det fortjener de kudos for! :D

 

Er jo en banalt enkel måte å få litt publisitet på. Rart Apple og Samsung ikke gjør det samme med telefonene sine. Fosilbiler kan ytelsestrikset også, bare å ta bort en liten del av marginen som beskytter mot langsiktig slitasje ved ivrig gasspådrag. Litt vanskelig å gjøre samme rekkevidde triks på fosilbiler siden de ikke stopper av seg selv når det er 10% drivstoff på tanken med påstand om at det er tomt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo en banalt enkel måte å få litt publisitet på. Rart Apple og Samsung ikke gjør det samme med telefonene sine

 

Apple oppdaterer telefonene sine i over 5 år nå, den eldste mobilen som fikk den nyeste oppdateringen var faktisk en så gammel telefon som 5s. Lurer på hvorfor du hevder noe annet

 

Banalt enkel måte? Hvorfor det? Tesla kunne jo gjort som omtrent samtlige andre billeverandører, og det er å levere et produkt og aldri oppdatere og/eller legge til ny funksjonalitet igjen. Men du dette er en bedre løsning? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke bilprodusenter har sagt dette? 

Gidder ikke ramse opp en liste av produsenter som hinter til "always online", da du lett kan søke om dette selv. 

VW har "Volkswagen We" som et eksempel, der "always online" brukes til flere ting en kun å installere oppdateringer. 

 

På samme måte som at alle biler fra 31 Mars må ha eCall systemet for nødanrop, så blir det nok regelverk på dette også på sikt (hvis ikke dette allerede er planlagt?). 

 

Da har det ingenting med bilprodusenter å gjøre, det har med regelverk å gjøre - er mitt tips. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Always Online" er da ikke ensbetydende med at bilens software vil få oppdateringer, slik Tesla har gjort det? 

Det handler om logikk. Om dette er noe som kan brukes for salg av en bil, så er det åpenbart at markedet går den retningen. 

 

Om du så absolutt ikke gidder søke selv, så her. Den første linken jeg fant av mange:

https://www.consumerreports.org/automotive-technology/automakers-embrace-over-the-air-updates-can-we-trust-digital-car-repair/

"Ford and GM, among others, recently announced that some of their 2020 models will allow over-the-air (OTA) updates that can upgrade a vehicle with new features, or even remotely fix faulty vehicle software."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Always Online" er da ikke ensbetydende med at bilens software vil få oppdateringer, slik Tesla har gjort det? 

Det handler om logikk. Om dette er noe som kan brukes for salg av en bil, så er det åpenbart at markedet går den retningen. 

 

Om du så absolutt ikke gidder søke selv, så her. Den første linken jeg fant av mange:

https://www.consumerreports.org/automotive-technology/automakers-embrace-over-the-air-updates-can-we-trust-digital-car-repair/

"Ford and GM, among others, recently announced that some of their 2020 models will allow over-the-air (OTA) updates that can upgrade a vehicle with new features, or even remotely fix faulty vehicle software."

Det er to produsenter, i 2020 det. Og bare noen av modellene. Det Tesla er veldig flinke på, som de andre henger laaaangt etter på, er software. Tesla lager all softwaren selv, mens de øvrige bruker litt her og litt der for sine systemer. Kjøp deg en e-Tron nå, og den er låst ut livet, med unntak av små bugfixes som fikses mot betaling på verkstedet.

 

Det er en stor investering å lage en online-plattform for et bilmerke. Bensin/dieselbiler kjører ikke på batteri, og dermed har de ikke strøm hele tiden som en elbil har. Kan ikke se for meg at en vanlig bilprodusent er interessert i å ha en bil online 24/7 når de selger så få elbiler. Det er en ekstra kostnad på alle sider.

 

Kanskje noen av de øvrige produsentene ser lyset når de går over til el, men enn så lenge så er jo realiteten at de ikke tilbyr det pr nå.

 

Noen er løsninger hvor man kan bruke app for å forvarme bilen. Men dette funker stort sett mye dårligere enn på Tesla pr dags dato.

Lenke til kommentar

Det er to produsenter, i 2020 det. Og bare noen av modellene. Det Tesla er veldig flinke på, som de andre henger laaaangt etter på, er software. Tesla lager all softwaren selv, mens de øvrige bruker litt her og litt der for sine systemer. Kjøp deg en e-Tron nå, og den er låst ut livet, med unntak av små bugfixes som fikses mot betaling på verkstedet.

 

Det er en stor investering å lage en online-plattform for et bilmerke. Bensin/dieselbiler kjører ikke på batteri, og dermed har de ikke strøm hele tiden som en elbil har. Kan ikke se for meg at en vanlig bilprodusent er interessert i å ha en bil online 24/7 når de selger så få elbiler. Det er en ekstra kostnad på alle sider.

 

Kanskje noen av de øvrige produsentene ser lyset når de går over til el, men enn så lenge så er jo realiteten at de ikke tilbyr det pr nå.

 

Noen er løsninger hvor man kan bruke app for å forvarme bilen. Men dette funker stort sett mye dårligere enn på Tesla pr dags dato.

1. Som sagt, det er lov å søke opp dette selv. Det er ikke kun Ford og GM som skal tilby dette. 

 

2. Stemmer. Er nok stort sett kun elbilene, sammen med hybridene som får denne løsningen først og fremst. 

 

3. Volkswagen We skal brukes til mye mer enn kun OTA. Der kan du ha innstillingene dine på app f.eks og laste over denne til hvilken som helst bil du skal låne, eller leie. Dvs at appene i bilen oppdaterer seg etter brukeren, slik at du f.eks får podcast-listen du normalt hører på hjemme når du leier bil i utlandet. 

 

 

OTA er jo ikke en magisk ny teknologi? Mobiltelefoner har da gjort dette i årevis allerede, og alle har vist hele tiden at bilene kom til å bli mer og mer som mobiler på sikt, med egne appløsniger, eller at de rett og slett bare låner IOS og Androids systemer for dette. Det er da en selvfølge at flere folk får dette fortløpende etterhvert som elbilene deres kommer. 

 

Volvo med Polestar skal f.eks bruke googles systemer for dette. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Electrek er det kun modellen med RWD (Rear Wheel Drive) som får oppdateringen. Den er for øyeblikket ikke i salg i Norge. Men vi kan jo håpe at det kommer til AWD (All Wheel Drive) modellene etter hvert.

Lenke til kommentar

1. Som sagt, det er lov å søke opp dette selv. Det er ikke kun Ford og GM som skal tilby dette. 

 

2. Stemmer. Er nok stort sett kun elbilene, sammen med hybridene som får denne løsningen først og fremst. 

 

3. Volkswagen We skal brukes til mye mer enn kun OTA. Der kan du ha innstillingene dine på app f.eks og laste over denne til hvilken som helst bil du skal låne, eller leie. Dvs at appene i bilen oppdaterer seg etter brukeren, slik at du f.eks får podcast-listen du normalt hører på hjemme når du leier bil i utlandet. 

 

 

OTA er jo ikke en magisk ny teknologi? Mobiltelefoner har da gjort dette i årevis allerede, og alle har vist hele tiden at bilene kom til å bli mer og mer som mobiler på sikt, med egne appløsniger, eller at de rett og slett bare låner IOS og Androids systemer for dette. Det er da en selvfølge at flere folk får dette fortløpende etterhvert som elbilene deres kommer. 

 

Volvo med Polestar skal f.eks bruke Android systemet for dette. 

Polestar skal jo ikke lage softwaren selv heller, de skal bruke Google. Er det noen som tilbyr det i dag?

 

OTA er selvfølgelig ikke noe magisk. Men det er heller ingen som gjør det på samme måte som Tesla, i hvert fall ikke ennå.

Lenke til kommentar

I følge Electrek er det kun modellen med RWD (Rear Wheel Drive) som får oppdateringen. Den er for øyeblikket ikke i salg i Norge. Men vi kan jo håpe at det kommer til AWD (All Wheel Drive) modellene etter hvert.

Performance skulle få raskere max hastighet. Flere av bilene skulle få mer krefter (5%). Usikker på om dette gjaldt kun Model 3. Litt vagt hele greia.

Lenke til kommentar

Polestar skal jo ikke lage softwaren selv heller, de skal bruke Google. Er det noen som tilbyr det i dag?

 

OTA er selvfølgelig ikke noe magisk. Men det er heller ingen som gjør det på samme måte som Tesla, i hvert fall ikke ennå.

Er jo det som er poenget. Det kommer, det kommer. Og det er jo grunnen til at jeg sa at det kommer til å bli en standard senere. 

 

Polestar sa jo selv at de ikke fant vitsen i å prøve å finne opp hjulet på nytt, så da er det enklere å bruke google, apple, android etc som har erfaringer med dette fra før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...